اشتباه مهم سیاست مداران کابل

۱۷ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۳:۵۸ کد : ۷۵۴۸ گفتگو
گفتاری از محمد ابراهیم طاهریان، سفیر سابق پاکستان و تحلیل‌گر مسائل آسیای شرقی
اشتباه مهم سیاست مداران کابل

یک هفته از  تظاهرات اعتراضی افغان‌ها را در مقابل سفارت ایران در اعتراض به اعدام چند زندانی افغان قاچاقچی مواد مخدر در ایران می‌گذرد. آنچه تصاویر خبری نشان می‌دهد این افراد خشمگین تنها به بیان اعتراض بسنده نکرده بلکه شعارهایی را نیز علیه برخی مقامات ارشد ایران سر داده‌اند.

گفتاری از محمد ابراهیم طاهریان، سفیر سابق پاکستان و تحلیل‌گر مسائل آسیای شرقی:

تظاهراتی که دو بار طی هفته گذشته در مقابل سفارت ایران در کابل صورت گرفت از چند جهت اهمیت دارد؛ به لحاظ تکنیکی به نظر می‌رسد که دولتمردان و سیاست مداران در کابل دچار اشتباه مهمی شده‌اند. آنها در مقابل همسایه‌ای که طی سه دهه گذشته بیشترین نقش ایجابی و مثبت را در تحولات افغانستان داشته، بیشترین آمار پذیرش مهاجران افغان را داشته، در طول این سال‌ها همواره در کنار ملت افغانستان بوده و محدویتی برای حضور افغان ها در ایران قائل نشده نباید چنین برخوردهایی را شاهد باشد.

چنانچه سیاست مداران کابل از حافظه خوبی برخودار باشند نباید نقش مثبت ایران را در دولت سازی و ملت سازی افغانستان از یاد ببرند. ایران هیچ مشکلی ارضی و مرزی با افغانستان ندارد و توقعی از ملت افغانستان در مقابل همکاری‌های مداومی که اعمال داشته، ندارد. به این جهت جای گله و سوال از تصمیم گیران افغان وجود دارد که به چه در مقابل این برخوردها سکوت پیشه شده است.

از سوی دیگر صحنه گردانان این حرکت شرم آور افرادی معلوم الحال با سابقه مشخص هستند. آنها از مراکز مشخصی حمایت مالی و سیاسی می‌شوند. البته حساب این افراد با ملت افغانستان در نزد ملت ایران جداست اما این انتظار وجود دارد که دولتمردان افغانستان در باب همسایگی اجازه این برخوردها در مقابل سفارت ایران را نمی‌دادند و چنانچه یک بار این حرکت‌ها صورت گرفت، باید مانع تکرار آن می‌شدند.

در همین راستا نوع اظهاراتی که برخی مسئولین افغان در پارلمان این کشور نسبت به ایران داشتند اظهارات پخته‌ای نبود. این اتفاقات که موجب تاسف است نیازمند پیگیری دولت افغانستان است. به نظر می‌رسد که اتاق فکر کشورهای فرامنطقه‌ای پشت پرده این جریانات قرار دارند. این مسائل در چارچوب یک روند تخریبی روابط ایران و افغانستان قابل بررسی است، در واقع طراحان این روند علاقمند نیستند که روابط کابل و تهران سازنده و مثبت باشد.

برابر اعداد و ارقام ایران یکی از کشورهای موثر و مفید در امر بازسازی افغانستان بوده است و بیش از 330 پروژه کوچک و بزرگ را در این کشور اجرایی کرده و بیش از چند میلیون افغانی را در خاک خود جا داده است.

این نوع اتفاقات روابط حسنه تهران و کابل را هدف قرار داده است.

امیدواریم با تدبیر تصمیم سازان در کابل از وقوع اقدامات مشابه جلوگیری شود چراکه ایران تاکنون با خویشتن داری با موضوع  برخورد کرده است.


نظر شما :