حمله کنیم؟ حمله نکنیم؟

۱۳ تیر ۱۳۸۹ | ۱۶:۵۰ کد : ۷۹۳۸ اخبار اصلی
روزنامه اسرائیلی جورزالیم پست در تازه‌ترین گزارش تند و تیز خود به بررسی ابعاد منطقه‌ای حمله نظامی‌به ایران می‌پردازد. این روزنامه ادعا می‌کند که بر خلاف آنچه در رسانه‌های بین المللی نوشته می‌شود کشورهای منطقه‌ای و عربی چندان از حمله به ایران دلخور نمی‌شوند!
حمله کنیم؟ حمله نکنیم؟

"به ایران حمله کنیم یا نه ؟ مساله این است."

روزنامه اسرائیلی جورزالیم پست در تازه‌ترین گزارش تند و تیز خود به بررسی ابعاد منطقه‌ای حمله نظامی‌به ایران می‌پردازد. این روزنامه ادعا می‌کند که بر خلاف آنچه در رسانه‌های بین المللی نوشته می‌شود کشورهای منطقه‌ای و عربی چندان از حمله به ایران دلخور نمی‌شوند!

این روزنامه با اشاره به نظرسنجی که اخیرا در کشورهای همسایه ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور اتجام شده است می‌نویسد: این نظرسنجی در بیست و دو کشور انجام شد . بر اساس این نظرسنجی از هر 10 آلمانی 8 نفر ، از هر 10 فرانسوی 7 نفر و از هر 10 انگلیسی 6 نفر نمی‌توانند در خصوص برنامه هسته‌ای ایران مثبت بیندیشند.

جورزالیم پست در ادامه می‌نویسد: حتی در کشورهای مسلمان نیز آمار و ارقام چندان به نفع ایرانی‌ها نیست. در مصر 66 درصد، در اردن 63 درصد و در لبنان 60 درصد از مردم افکار منفی در خصوص ایران دارند.

در این میان ترکیه نیز که اخیرا به واسطه برنامه هسته‌ای ایران و میانجی‌گری نخست وزیری این کشور در این پرونده بیش از پیش به ایران نزدیک شده است، آمار و ارقام عجیبی را در اختیار این موسسه نظرسنجی امریکایی قرار داده است. بر اساس این آمار 58 درصد از ترک‌ها، برنامه هسته‌ای ایران را منفی می‌دانند. البته شاید سنی بودن ترک‌ها و شیعه بودن ایرانی‌ها در این نظرسنجی بی‌تاثیر نباشد. در لبنان هم این تقسیم‌بندی میان شیعیان و اهل تسنن به راحتی در نظر سنجی‌ها به چشم می‌خورد. از اهل تسنن که در باب ایران سوال می‌شود، 80 درصد نظرات منفی خود را قطار می‌کنند. از شیعیان که پرسیده می‌شود رقم محبوبیت ایران به 95 درصد می‌رسد.

در باب پرونده هسته‌ای ایران هم 98 درصد از المانی‌ها و 96 درصد از ژاپنی‌ها با آن مخالف هستند. در فرانسه 95 درصد، در امریکا 94 درصد  و در بریتانیا 90 درصد مخالف برنامه هسته‌ای ایران هستند. 64 درصد از مصری‌ها، 64 درصد از لبنانی‌ها و 63 درصد از ترک‌ها هم نمی‌خواهند ایران هسته‌ای را به چشم ببینند. جورزالیم پست در ادامه می‌نویسد: توجه به نتیجه نظرسنجی‌ها از آنجا حائز اهمیت است که آنچه مردمان این کشورها در باب ایران می‌اندیشند می‌تواند تعیین کننده تصمیم جهانی در باب این کشور باشد.

اسرائیل از زمان مطرح شدن بحث پرونده هسته‌ای ایران بارها بر توسل به گزینه نظامی ‌اصرار ورزیده است اما در این میان امریکایی‌ها و غرب به شدت نگران نبردی دیگر در منطقه هستند.

جورزالیم پست در ادامه با استناد مجدد به نتیجه نظرسنجی‌ها می‌نویسد: کسانی که گمان می‌کنند کشورهای مسلمان از حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران واهمه دارند، می‌توانند نگاهی به این آمار و ارقام بیندازند: بر اساس این آمار در مصر، اردن، لبنان و اندونزی به ترتیب 55، 53، 44 و 39 درصد از مردم موافق متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران هستند حتی اگر این توقف نیازمند به توسل به گزینه نظامی‌ علیه ایران باشد. در اروپا هم درصد موافقان حمله نظامی‌به ایران در تمامی ‌کشورها از 50 درصد رد شده است. البته در دوره تصمیم‌گیری برای حمله نظامی ‌این مخالفان هستند که حرف نخست را می‌زنند و نه موافقان. بر همین اساس در فرانسه 41 درصد، در آلمان 39، در بریتانیا 37 و در اسپانیا 34 درصد مخالف حمله نظامی ‌به ایران هستند.

این روزنامه اسرائیلی در ادامه می‌نویسد: در بسیاری از کشورها از غرب تا شرق همگان به این نتیجه رسیده‌اند که هزینه حذف تاسیسات هسته‌ای ایران با توسل به گزینه نظامی‌ بسیار هنگفت است‌. با این همه شاید بهتر باشد این هزینه را پرداخت تا فردا روزی از ایران هسته‌ای نهراسید.


نظر شما :