روسیه نگران از تحریم‌های غرب علیه ایران

۲۱ تیر ۱۳۸۹ | ۱۷:۵۶ کد : ۷۹۳۷ اخبار اصلی
روسیه با تحریم‌ یکجانبه اتحادیه‌ اروپا و امریکا علیه ایران به شدت مخالف می‌کند ...
روسیه نگران از تحریم‌های غرب علیه ایران

دیپلماسی ایرانی: روسیه با تحریم‌ یکجانبه اتحادیه‌ اروپا و امریکا علیه ایران به شدت مخالف می‌کند. احتمال می‌رود شرکت‌های اتم استروی، لوک اویل، تات نفت و برخی دیگر از شرکت‌های فعال روسی در ایران از این تحریم‌ها زیان کنند. 

مقام‌های روسی ايران را به طور سنتی يکی از شرکای مهم اقتصادی این کشور تلقی می‌کنند. پیش از انقلاب ایران بيش از ۶۰ پروژه‌ کلان با مشارکت روسيه در ايران اجرا شده است. کارخانه‌ ذوب آهن اصفهان، کارخانه ماشين سازی اراک، نيروگاه برق آبی رودخانه‌ ارس و خط لوله‌ گاز گچساران - آستارا از جمله طرح‌هایی هستند که مقام‌های روسی از آن یاد می‌کنند.

همکاری روسیه با ایران پس از فروپاشی شوروی نیز ادامه پیدا کرد و به ویژه در عرصه‌ی فن‌آوری هسته‌ای توسعه یافت. میزان تبادلات تجاری ایران و روسیه در سال گذشته حدود ۴ میلیارد دلار بود. از این میزان سهم صادرات ایران به روسیه کمتر از۴۰۰ میلیون دلاراست. محصولات خوراکی بیش از نیمی از صادرات ایران به روسیه را تشکیل می‌دهد. حدود ۷۰ درصد از صادرات روسیه به ایران نیز چدن، آهن، فولاد و فرآورده‌های صنعتی بوده است. سهم ایران از مجموع تبادلات تجاری دو کشور در سال ۱۳۸۰ فقط ۴ درصد بوده و تا سال ۱۳۸۹ به ۱۹ درصد ارتقاء یافته است.

به گزارش دویچه وله، علیرغم رشد صادرات ایران به روسیه در ۹ سال گذشته، به لحاظ اقتصادی شرکت‌های روسی تا به حال از این مناسبات بیشترین سودها را برده‌اند. حال پس از همکاری روسیه با غرب در اعمال تحریم علیه ایران، مسئولین شرکت‌های روسی که در ایران فعال هستند هشدارمی‌دهند که اعمال تحریم‌های یک‌جانبه از سوی اتحادیه‌ اروپا و امریکا به ضرر شرکت‌های روسی خواهد بود. کارشناسان روسیه مناسبات دو کشور را نه به لحاظ حجم مبادلات تجاری آن، بلکه به منظور بار سیاسی و بین‌المللی آن تحلیل می‌کنند.

یوگنی ساتانوفسکی، رئیس انستیتو خاورنزدیک در این باره می‌گوید: «تحریم‌های اعمال شده علیه ایران ضررهایی در پی خواهد داشت، اما این ضررها را نباید از آنچه هست بیشتر نشان داد.».

به نظرساتانوفسکی، ایران قادر است از زیر ضربات تحریم‌ها به نحوی خارج شود. او در این رابطه به کمک کشورهای همسایه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «ایران در مرز خود با ترکیه قرار است مناطق آزاد تجاری مشترک ایجاد کند. ترکمنستان هم در تامین گاز به همسایه جنوبی خود کمک می‌کند.»

مقامات روسی اعمال تحریم‌های یک‌جانبه از سوی امریکا و اتحادیه‌ اروپا را رد کرده‌اند و درخواست می‌کنند که امریکا و کشورهای اروپائی تضمین دهند که شرکت‌های روسی از این تحریم‌ها در امان خواهند بود. تحریم‌های یک جانبه پیامدهایی برای کشور ثالث خواهد داشت و روسیه بیم دارد کمپانی‌های فعال این کشور در ایران از آن متضرر شوند.

دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه گفته است، اعمال تحریم‌های یک‌جانبه به وخیم‌تر شدن اوضاع خواهد انجامید و به مذاکره با تهران و توافقات با شورای امنیت سازمان ملل لطمه خواهد زد.

برخی از کارشناسان روسیه نتیجه می‌گیرند که موافقت روسیه با تحریم علیه ایران به معنای همراهی بیشتراین کشور با غرب است و پیامدهای سیاسی و زیان آور آن برای روسیه بیشتراز ضرر اقتصادی خواهد بود.


نظر شما :