جو بایدن در عراق برای جوش دادن ائتلاف علاوی - مالکی

۱۳ تیر ۱۳۸۹ | ۲۱:۲۵ کد : ۷۹۴۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
جو بایدن به عراق آمد. همه رسانه‌ها این گونه نوشتند که وی به طور ناگهانی به عراق رسید. در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست. وی از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که قصد دارد به عراق بیاید. آخرین سفر او چند هفته قبل از برگزاری انتخابات سراسری در عراق انجام شد.
جو بایدن در عراق برای جوش دادن ائتلاف علاوی - مالکی

جو بایدن به عراق آمد. همه رسانه‌ها این گونه نوشتند که وی به طور ناگهانی به عراق رسید. در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست. وی از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که قصد دارد به عراق بیاید. آخرین سفر او چند هفته قبل از برگزاری انتخابات سراسری در عراق انجام شد.

شیوه آمدن بایدن به عراق خود نشان می‌دهد که این سفر به هیچ وجه ناگهانی نبوده است. به همراه بایدن شماری از نمایندگان کنگره امریکا نیز آمده‌اند که غالبا یا جمهوری‌خواه هستند یا افراد متمایل به اندیشه‌های جمهوریخواهان در عراق که نشان می‌دهد این سفر کاملا هماهنگ شده و از قبل طراحی شده بوده است. در میان کسانی که با بایدن به عراق آمدند جان مک‌کین و ژوزف لیبرمن که هر دو از طرفداران سر سخت حضور نظامی امریکا در عراق هستند نیز حضور دارند.

پیش از این منابع نزدیک به سفارت امریکا در بغداد اعلام کرده بودند که بایدن زمانی به بغداد خواهد آمد که ائتلاف مالکی – علاوی که مورد حمایت امریکاست، شکل‌گرفته باشد. هنوز مشخص نیست که در پشت پرده‌های چند لایه سیاست در عراق چه می‌گذرد. آیا ائتلاف مالکی – علاوی در شرف شکل گرفتن است که بایدن برای گفتن حرف نهایی به عراق آمده است؟

مالکی و علاوی هفته گذشته در منزل ایاد علاوی با یکدیگر دیدار کردند. گفته می‌شود مالکی به علاوی پیشنهاد داده که ریاست جمهوری را با اختیار فرماندهی کل قوا در اختیار داشته باشد و ریاست مجلس نیز به فهرست العراقیه برسد و چند پست کلیدی دیگر از جمله وزارت امور خارجه و وزارت امنیت را نیز داشته باشد در مقابل نخست‌وزیری مالکی را بپذیرد. البته این اظهاراتی است که اعضای العراقیه می‌گویند و تا کنون از سوی کسی به طور رسمی تایید نشده است. العراقیه قصد دارد با مطرح کردن چنین اخباری فضا را به نفع خود تلطیف کند تا بتواند تواقعات خود را از دولت آینده افزایش داده و امتیازهای بیشتری بگیرد.

در همین حال هم‌زمان با آمدن بایدن به عراق، العراقیه اعلام کرد که رایزنی‌های جدیدی را با دولت قانون برای تشکیل دولت آینده عراق آغاز کرده است. این حرکت نشان از تحرکات تازه‌ای میان دو طرف برای رسیدن به برون رفتی برای خروج از بحران کنونی دارد و احتمال تشکیل دولتی متشکل از دولت قانون و العراقیه را بالا می‌برد. به عبارت دیگر آمدن بایدن باعث تحرک بیشتر برای به نتیجه رسیدن طرح امریکا است.

کریستوفر هیل، سفیر ایالات متحده در عراق که روزهای آخر ماموریتش در این کشور را می‌گذارند به مقامات مجلس اعلای اسلامی اطلاع داده است که واشنگتن از ائتلاف مالکی – علاوی حمایت می‌کند و برای به نتیجه رسیدن این هدف تمام تلاش‌های خود را به کار خواهد گرفت.

در این میان ائتلاف ملی که در راس آنها جریان صدر و مجلس اعلا قرار دارد و همچنین کردها از ائتلاف احتمالی مالکی – علاوی بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد. این جریان‌ها همگی متمایل به ایران هستند و روابط حسنه‌ای با تهران دارند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حرکت امریکا برای دور کردن ائتلاف ملی از ائتلاف مالکی و بالعکس نزدیک کردن ائتلاف مالکی به فهرست العراقیه نشان از رویارویی امریکا با ایران در عرصه سیاسی عراق دار د. موضوعی که بسیاری از شبکه‌های عربی از جمله الجزیره نیز بر آن تاکید دارند.   

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :