نوبت بازی ایران است یا شورای امنیت؟

۱۶ تیر ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۸ کد : ۷۹۱۴ اخبار اصلی
شورای امنیت با تصویب چهارمین دور از قطعنامه های زنجیره ای علیه ایران توپ را در زمین ایرانی ها انداخت...
نوبت بازی ایران است یا شورای امنیت؟

شورای امنیت با تصویب چهارمین دور از قطعنامه های زنجیره ای علیه ایران توپ را در زمین ایرانی ها انداخت. هفتاد و دو ساعت پیش هم محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران موضع ایران را اعلام کرده و هرگونه مذاکره را تا دو ماه دیگر به تعویق انداخت. اکنون بازی یک بر یک به ضرر ترکیه و برزیل است که در میانه زمین نقش میانجی را عهده دار بودند .

کریستین ساینس مانیتور در تازه ترین تحلیل خود از اوضاع پرونده هسته ای ایران می نویسد: تهران که گمان می کرد توافقنامه هسته ای این کشور با ترکیه می تواند مفری از تحریم ها باشد، اکنون دلخور از رفتار غرب دو ماه هر نوع مذاکره ای را به تعویق می اندازد . این حرکت می تواند ترکیه را که شش هفته پیش با شادی خبر توافقنامه هسته ای تهران را اعلام کرد به عقب براند .

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران در سخنان خود تاکید کرد که این تعلل در مذاکرات در حقیقت به مثابه تنبیهی برای غرب است. احمدی نژاد در بخش هایی از سخنان خود نیز تاکید کرد که برزیل و ترکیه در هر گونه مصالحه ای که تهران با اعضای پنج به اضافه یک داشته باشد، سهیم خواهند بود. وزیر امور خارجه ایران نیز اعلام کرد که برزیل و ترکیه از دور این تعلل زمانی خارج هستند و تهران به مذاکرات خود با این کشورها ادامه خواهد داد . مقام های ترکیه و برزیل همچنان و با وجود قطعنامه سازمان ملل به تماس های روزمره خود برای پایان دادن به بحران در پرونده هسته  ای ایران ادامه می دهند . این دو کشور تنها کشورهایی بودند که به قطعنامه در شورای امنیت رای منفی دادند . یک مقام وزارت امور خارجه ترکیه در این خصوص می گوید : ما تمام تلاش خود را برای نوعی مصالحه و مذاکره با ایران به کار گرفته ایم. اما نمی دانیم که این مرحله بعدی چه می تواند باشد . سخنان محمود احمدی نژاد هم به منزله ریختن آب بر تمامی این تلاش ها بود . ما همچنان و با وجود اعمال تحریم ها اعتقاد داریم که تنها راه برای برون رفت از بن بست مصالحه و مذاکره است .البته تحریم ها در حقیقت تبدیل به بهانه ای خوب برای ایرانی ها شد . اگر غرب در تشدید این تحریم ها تعجیل نکرده بود شاید راه برای اعمال فشار بیشتر هموار بود .

این مقام ترک تاکید کرد که پرونده تبادل اورانیوم غنی سازی شده همچنان بر روی میز است و تهران نیز سخنی در خصوص عقب گرد از این موضع بر زبان نیاورده است .

پیش از این اظهارات روسیه نیز تاکید کرد که به دنبال عملی کردن مفاد توافقنامه تهران است . زمانی که برای نخستین بار ایالات متحده از تبادل اورانیوم میان ایران و کشوری ثانی سخن گفت ، قرار بود تهران قریب به هفتاد درصد از اورانیوم موجود خود را در چرخه تبادل قرار دهد ، این در حالی ست که امروز اورانیوم مورد توافق ایران و غرب نیمی از منبع اورانیومی ایران است و همین مساله محل اختلاف غرب با تهران است .

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که کشورش تا کنون مواضع ضد و نقیض فراوانی در قبال ایران اتخاذ کرده است ، در تازه ترین اظهار نظر خود گفت :ما از ایالات متحده و آژانس بین المللی انرژی هسته ای خواسته ایم که راهکاری برای تامین انرژی هسته ای و سوخت مورد نیاز ایران بیابد . 

ایران پس از تحریم ها تاکید کرد که با وجود توافقنامه تهران ، این کشور همچنان به غنی سازی بیست درصدی اورانیوم ادامه می دهد . لاوروف در دیدار با مقام های اسرائیلی تاکید کرد که بر اساس توافقنامه تهران – آنکارا تدابیر لازم برای تامین سوخت هسته ای ایران مهیا شده است و در اینچنین شرایطی دلیلی وجود ندارد که تهران به غنی سازی خود ادامه دهد . در میان مقام های ترک نیز کم نیستند کسانی که اعتقاد دارند تهران با ادامه غنی سازی اورانیوم تنها شرایط را برای مذاکره سخت تر می کند .

یک مقام ترک اخیرا در پاسخ به پرسش هایی که در ان از چرخش آنکارا به سمت شرق و افتادن در آغوش تهران سخن به میان می آید ، گفت : ما به صراحت و با شفافیت کامل تاکید داریم که ترکیه به دنبال دفاع از ایران نیست . ما دستیابی ایران به بمب هسته ای را نمی خواهیم. ما و غرب در نگاه به ایران با هم متفاوت هستیم. ما اعتقاد داریم که تحریم و گزینه نظامی ره به جایی نمی برد .


نظر شما :