محاصره غزه کاهش مى يابد

۰۲ تیر ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۴ کد : ۷۸۶۰ اخبار اصلی
کابینه امنیتی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو با اعلام کاهش محاصره نوار غزه، مشخص کرد که فقط جلوی ورود سلاح، وسایل جنگی و کالاهایی که استفاده دوگانه نظامی و غیرنظامی دارند، گرفته می‌شود.
محاصره غزه کاهش مى يابد

دیپلماسی ایرانی: کابینه امنیتی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو با اعلام کاهش محاصره نوار غزه، مشخص کرد که فقط جلوی ورود سلاح، وسایل جنگی و کالاهایی که استفاده دوگانه نظامی و غیرنظامی دارند، گرفته می‌شود.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در این راستا قرار است فهرستی از اقلامی منتشر شود که ورودشان به نوار غزه ممنوع است.

کابینه امنیتی اسرائیل همچنین اعلام کرده است که قرار است در مرزهای این کشور با نوار غزه امکانات انتقال کالا افزایش یابد و تسهیلاتی برای تردد کارمندان سازمان‌های امدادگر خارجی و همچنین بیماران نوار غزه، که برای مداوا از مرز اسرائیل عبور می‌کنند ایجاد شود.

اما کابینه امنیتی اسرائیل راه‌های دریایی به نوار غزه را شامل این تسهیلات نمی‌کند و نیروهای این رژیم کشتی‌هایی را که کالا به مقصد نوار غزه حمل می‌کنند چون گذشته متوقف خواهند کرد و کنترل‌های سنگین کنونی پابرجا می‌مانند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از پایان جلسه امنیتی پارلمان نتایج حاصل در این نشست را به اطلاع تونی بلر، نماینده گروه چهارگانه صلح در خاورمیانه، رساند. بلر در اورشلیم اعلام کرد که تصمیمات کابینه نتانیاهو سبب می‌شود که اسرائیل بتواند با ممنوعیت ورود سلاح به نوار غزه، امنیت خود را تامین کند و مردم نوار غزه نیز به این ترتیب از تسهیلات بیشتری برخوردار شوند.

این تصمیم اسرائیل خشنودی جامعه اروپایی را به دنبال داشته است. دیرک نیبل، وزیر کمک‌های عمرانی آلمان خشنودی خود را از برقراری تسهیلاتی از طرف دولت اسرائیل در رسیدن کمک‌های عمرانی به نوار غزه اعلام کرد. اسرائیل با جلوگیری از سفر وزیر کمک‌های عمرانی آلمان به نوار غزه با انتقادهای فراوانی در آلمان مواجه شده بود.

وزیر کمک‌های عمرانی آلمان پس از اعلام تصمیمات کابینه امنیتی اسرائیل گفت که البته می‌توان فهمید که اسرائیل علاقه‌ای به ورود سلاح به نوار غزه ندارد، اما فلسطینی‌ها نیز باید حق صادرات کالا و خروج از مناطق زندگی‌شان را داشته باشند.

وزیر کمک‌های عمرانی آلمان، بار دیگر به تصمیم اسرائیل در جلوگیری از سفر او به نوار غزه انتقاد کرد و در بیت لحم در کرانه غربی رود اردن به خبرنگار تلویزیون سراسری آلمان گفت: «دوستان اسرائیلی بعضی اوقات با این مشکل روبه‌رو هستند که خود نمی‌دانند چرا چنین رفتاری می‌کنند. این رفتار اسرائیل اساسی صحیح برای همکاری مطمئن میان دوستان نیست.»


نظر شما :