تروريسم و اروپا

۲۶ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۱:۰۸ کد : ۶۹۹ اروپا
دو نفرازاین تروریست های دستگیر شده آلمانی های بودند که مسلمان شده اند. دیگرعاقلانه نیست که مهاجران را خطر بزرگى براى مردم آلمان بدانیم. غیرعاقلانه ترآن است که قضاوت های نادرستی راجع به اسلام داشته باشیم.
تروريسم و اروپا

روز پنجم سپتامبر ، پلیس آلمان سه  نفر مظنون تروریست را دستگیر کرد. در خانه‌ آنها مواد منفجره کافی برای ساختن بمبی با قدرتی برابر 550 کیلوگرم TNT وجود داشت. هدف این تروریست ها  فرودگاه بین‌المللی فرانکفورت و پایگاه هوایی آمریکا در رامستین بود.

نیروهای حافظ صلح آلمانی درلبنان وافغانستان حضوردارند، اما بعد ازفجایع عراق برخی از مسلمانان حضورنیروهای غربی درکشورهای اسلامی  را حرکتی صیهونیستی بر ضد خود تلقی می کنند.

بعد ازحادثه های بمب گذاری درلندن، مادرید ودرنهایت درآلمان موجی ضد مهاجردرآلمان به راه افتاده است. درمقاله ای درروزنامه مورگن‌پست برلین ازدولت خواسته شده است فشاربرمهاجرین افزایش یابد.

 اما به این نکته توجه نشده است که دو نفرازاین تروریست های دستگیر شده آلمانی های بودند که مسلمان شده اند. یک روزنامه نگار دیگرآلمانی معتقد است که دیگرعاقلانه نیست که مهاجران را خطر بزرگى براى مردم آلمان بدانیم. غیرعاقلانه ترآن است که قضاوت های نادرستی راجع به اسلام داشته باشیم.

افراط گرايی یک پدیده‌ سیاسی است و احتمالا عاقبتی مانند ایدئولوژی های همانند خود دارد.  اسماعیلیان درقرن دوازدهم درخاورمیانه تا آنارشیست ها و بلشویک ها در قرن بیستم در اروپا همگی سرنوشتی مشابه داشته اند.

 افراط گرايی مانند اغلب ایدئولوژی ها خود را در پس نمادهای مذهبی پنهان می کند. اما تروریسم یک مذهب نیست و"اسلام گرایی افراطی" با اسلام متفاوت است.

 نسل اول و دوم مهاجران مسلمان درکشورهای غربی بیشترین کسانی هستند که جذب افراط گرايی می شوند. اما افرادی نيزازخود کشورهای غربی مانند"دانیل اس"و"فریتز جی" که به تازگى درآلمان دستگیر شدند و یا "عبدالله شاهد جمال" که درانگلستان بزرگ شده و بمب گذارلندن بود به افراط گرايی روی می آورند. 

این نقشه های بمب گذاری شاهد جدیدی برای موج تروریسمی است که به راه افتاده است. آنجلا مرکل صدراعظم آلمان معتقد است که خطر تروریسم دیگر يک توهم نیست یک واقعیت است. خطر تروریسم  بیش ازآنچه که همیشه تصورمی شد به دولت آلمان نزدیک شده است.

 

سه ماه پیش ازاین"ولفگانگ اسشابل"وزیرکشورآلمان هشدارداده بود که باید درانتظارحملات تروریستی درآلمان باشيم چرا که حملات نظاميان در افغانستان افزايش يافته است. اما به نظر می رسد که این اتفاق زودترارآنچه که انتظارمی رفت رخ داده است.

 وزیر کشور آلمان درراستای هشدار خود تلاش کرد تا قانونی تصویب کند که به دولت اجازه دهد تا  برارتباطات شبکه‌ای کامپیوترهای افراد مظنون نظارت کند. مانند اقدامى که جورج بوش براى شنود تلفنى افراد درآمريکا انجام داد.

 او همچنین تلاش کرد نیروهای امنیتی کشوررا تقویت کند. این اقدامات باعث ایجاد وحشت درميان مردم شد که درگذشته‌ای نه‌چندان دورشاهد جنایات نازی ها در کشور خود بودند. اما ازآنجا که بیشتر مردم آلمان معتقدند که قوانین آلمان باید بر پایه‌ احترام به آزادی های فردی تصویب شود با این اقدام دولت مخالفت کردند و وظیفه دولت در قبال قانون کشور را زیر سوال بردند.

اما پیشنهادات آقای اسشابل اکنون اهمیت بیشتری یافته است. درجولای سال 2006 چمدان هايی حاوی مواد منفجره درراه آهن آلمان پیدا شده بود. حادثه پنجم سپتامبر و حادثه سال 2006  دولت آلمان را در چالش خطرناکی در مقابل حمله های تروریستی قرار داده است.

با توجه به اینکه افرادی که هفته‌ پیش دستگیر شدند همگی تبعه‌ آلمان بودند اروپاییان را برآن داشت که به همراه محققان آلمانی به تحقیق در این باره بپردازند. نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که این سه نفر جزو گروه کوچک اما روبه رشدی درآلمان وسایرکشورهای غربی هستند که دراردوهایی در پاکستان آموزش می بینند.

تحقیقات امنیتی اخیر نشان می دهد که اکثریت این افراد زندگی وشغل عادی دارند وغالبا سو سابقه ندارند. این مساله یافتن این افراد را دشوارمی سازد.

سابقه‌ این دو جوان آلمانی که به تازگى دستگیر شدند نشان می دهد که چگونه جوانانی معمولی و فاقد جسارت می توانند به افرادى متعصب تبدیل شوند.

  دولت آلمان هم اکنون درتلاش است تا تعادلی بین آزادی های فردی و اقدامات امنیتی مبتنی بر سیاست ضد تروریستی خود برقرارکند. اما دولت آلمان تا کی می تواند هم خواسته های حفاظتی خود را تامین کند و هم حقوق فردی شهروندان را رعایت کند؟

مشکل دیگر دولت آلمان حضور نیروهای آلمانی درافغانستان است. سه هزار سرباز آلمانی به عنوان بخشی از پیمان ناتو برای مقابله با شورش طالبان درافغانستان به سرمی برند. پارلمان آلمان (بوندس تگ) دراکتبر آینده درباره ادامه حضوراین نیروها درافغانستان رای گیری خواهد کرد.

اتفاق پنجم سپتامبر مهرتاییدی براین مساله بود که امکان قرارگرفتن آلمانی ‌ها به عنوان هدف برای حملات تروریستی چه درافغانستان و چه در آلمان بسیار زیاد است.

اما این حقیقت همچنان پابرجاست که بخش عمده‌ای ازمردم آلمان به آزادی های فردی بیش ازامنیت خود اهمیت می دهند. حتی اگرحمله تروریستی بزرگی صورت گیرد بیشترمردم آلمان اجازه نقض آزادی های فردی خود به منظور تامین امنیت بیشتر نمی دهند.

 استفان اسپیچر خبرنگار آلمانی معتقد است که آلمانی ها آموخته اند با خطر تروریسم زندگی کنند. با وجود اینکه همه درک کرده اند که ارگان های امنیتی همیشه نمی توانند موفقیت آمیزعمل کنند خونسردی مردم در قبال حادثه رخ داده شگفت آور است.

آشکار شدن اینکه حمله یازده سپتامبر در هامبورگ طرح ریزی شده بود برای آلمانی ها کافی نبود. آنها فکرمی کردند این حمله مستقیما معطوف به آمریکاست نه خود آلمانی ها. اما این بارهدف خود آلمانی ها بودند واین باعث می شود که رد کردن پیشنهادات جدی و ضروری وزیر کشور آلمان  سخت تر شود.


نظر شما :