ايرفا، مجله‌اى براى دانشگاهى‌ها و ديپلمات‌ها

۰۶ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۱:۳۵ کد : ۷۴۵۶ گفتگو
مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام دو فصلنامه با عنوان روابط خارجى ...
ايرفا، مجله‌اى براى دانشگاهى‌ها و ديپلمات‌ها

ديپلماسى ايرانى: مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام دو فصلنامه با عنوان روابط خارجى و ايرفا منتشر مى‌کند که هر دو درباره مسائل بين المللى و ديپلماسى است که عموم مخاطبان آن را دست اندر کاران سیاست خارجی، استادان دانشگاه و دانشجویان تشکیل می‌دهد. مديريت و اداره اين مجلات را محمود واعظى مسئول دفتر پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بر عهده دارد. همين مسئله بهانه‌اى شد تا با او درباره این دو مجله به گفت و گو بنشینیم.

این سایت از چه زمانى و با چه هدفی آغاز به کار کرده است؟

مرکز تحقیقات استراتژیک در یک سال و نیم گذشته برای این که پژوهشکده‌ای داشته باشد مجوزی را از وزارت علوم گرفت. پژوهشکده نیز مجوزی را از وزارت ارشاد گرفت تا یک مجله دو زبانه منتشر کند. این مجله نام روابط خارجی بر خود دارد که به صورت فصل نامه منتشر می‌شود و چهار شماره آن نیز منتشر شده است. شماره پنج آن هم زیر چاپ است. وقتی که بنا شد این کار انجام شود ما با خلائی در ایران مواجه شدیم که در ارتباط با بسیاری از فعالیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف از جمله در روابط بین الملل و علوم سیاسی بود، وجود داشت. این خلاء این است که عملا به زبان بین المللی بین متفکرین و نویسندگان، اساتید دانشگاه و غیره ارتباطی وجود ندارد. بنابراین قرار بر این شد که ما همگی با نظارت داخلی به کمک چهره‌های سیاسی در دنیا و در ایران که نسبت به مسئله بین المللی قلم می‌زنند یک هیئت تحریریه تشکیل بدهیم که در این هیئت تحریریه بتوانیم یک فصل نامه انگلیسی داشته باشیم.

این فصل نامه نام (Iranian Review of foreign affairs) بر خود دارد که ایرفا مخفف آن می شود که نخستین شماره آن در بهار سال گذشته منتشر شد. با توجه به این که تهیه و فرستادن مقالات منتشر شده به زبان انگلیسی در قالب مجله کاغذی سخت است، به همین دلیل سایتی را طراحی کردیم به آدرس
www.Csrjournals.ir. ما در اواخر اسفند که قرار بود نخستین نسخه انگلیسی ما منتشر شود این سایت را معرفی کردیم که هم مجله ایرفا شماره یک آن در آن هست و هم چهار شماره مجله روابط خارجی. در همین زمان کوتاه با توجه به این که هر سایتی مدت زمانی نیاز دارد که معرفی شود ولی با توجه به خلائی که وجود دارد، با توجه به نوع تماس‌هایی که برقرار شد ما شاهد استقبال خوبی از سایت بودیم. مثلا یکی از مقالات به تنهایی 500 خواننده داشت.

علاوه بر این دوستان ما پیشنهاد دادند برای این که یک سایت زنده‌ای باشد ما برخی تحلیل‌هایی که دوستان بر روی موضوعات مهم کار می‌کنند مثل بحث انتخابات عراق، معاهده استارت 2 و غیره را روی سایت بگذاریم که استفاده آن بیشتر شود. هدف گذاری ما برای این مجله این است که کسانی که اهل تحقیق هستند و بیشتر می‌خواهند با دیدگاه‌های ایرانی‌ها در خارج از کشور آشنا شوند ایرفا به آنها کمک کند. در مجله رواط خارجی هم بیشتر می‌خواهیم دیدگاه‌هایی که بیشتر در ایران درباره موضوعات مختلف وجود دارد از نظر علمی بیشتر مورد توجه قرار بدهیم.

هدف این دو فصل نامه هم این است که بیشتر کار تحقیقاتی و پژوهشی انجام دهد. ضمن این که نمی‌خواهیم صد در صد به صورت انتزاعی و آکادمیک بمانیم. به خصوص این مرکز استرتژیک نگاهش یک نگاه راهبردی کاربردی به مسائل است. از این رو سعی ما بر این است که این مجله هم بتواند به نوعی علاوه بر مسائل نظری، تئوری و آکادمیک در کنار آن به مسائل راهبردی هم توجه ویژه‌ای داشته باشد. لذا در این دو مجله علاوه بر اساتید دانشگاه و اهالی خبره که در این زمینه کار می‌کنند از مسئولانی که در سیاست خارجی تجربه‌های طولانی داشته‌اند نیز استفاده کنیم. ویژگی این دو مجله این است که این دو مجله با توجه به این که تلفیق هیئت تحریریه این مجله از افراد ایرانی و خارجی است سعی کردیم هم با موضوعات روز دنیا در ارتباط باشیم و هم این که تنها یک نگاه ملی نداشته باشیم بلکه یک نگاه بین المللی نیز داشته باشیم.

آیا شما طیف خاصی را هدف قرار داده‌اید؟

در فصلنامه روابط خارجی ما دو طیف را هدف قرار داده‌ایم. اول طیف دانشگاهی‌ها اعم از اساتید و دانشجویانی که در سطح کارشناسی ارشد و دکترا هستند و طیف دیگری که فکر می‌کنیم برایمان مهم است کسانی هستند که به نوعی مسائل بین الملل و سیاست خارجی را در ارتباط با کارشان اعم از کسانی که در بخش غیر دولتی هستند، مثل شرکت‌های نفتی و غیره و تحلیل مسائل خارجی برایشان اهمیت دارد. در ارتباط با فصلنامه ایرفا ما بیشتر به دنبال این هستیم که کسانی که در خارج از ایران علاقه مندند که دیدگاه‌ها و تحلیل‌های مهم بدانند بیشتر آنها را مورد مخاطب قرار بدهیم.

آیا انتظار دارید که فصلنامه‌هایتان بر سیاست خارجی کشور اثرگذار باشد و خط دهی دهد؟

به هر حال اعتقاد ما بر این است که اندیشه و تفکر هنگامی که مکتوب می‌شود و منتشر می‌شود دیگر متعلق به نویسنده آن نیست. بلکه اثرات خود را خواهد گذاشت. بستگی دارد که این مکتوب و این تفکر و اندیشه تا چه حد منطق داشته باشد. اگر که صاحب یک اندیشه قوی باشد قطعا بر روی سیاست ما و سیاست خارجی یک اثر مثبت می‌گذارد.

چه برنامه‌ای برای آینده سایت دارید؟

به هر حال آن چه هدف گذاری کردیم توسعه همین دو مجله است. هدف گذاری دراز مدت ما هم بیشتر این است که با مخاطبین یک رابطه ارگانیک و نزدیک برقرار کنیم که به نوعی هم بتوانیم دیدگاه‌های خودمان را منتقل کینم و هم از دیدگاه‌های آنها برای کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم، استفاده کنیم.

آیا فکری برای توسعه مجله‌هایتان هم دارید؟

طبیعی است که در دنیای امروز هیچ کس نمی‌تواند به آنچه دارد قانع باشد. این سایت به نظر من یک سایت ابتدایی است. به این معنا که هر چه مراجعه کنندگان این سایت از یک سو گسترش پیدا می‌کند و هر چه تولیدات ما از سوی دیگر افزایش یابد قطعا ما باید یک بازنگری هم از نظر محتوا، هم از نظر دسترسی و هم از نظر ظرفیت و هم از نظر ظاهری‌اش داشته باشیم.     


نظر شما :