آیا ایران به سوریه پدافند هوایی فروخت؟

۱۲ تیر ۱۳۸۹ | ۲۳:۴۳ کد : ۷۹۳۵ اخبار اصلی
از ایالات متحده اصرار از سوریه انکار . ایران ، سوریه و ایالات متحده باز سه ضلع مثلثی شدند که در صدر اخبار بین المللی قرار گرفت .
آیا ایران به سوریه پدافند هوایی فروخت؟
دیپلماسی ایرانی: از ایالات متحده اصرار از سوریه انکار . ایران ، سوریه و ایالات متحده باز سه ضلع مثلثی شدند که در صدر اخبار بین المللی قرار گرفت . درست در روزهایی که نخست وزیری اسرائیل خود را برای حضور در واشنگتن و دیدار با اوباما و طبیعتا گفت‌وگو در خصوص پرونده هسته‌ای ایران مهیا می‌کند؛ امریکایی‌ها سوریه را به معامله نظامی با ایران متهم می کنند. این بار دمشق متهم به خرید سامانه پدافند هوایی از ایران است. بحث پرونده هسته‌ای ایران روزهاست که نقل هر محفلی است. در این میان کم نیستند طرفداران اسرائیل که خواهان توسل به گزینه نظامی علیه ایران هستند. هم‌زمان در کاخ سفید مردی بر مسند قدرت نشسته است که از ابتدای روی کار امدن بر گزینه تعامل بیش از تقابل اصرار ورزیده بود.

وزارت دفاع ایالات متحده در گزارشی ادعا می کند که ایران سامانه پیشرفته پدافند موشکی در اختیار سوریه قرار داده است تا دمشق بتواند مانع از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران شود . روزنامه وال استریت ژورنال نخستین منبعی است که این خبر را به شکل مکتوب اعلام می کند . وزارت امور خارجه ایالات متحده هم به سیک و سیاق همیشه از این خبر ابراز نگرانی می کند .  گفته می شود که سال گذشته میلادی ، دمشق این سامانه را پس از دریافت از ایران در خاک خود مستقر کرده است . از یک سال و شش ماه پیش که بنیامین نتانیاهو نخست وزیری رژیم اسرائیل را در دست گرفت ، زمزمه های احتمال حمله این رژیم به ایران بالا گرفت . در این میان اسرائیل گاه سوریه و لبنان را به معامله های نظامی و تسلیحاتی متهم می کند و گاه در شیپور همین همکاری نظامی میان سوریه و ایران می دمد .

فیلیپ کرولی سخنگو وزارت امور خارجه ایالات متحده نخستین فردی ست که به این خبر واکنش نشان می دهد : ما نسبت به رابطه میان سوریه و ایران بسیار نگران هستیم. گمان نمی کنیم که فعالیت های ایران در منطقه به نفع سوریه باشد .

این مقام وزارت امور خارجه با اذعان به حق دفاع از خود کشورها ، تاکید کرد که خبر استقرار سامانه پدافند هوایی ایران در سوریه می تواند بر قدرت حزب الله لبنان نیز بیفزاید . ایالات متحده قریب به یک ماه پیش پس از ادعاهای شیمون پرز رئیس دولت رژیم اسرائیل مبنی بر معامله تسلیحاتی میان دمشق و حزب الله لبنان ، تحریم ها علیه سوریه را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد .

همزمان دولت سوریه، ادعاهای آمریکا و رژیم اسرائیل درباره تحویل گرفتن یک سامانه پیشرفته پدافند هوایی از ایران را تکذیب کرد.احمد سلقینی سخنگوی سفارت سوریه در واشنگتن، خبر روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال را درباره دریافت یک سامانه راداری پیشرفته از ایران را که می تواند قدرت اسرائیل برای حمله غافلگیرانه به تاسیسات هسته ای تهران تهدید کند، رد کرد.

سلقینی با انتقاد از گزارش روزنامه وال استریت ژورنال گفت : چنین گزارش هایی، یکی از ترفندهای تبلیغاتی اسرائیل با هدف دور کردن افکار عمومی از اقدامات وحشیانه این رژیم در نوار غزه و دیگر سرزمینهای اشغالی است.


( ۱۳ )

نظر شما :