طراح عمليات مونيخ درگذشت

۱۳ تیر ۱۳۸۹ | ۲۳:۴۹ کد : ۷۹۵۰ اخبار اصلی
محمد عوده معروف به ابوداوود، طراح فلسطینی عملیات مونیخ دیروز در سن 73، به دلیل نارسایی کلیوی در دمشق درگذشت.
طراح عمليات مونيخ درگذشت

محمد عوده معروف به ابوداوود، طراح فلسطینی عملیات مونیخ دیروز در سن 73، به دلیل نارسایی کلیوی در دمشق درگذشت.

او که از اعضای فتح و جنبش آزادیبخش فلسطین بود، به دلیل طراحی عملیات مونیخ از سال 1972 تحت تعقیب اسرائیل قرار گرفت.

عملیات مونیخ که در المپیک تابستانی آلمان در روز 5 سپتامبر 1972، و با هدف گروگان گیری ورزشکاران اسرائیلی انجام شد، در انتها به کشته شدن یازده ورزشکار اسرائیلی، پنج گروگان گیر فلسطینی و یک پلیس آلمانی منجر شد.

این عملیات گروگان گیری که هدف نهایی آن مبادله گروگانهای اسرائیلی با زندانیان فلسطینی بود، در نهایت به دلیل دخالت پلیس آلمان با شکست روبه رو شد.

اعضای این عملیات که از اعضای گروه سپتامبر سیاه بودند با حمله شبانه به خوابگاه دهکده مونیخ ورزشکاران اسرائیلی را به گروگان گرفتند و خواهان آزادی 260 نفر از فلسطینیان زندانی در اسرائیل شدند. اما بعد خواسته خود را تغییر دادند و دو فروند هلیکوپتر خواستند تا گروگان ها را به یک کشور عربی منتقل کنند. این خواسته به ظاهر مورد قبول آلمان قرار گرفت و هلیکوپترها گروگان ها و گروگان گیرها را به یک فرودگاه نظامی منتقل کردند. اما به محض فرود هلیکوپترها برق فرودگاه قطع شد و درگیری میان پلیس آلمان و گروگان گیرها آغاز شد. در جریان این درگیری گروگان گیرها تمام گروگان ها را کشتند و پلیس آلمان هم پنج نفر از فلسطینی ها را کشت. سه نفر از آنها هم به وسیله پلیس آلمان دستگیر شدند.


( ۲ )

نظر شما :