مالکى و علاوى: هيچ کس نمى‌تواند در عراق کودتا کند

۰۶ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۲:۰۳ کد : ۶۸۱۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
نگرانی بر سر کودتای خزنده حزب بعث در عراق شدت گرفته است. البته مقام‌های ارشد عراقی رسما می‌گویند که دیگر امکان کودتای نظامی در عراق وجود ندارد و تفکرات بعثی نیز دیگر محلی از اعراب ندارند.
مالکى و علاوى: هيچ کس نمى‌تواند در عراق کودتا کند

نگرانی بر سر کودتای خزنده حزب بعث در عراق شدت گرفته است. اگر تا دیروز این مسئله در خفا میان رهبران گروه‌های سیاسی عراق صورت می‌گرفت و جریان‌ها و احزاب سیاسی همدیگر را در گوشی بر سر این موضوع تهدید می‌کردند یا نسبت به عواقب آن هشدار می‌دادند، اکنون این مسئله عیان شده و همه از آن صحبت می‌کنند. البته مقام‌های ارشد عراقی رسما می‌گویند که دیگر امکان کودتای نظامی در عراق وجود ندارد و تفکرات بعثی نیز دیگر محلی از اعراب ندارند. به گفته آنها اندیشه‌های بعثی دیگر پوسیده شده‌اند و ملت عراق هیچ توجهی به آن نمی‌کنند.

در همین رابطه نوری مالکی نخست‌وزير عراق گفت: «از اين پس کودتاى نظامى در عراق وجود نخواهد داشت.»

نورى مالکى نخست وزير و فرمانده کل نيروهاى مسلح عراق در ديدار با جواد البولانى وزير کشور عراق و افسران و فرماندهان بلند پايه اين وزارت خانه گفت:‌ «نه بعثى‌ها و نه غير بعثى‌ها پس از اين نمى‌توانند در عراق کودتاى نظامى انجام دهند.»

وى در عين حال هوشيارى کامل مسئولان وزارت کشور عراق را نسبت به تلاش فتنه جويان برای ايجاد آشوب در عراق و بستن تمامى راه‌هايى که از طريق آن سعى دارند وارد روند سياسى شوند، خواستار شد.

مالکى همچنين خواستار حمايت سياست‌مداران و مسئولان عراقى از روند امنيتى عراق شد.

به نوشته روزنامه عراقی الصباح وى تاکيد کرد،‌ ايجاد اختلال در بسيارى از کشورها از جمله بریتانیا به دليل وجود تروريسم روى داده اما ما هرگز به نقض امنيت در کشورمان راضى نمى‌شويم و تمام هم و غم خود را براى رويارويى با تهديدها به کار مى‌بنديم.

یک‌شنبه شب نیز ایاد علاوی نخست‌وزیر اسبق عراق که اکنون در اردن به سر می‌برد در گفت و گوی مستقیم با شبکه الحره درباره کودتای احتمالی حزب بعث گفت: «دیگر فصل کودتاها در عراق گذشته است. دیگر نمی‌تواند کسی کودتای نظامی در عراق انجام دهد. نه حمایت خارجی‌ای برای این کار وجود دارد و نه چنین اتفاقی در میان مردم جایی خواهد داشت.»

وی در پاسخ به این سئوال گوینده الحره که بسیاری او را متهم می‌کنند که در صورت به قدرت رسیدن قصد دارد بعثی‌ها را به قدرت باز گرداند، گفت: «اولا من از روز نخست گفته‌ام باید کسانی که دستشان به خون آلوده نیست و جنایتی مرتکب نشده‌اند چه از حزب بعث و چه از جریان‌های دیگر امکان حضور در حرکت سیاسی کشور را داشته باشند. ثانیا من خودم از قربانیان جنایات حزب بعث هستم. سال‌ها خانواده‌ام توسط بعثی‌های صدامی در تهدید بودند و خودم نیز نزدیک به یک سال و نیم بر اثر ترور فیزیکی عوامل بعثی صدام در بیمارستان بستری بودم. من چطور می‌توانم با بعثی‌های صدامی برای بازگشتشان به قدرت همکاری کنم.»

وی سپس با انتقاد از کسانی که چنین اتهام‌هایی را به او می‌بندند، این گونه حرف‌ها را بی‌اساس دانست و گفت: «نمی‌توانیم کسی را به جرم این که مثلا در سال 1970 عضو حزب بعث بوده از حرکت سیاسی منع کنیم و او را منتصب به بعثی‌ها بدانیم.»

علاوی همچنین از منع آن دسته از بعثی‌ها که ثابت شده دستشان به خون ملت عراق آلود بوده یا رابطه‌ای با سران خرابکار حزب بعث دارند، حمایت کرد اما گفت: «باید اسناد آنها به طور دقیق منتشر شود. مردم باید مستند بدانند که این افراد گناهکارند. نه این که کاغذی که توسط یک فرد گم‌نام نوشته شده باشد ملاک قضاوت کمیسیون عدالت و برابری باشد. همه می‌دانیم در عراق اسناد تقلبی بسیار است. از زمان صدام حسین وجود داشته که آن موقع برای افراد به صورت جعلی سندسازی می‌کردند تا حالا. ارائه چنین اسنادی قابل قبول نیست. باید یک سند معتبر وجود داشته باشد.»

وی تاکید کرد، بی‌شک جایی برای بعثی‌های حزبی در حرکت سیاسی کشور نیست و من تاکید می‌کنم، هیچ حرکتی نمی‌تواند دموکراسی موجود در کشور را به خطر بیندازد و کارهایی مثل کودتا انجام دهد. چه حزب بعث باشد و چه غیر حزب بعث.

علاوی با بیان این که دیگر عصر کودتاهای نظامی تمام شده، از فضای سیاسی موجود در عراق انتقاد کرد و گفت: «جریانی به راه افتاده که قصد دارد با فضاسازی علیه جریان‌های سیاسی فتنه ایجاد کند و به نفع خود بهره ببرد. آن جریان یک روز به جریان صدری اتهام می‌بندد، یک روز جریان ما را و روز دیگر جریانی دیگر.»

نخست‌وزیر اسبق عراق با تایید دریافت دعوت از ایران برای سفر به تهران گفت: «برادران ما در ایران از من دعوت کرده‌اند که به تهران بروم و دیدار رسمی داشته باشم. من این سفر را پذیرفته‌ام و قصد دارم آن را انجام دهم ولی الآن نمی‌خواهم این کار را کنم و گذاشته‌ام پس از انجام انتخابات به تهران بروم.»  

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :