ايران به عراق سوخت صادر مى‌کند

۰۵ بهمن ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۷ کد : ۶۸۱۳ اخبار اصلی
يران عزم خود را براى به تصوير کشيدن بيهوده‌گى تحريم‌ها عليه خود به کار گرفته است. در شرايطى که همه از ايالات متحده تا اروپا خواهان تشديد تحريم‌ها عليه ايران هستند و کنگره امريکا نيز پيشنهاد تحريم صادرات سوخت به اين کشور را ارائه کرده‌است، تهران از صدور سوخت به عراق خبر مى‌دهد.
ايران به عراق سوخت صادر مى‌کند

دیپلماسی ایرانی: ايران عزم خود را براى به تصوير کشيدن بيهوده‌گى تحريم‌ها عليه خود به کار گرفته است. در شرايطى که همه از ايالات متحده تا اروپا خواهان تشديد تحريم‌ها عليه ايران هستند و کنگره امريکا نيز پيشنهاد تحريم صادرات سوخت به اين کشور را ارائه کرده‌است، تهران از صدور سوخت به عراق خبر مى‌دهد. اين حرکت نشان مى‌دهد که تهران به شدت به توانايى‌هاى خود جهت اداره امور در صورت تشديد تحريم‌ها هم اميدوار است.

منابع موثق در ايران اعلام کردند که اين قرارداد در ماه ژانويه ميان دو کشور به امضا خواهد رسيد. به گفته منابع موثق ايران برهه زمانى ماه آوريل تا تابستان را براى صدور سوخت انتخاب کرده که در اين فاصله زمانى نياز داخلى به سوخت کاهش چشمگيرى مى‌يابد.

منابع دولتى تخمين مى‌زنند که ارزش اين قرارداد چيزى مابين500 تا 600 ميليون دلار باشد. ايران مصرف سوخت خود را از سال گذشه ميلادى و به واسطه کمک گرفتن از گاز به جاى بنزين کاهش داده است. ايران در فاصله ماه‌هاى سپتامبر تا دسامبر 2009، مابين 600 تا 900 هزار بشکه نفت صادر کرده است. در دسامبر اما همين کشور دو ميليون بشکه نفت از سنگاپور سوخت خريدارى کرده است.

ايران که پنچمين صادر کننده نفت در جهان محسوب مى‌شود، توان ظرفيتى براى پالايش آن را در اختيار ندارد و دقيقا به همين دليل از جمله واردکنندگان سوخت هم محسوب مى‌شود. اروپايى‌ها و امريکا با توجه به همين نقظه ضعف ايران اصرار دارند که سوخت مورد نياز ايران بايد جز موارد تحريم هاى جديد باشد.  بسيارى از کارشناسان اقتصادى بين المللى اعتقاد دارند که تهران با زيرکى تمام در ماه‌هاى کاهش مصرف داخلى اقدام به صدور سوخت و درآمد زايى از اين منبع مى‌کند.


نظر شما :