برزیل گزینه مناسبی برای همکاری هسته‌ای با ایران است

۰۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۷ کد : ۷۵۰۹ گفتگو
گفت‌وگو با دکتر منصور معظمی، سفیر سابق ایران در برزیل و تحلیل‌گر سیاست خارجی.
برزیل گزینه مناسبی برای همکاری هسته‌ای با ایران است

روز چهارشنبه (15 اردیبهشت) سایت رسمی ریاست جمهوری ایران گزارش کرد که محمود احمدی نژاد در مکالمه تلفنی با هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، پیشنهاد رئیس جمهوری برزیل در خصوص مبادله سوخت هسته‌ای را مورد بررسی قرار داد و "موافقت اصولی خود را با این پیشنهاد اعلام کرد."

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با دکتر منصور معظمی، سفیر سابق ایران در برزیل و تحلیل‌گر سیاست خارجی:

محور تهران- برزیل در بحث مبادله سوخت و دیگر ابعاد همکاری هسته‌ای تا چه اندازه ظرفیت توفیق دارد؟
من از جزییات مذاکرات آقای رئیس جمهور در نیویورک با خبر نیستم اما به طور کلی و اصولی همکاری تهران و آنکارا برزیلیا مثبت است چراکه موارد و زمینه‌های اشتراک فراوانی میان آنها وجود دارد.

اگر روزی قرار باشد که فرایند غنی سازی در خارج از خاک ایران ادامه پیدا کند، به نظر می‌رسد که آنکارا و برزیلیا می‌توانند یکی از آنترناتیوهای مورد نظر باشند. در این میان نقش آفرینی یا تاکید ونزوئلا بر همکاری ایران و برزیل بستری برای تسریع این روند است.

در مقایسه تطبیقی ترکیه و برزیل کدام یک و ظرفیت بیشتری برای همکاری هسته ای با ایران دارند؟
ایران با برزیل در حوزه هسته‌ای نقاط اشتراک بیشتری به نسبت ونزوئلا یا ترکیه دارد، در واقع چنانچه دوستان ما در برزیل تلاش دارند ارتباط دو کشور را در حوزه هسته‌ای افزایش دهند از این بابت است که فصول اشتراک زیادی میان دو کشور در حوزه هسته‌ای وجود دارد.

برزیلی‌ها هم بدنبال غنی سازی هستند و طبیعی است که چنانچه موانع و مشکلات تهران در ادامه این مسیر در بعد بین المللی رفع یا کم رنگ شود، برزیل هم می‌تواند راحت‌تر می‌تواند در این مسیر گام بردارد.

در عین حال دولت ایران در بحث هسته‌ای بر حقوق قانونی و منطقی خود پافشاری دارد و واکنش غربی‌ها در برابر این مساله در شکل زیاده خواهی و زورگویی متبلور شده است.

بر این اساس اکنون که اراده سیاسی ایران و برزیل بر گسترش روابط است، حرکت به سوی همکاری‌های هسته‌ای میان دو کشور مثبت است و چنانچه روزی قرار باشد غنی سازی در خارج از ایران ادامه یابد، به طور قطع برزیل می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

سفر رئیس جمهور برزیل به ایران را به لحاظ سیاسی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در بعد سیاسی آقای لولا در این سفر چند هدف را دنبال می‌کند؛ اول به دنبال آن است که حزب خود و برزیل را در صحنه جهانی مطرح کند. ماه آگوست انتخابات ریاست جمهوری در برزیل برگزار خواهد شد و لذا این سفر می‌تواند به وجهه داخلی آقای لولا کمک کند.

از سوی دیگر در مساله هسته‌ای ایران و برزیل تقریبا منافع و اهداف مشترکی دارند؛ به بیان دیگر چنانچه موانع بین المللی پیش روی ایران در مسیر هسته‌ای برطرف شود برزیل نیز راحت‌تر می‌تواند اهداف هسته‌ای خود را دنبال کند و با مشکلات کمتری در روابط خود با آژانس و امریکا مواجه خواهد شد.

به هر حال مخالفت با زورگویی در برزیل امری هویداست و مردم این کشور در این ارتباط حساسیت‌های ویژه ای دارند. لذا برزیل علاقمند است که مساله هسته ای ایران به شکلی مسالمت آمیز حل و فصل شود و تاکنون نیز نشان داده که تا جایی که منافع‌اش مورد تهدید قرار نگیرد، با ایران اعلام همسویی می‌کند. با این حال اعلام همسویی برزیل با تهران همواره بسیار ظریف و دیپلماتیک انجام شده است.

به این ترتیب سفر آقای لولا در حوزه سیاسی برای ایران دارای منفعت است؛ سفر رئیس جمهور برزیل به ایران سفر بزرگترین کشور حوزه آمریکای لاتین، یکی از ده اقتصاد اول جهان و کشوری با زمینه‌های اشتراک فراوان است.

ابعاد اقتصادی این سفر را چگونه می بینید؟
این سفر در حوزه اقتصادی دارای اهمیت است؛ طی این سفر تهران می‌تواند از پتانسیل‌های فراوان اقتصادی برزیل استفاده کند. چنانچه در حوزه اقتصاد روابط دو کشور تنها منجر به افزایش سطح صادرات برزیل به ایران شود به طور قطع نفعی برای ایران نخواهد بود. انتظار می‌رود که طی این سفرآقای لولا سرمایه گذاران و شرکت‌های بزرگ برزیلی را متقاعد کنند که برای سرمایه گذاری یا مشارکت در پروژه‌های داخلی ایران اقدام کنند.

 نگاه یک سویه بازار بی تردید سودی برای ایران نخواهد داشت و تجربه نشان داده است که برزیل طی سال‌های اخیر تنها به دنبال توسعه بازار خود در ایران بوده‌اند و روند رو به رشد صادرات این کشور به ایران تاییدی بر این مدعاست.

از سوی دیگر صادرات ایران به برزیل تغییر محسوسی نداشته است. بخش اعظم عدم تراز بازرگانی میان ایران و برزیل به سیاست‌های ما مربوط است، چراکه ما به دلیل عدم شناخت کافی از بازارهای برزیل نتوانسته ایم صادرات خود را به این کشور توسعه دهیم. برزیلی‌ها محدودیتی برای صادرات ایران ندارند.

بنابراین نتیجه این سفر در حوزه اقتصاد به صورت اتوماتیک، افزایش صادرات برزیل به ایران خواهد بود.

برزیلی ها فرصت‌های خوبی برای همکاری اقتصادی و صنعتی با ایران دارند؛ قدرت حفاری در اعماق دریا، صنایع غذایی و تبدیلی، صنعت اتانول و تولید نیشکر نمونه‌هایی از توانمندی‌های برزیل است که ایران می‌تواند در این موارد اقدام به جلب سرمایه گذاری در داخل کشور یا در برزیل یا به شکل سرمایه گذاری مشترک کند.


نظر شما :