تحریم کوکاکولا جواب می‌دهد؟

۲۰ تیر ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۱ کد : ۷۹۳۱ اخبار اصلی
کوکا کولا از سوپرمارکت‌های ایران حذف می‌شود؟ این پرسشی‌ست که ...
تحریم کوکاکولا جواب می‌دهد؟

" کوکا کولا از سوپرمارکت‌های  ایران حذف می‌شود؟" این پرسشی‌ست که کریستین ساینس مانیتور در نخستین واکنش‌ها به اظهارات محمود احمدی نژاد برای مطلب خود انتخاب می‌کند. درست در روزهایی که باراک اوباما به دنبال عملی کردن پیش‌نویس تحریم‌های یک جانبه ایران است، رئیس جمهوری ایران از تحریم آی بی ام ، اینتل و البته کوکاکولا در ایران سخن می‌گوید. ساینس مانیتور در ادامه می‌نویسد: محمود احمدی نژاد به نوعی به دنبال تلافی حادثه‌ای‌ست که در شورای امنیت به وقوع پیوست و در جریان آن، چهارمین دور از تحریم‌ها علیه ایران تصویب شد.

تهران در نخستین واکنش‌ها به اغاز این تحریم‌ها به صراحت اعلام کرد که این قبیل تحریم‌ها بر برنامه هسته ای ایران هیچ گونه تاثیری ندارند و البته این برنامه را کاملا صلح‌آمیز خواند. تهران بارها ادعای ایالات متحده را در خصوص تلاش این رژیم برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای کذب محض خوانده است‌. همزمان آنچه در شورای امنیت رخ داد، برای ایرانی‌ها که توافقنامه تهران را با ترک‌ها امضا کرده بودند گران تمام شد. در طول سه هفته گذشته بارها اروپایی‌ها نیز به واسطه اعمال این تحریم‌ها از جانب ایرانی‌ها مورد انتقاد شدید قرار گرفته‌اند. اروپایی‌ها نه تنها در شورای امنیت آرای خود را علیه ایران به صندوق انداختند بلکه همزمان به دنبال تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌های نفس‌گیر در اتحادیه اروپا نیز هستند.

کریستین ساینس مانیتور در ادامه می‌نویسد: در ایران تضادی میان دولت و نسل جوان به وجود امده است. همزمان اوضاع اقتصادی نیز در این کشور در مقایسه با استانداردهای جهانی تعریفی ندارد.! دقیقا به همین دلیل است که در چند ماه گذشته ما در خصوص پرونده هسته‌ای ایران سیگنال‌های متفاوتی از مقام‌های این کشور دربافت کرده ایم. در ایران دولت به دنبال اقناع مردم در این مسیر است که ما از پس این تحریم‌ها و فشارهای بین المللی بر می‌آییم. البته ایرانی‌ها به نیاز و ضرورت رابطه‌گیری با جامعه جهانی نیز اذعان دارند. در چنین شرایطی پاسخ دادن آنها به تحریم‌ها و محدودیت‌ها عادی است. اوباما همزمان با تصویب تحریم‌ها علیه ایران گفت: با این تحریم‌ها که در حقیقت نقش مکمل تحریم‌های پیشین را بازی می‌کنند ما مانع از گسترش برنامه هسته‌ای ایران می‌شویم. با توسل به ابزار تحریم است که ایرانی‌ها متوجه می‌شوند که هر عمل عکس‌العملی دارد. بر اساس تحریم‌های یک جانبه اعمال شده از سوی ایالات متحده هر کمپانی که در برنامه خرید و فروش موارد ممنوعه به ایران دخالت داشته باشد، از فعالیت در خاک ایالات متحده محروم می‌شود. همزمان بانک‌های خارجی نیز از بازی دادن ایران در فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود منع شده‌اند.

اتحادیه اروپا نیز در تازه‌ترین دور از تحریم‌های خود سرمایه‌گذاری کمپانی‌‌های غربی در صنعت نفت و گاز ایران را ممنوع اعلام کرده است.

کریستین ساینس مانیتور در ادامه به محبوبیت باراک اوباما در سطح جهانی اشاره می‌کند و می‌نویسد: تحریم‌های جدید را مردی اعمال می‌کند که در میان بسیاری از جوانان ایرانی نیز محبوب است.! بسیاری از ایرانی‌ها با گذر زمان و تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها با اخم به دولتمردان خود نگاه خواهند کرد.

این روزنامه با اشاره به تحریم کوکاکولا در ایران از جانب محمود احمدی نژاد می‌نویسد: اگر ایران به دنبال تنبیه ایالات متحده و اروپا است باید در مرحله نخست ارتباط تجاری خود با امارات متحده عربی را قطع کند. آیا دولت ایران به همچنین کاری تن می‌دهد؟
 


نظر شما :