نگران نباشید،ایران بر سر میز مذاکره می نشیند

۲۰ تیر ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۲ کد : ۷۹۳۴ اخبار اصلی
نشانه‌هایی وجود دارد دال بر بازگشت ایران بر سر میز مذاکره. این جمله‌ای است ...
نگران نباشید،ایران بر سر میز مذاکره می نشیند

"نشانه هایی وجود دارد دال بر بازگشت ایران بر سر میز مذاکره". این جمله ای ست که یکی از مقام های اتحادیه اروپا به شرط مخفی ماندن نامش بر زبان می آورد : نشانه هایی وجود دارد دال بر این حقیقت که ایران تا دو ماه آینده بر سر میز مذاکره می نشیند .

این مقام اروپایی در این خصوص می گوید : حتی سخنرانی های تند و تیز محمود احمدی نژاد نیز دال بر بازگشت تهران به میز مذاکره است . بی شک تهران تا اواخر ماه آگوست یا ابتدای سپتامبر ، به درخواست مکتوب ما برای بازگشت بر سر میز مذاکره پاسخ خواهد داد . به نظر می رسد که ایران یا پیشنهاد برای پاسخ دادن مکتوب به پرسش های غرب را می پذیرد و یا درخواست دیدار با تیم مذاکره کننده را می دهد . این اظهارات پس از دیدار میان نمایندگان پنج به اضافه یک در بروکسل و بحث در خصوص تحریم های شورای امنیت و عملی شدن آن ها از زبان یکی از حاضران در این نشست شنیده شد . شش کشور حاضر در این مذاکرات امیدوارند که تحریم ها با تنگ تر کردن حلقه علیه ایران، این کشور را به پای میز مذاکره بازگرداند .

کاترین آشتون که ریاست کمیته خارجی اتحادیه اروپا را عهده دار است ماه گذشته در نامه ای به سعید جلیلی از وی برای بازگشت به پای میز مذاکره دعوت به عمل آورد . آشتون از ان زمان تا کنون پاسخی به نامه خود دریافت نکرده است . منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران اما در نامه ای جداگانه با اتحادیه اروپا سیاست تحریمی این اتحادیه را مورد نقد تند و تیز قرار داده است . آشتون در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید : آیا حاضرید در صورت پیشنهاد شخصی ثانی از سوی ایران ، با وی وارد مذاکره شوید؟ گفت : جلیلی تنها فرد مقابل ما در این مذاکرات است .

بسیاری از تحلیل گران اعتقاد دارند که اروپای ها نیز به این نتیجه رسیده اند که تحریم ها به تنهائی نمی تواند ایران را به زانو در آورد . اروپایی ها ادعا می کنند که تنها به این دلیل به اهرم تحریم رو آوردند که تهران به دیگر گزینه ها پاسخ نمی داد .


نظر شما :