تحریم ایران؛ جنگ روانی یا اقتصادی؟

۱۶ تیر ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۸ کد : ۷۹۱۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: وحید عابدینى
وزیر خارجه ایران معتقد است که تحریم ایران یک جنگ روانی است و تاثیری در اقتصاد ایران ندارد.
تحریم ایران؛ جنگ روانی یا اقتصادی؟

منوچهر متکی، وزیرامورخارجه روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره تدابیر اتخاذ شده از سوی ایران برای مقابله با آثار تحریم‌ها، گفت: «تحریم‌ها هرگاه توانسته باشد پیوست روانی خود را به کار بیاندازد، موفق خواهد بود وگرنه هیچگاه اثرگذاری ندارد.»

اشاره او به موج خبری بوده که در هفته‌های گذشته و پس از صدور قطعنامه چهارم در شورای امنیت سازمان ملل در رسانه‌های خارجی به راه افتاد. اخبار اعمال تحریم‌های سنگین اقتصادی به خصوص در مورد بنزین از سوی آمریکا و اروپا و برخی کشورها مثل کانادا و امارات، بحث تحریم ایران را به یکی از اصلی‌ترین محورهای رسانه‌های غربی تبدیل کرد. اخبار و گفتگوهای متعددی در مورد تاثیر یا عدم تاثیر تحریم‌ها بر تغییر رفتار ایران در موضوع هسته‌ای در این رسانه‌ها منتشر شد.

اما وزیرخارجه هیچ اشاره‌ای به اقدامات ایران در مقابله با این جنگ روانی نکرد و بیشتر به تصمیمات و تدابیر اقتصادی دولت در این زمینه اشاره کرد.

وی با اشاره به تشکیل "ستاد تدابیر ویژه اقتصادی برای مقابله با تحریم‌ها" گفت: «ایران به تجربیات مطلوبی برای مقابله با تحریم‌ها دست یافته است. یکی از کشورها که با برخی از تهدیدات منجمله تحریم رو به رو شده بود، به ایران آمد و خواهان این بود که بداند ایران چطور با این تحریم‌ها مقابله می‌کند بنابراین کارشناسان ما نیز اکنون نحوه برخورد با تحریم‌ها و بی اثر کردن آن را به آنها منتقل می‌کنند.»

متکی تحریم صورت گرفته ضد ایران را سیاسی و در بستر یک جنگ روانی توصیف کرد و اظهار داشت: «اگر بگوییم که در 70 درصد تحریم‌هایی که در پنج‌ سال گذشته اعمال شد مسایل روانی آن مد نظر بوده است، سخنی به گزاف نیست.»

این که تحریم‌ها دارای تاثیرات اقتصادی و روانی همزمان هستند امری مشخص است اما آنچه مبهم است این است که آیا ایران ابزار و اراده لازم برای خنثی کردن هر دو جنبه تحریم‌ها را دارد؟ ایران اقداماتی را برای خنثی سازی تاثیرات اقتصادی تحریم‌ها انجام داده ولی باید گفت ایران در زمینه تاثیرات روانی تحریم‌ها هیچ اقدامی نکرده و یا فاقد ابزار موثر در این زمینه بوده است. ایران فاقد رسانه‌ای قوی برای مبارزه در میدان جنگ روانی است.
 
از سوی دیگر به نظر می‌رسد هیچ گونه برنامه‌ریزی مشخصی هم در این زمینه وجود ندارد. نه تنها در مصاحبه وزیر خارجه راهکارهای ایران برای مبارزه در این حوزه وجود ندارد بلکه تاخیر ایران در واکنش نشان دادن به موج خبری تحریم‌ها نشان از غفلت مقامات ایران از تاثیر روانی تحریم‌ها دارد.

وحید عابدینى

نویسنده خبر


نظر شما :