ديدار مالکى و علاوى در سايه اختلاف هاى سياسى

۰۹ تیر ۱۳۸۹ | ۰۳:۲۶ کد : ۷۹۱۱ اخبار اصلی
امروز سه شنبه (8 تیر) دیدار مهمی میان ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه و نوری مالکی نخست‌وزیر عراق انجام می‌‌شود. علاوی قبل از آغاز جلسه گفته است که مشکلی با نوری مالکی ندارد اما او هم باید از یک سری از خواسته‌هایش کوتاه بیاید.
ديدار مالکى و علاوى در سايه اختلاف هاى سياسى

دیپلماسی ایرانی: امروز سه شنبه (8 تیر) دیدار مهمی میان ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه و نوری مالکی نخست‌وزیر عراق انجام می‌‌شود. علاوی قبل از آغاز جلسه گفته است که مشکلی با نوری مالکی ندارد اما او هم باید از یک سری از خواسته‌هایش کوتاه بیاید. بی‌شک منظور علاوی چشم پوشی مالکی از پست نخست‌وزیری است که دیگر به چالشی بزرگ در عراق تبدیل شده است. این خود به تنهایی بازگو کننده نشستی نه چندان مطلوب است.

پیش از این گفته شده بود که مالکی از ایالات متحده خواسته است که به علاوی فشار بیاورد تا پست ریاست جمهوری را بپذیرد و پست ریاست مجلس نیز به کردها برسد. البته طرحی که مالکی داده در حقیقت طرحی امریکایی است. امریکایی‌ها خود به دنبال پیاده کردن چنین طرحی هستند و پیش از این از دو فهرست خواسته بودند که به هم نزدیک شوند و دولت آینده را تشکیل دهند.

اما این دیدار دیدار ساده‌ای نیست. قبل از برگزاری آن گروه‌های سیاسی عراقی نسبت به آن موضع گرفته‌اند. ائتلاف ملی این دیدارها را در راستای دور زدن خود می‌داند و معتقد است مالکی و علاوی می‌خواهند قدرت را میان خود تقسیم کنند و این ائتلاف را کنار بگذارند.

اما این همه چیز نیست. کردها نیز نسبت به این دیدار حساسیت دارند. در آستانه دیدار مالکی با علاوی کردها بر سر موضوع کرکوک جنجال به پا کرده‌اند و با این بهانه گفته‌اند که علاوی و مالکی می‌خواهند در مذاکراتشان مسئله کرکوک را دستاویز قرار دهند و حضور ما را در عرصه سیاسی عراق کم‌رنگ کنند.

این بخشی از ماجراهای جاری در عراق است. در آستانه دیدار مالکی و علاوی 50 تن از نمایندگان به ستوه آمده پارلمان جدید عراق اعلام کرده‌اند که به زودی فراکسیون جدیدی را در پارلمان تشکیل می‌دهند. در این صورت باز هم عرصه سیاسی عراق پیچیده‌تر می‌شود. چرا که فراکسیون جدیدی به عرصه ظهور می رسد که قطعا مطالبات تازه‌ای را مطرح و دنبال می‌کند.

بدین ترتیب روزهای پرالتهاب سیاسی عراق همچنان ادامه دارد. روزهایی که هنوز معلوم نیست کی سرنوشت عراق را روشن می‌کند.


نظر شما :