تندروی بی‌سابقه سفیر امارات در ایالات متحده

حمله نظامی ‌به ایران کم هزینه‌تر است

۱۶ تیر ۱۳۸۹ | ۱۷:۰۷ کد : ۷۹۷۸ اخبار اصلی
یوسف العطیبه در اظهاراتی که فاکس نیوز آن را عجیب و نامتعارف خواند گفت: حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند هزینه‌های انتظار برای جواب دادن تحریم‌ها در دراز مدت را کاهش دهد.
حمله نظامی ‌به ایران کم هزینه‌تر است

دیپلماسی ایرانی: امارات متحده عربی از روزی که قطعنامه چهارم در شورای امنیت با رای اکثریت ایران را تحت فشار قرار داد تا امروز که اروپا و امریکا هر روز حلقه را بر ایران تنگ‌تر می‌کنند، تبدیل به کاسه داغ‌تر از آش شده است.

در شرایطی که بسیاری از کمپانی‌های آسیایی و کشورهایی مانند هند و پاسکتان نارضایتی خود را از اعمال تحریم‌های اقتصادی شدید علیه ایران اعلام کرده‌اند، امارات متحده عربی که بیشترین سطح معامله تجاری را با ایران دارد از همان ابتدا تحریم‌ها علیه همسایه خود را آغاز کرده است. یک هفته پیش بود که شرکت‌های اماراتی که غالبا نقش واسطه میان ایران و غرب را بازی می‌کردند، به صراحت از عدم همکاری بیشتر با ایران سخن گفتند. فصل‌الختام این موضع‌گیری‌ها اما بیست و چهار ساعت پیش بود زمانی که سفیر امارات در ایالات متحده در سخنانی غیرقابل باور پیشنهاد حمله نظامی ‌به تاسیسات هسته‌ای ایران را مطرح کرد.

یوسف العطیبه در اظهاراتی که فاکس نیوز آن را عجیب و نامتعارف خواند گفت: حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند هزینه‌های انتظار برای جواب دادن تحریم‌ها در دراز مدت را کاهش دهد.

این وزیر اماراتی در سخنانی تند و تیز ادعا کرد که تنها راه برای مقابله با ایران در شرایطی که تحریم‌ها بر برنامه هسته‌ای این کشور بی‌تاثیر است‌، حمله نظامی‌ است. قطیبه در ادامه سخنان خود گفت: حمله به ایران بر مبنای برخی تحلیل‌های ریاضی مالی بهترین راهکار است. با وجود معامله‌های تجاری که ما با ایران داریم که حجم آن به 12 میلیارد دلار هم می‌رسد، می‌دانم که حمله به ایران برای ما نیز خسارت‌هایی جبران ناپذیر به همراه دارد. ما نیز از اینکه نیرویی خارجی به کشور همسایه و مسلمان حمله کند، ناراحت می‌شویم. اما با حقیقت باید کنار آمد.

سفیر امارات در ادامه افزود: اگر پرسش شما از من این است که آیا ما با ایران دارای تسلیحات هسته‌ای بیخ گوشمان زندگی می‌کنیم؟ پاسخ من نیز این است: ما نمی‌توانیم با ایرانی که دارای تسلیحات هسته‌ای است زندگی کنیم. ما هر کاری را که برای تامین امنیت امارات متحده عربی نیاز باشد، انجام خواهیم داد.

سخنان سفیر امارات در ایالات متحده زمانی مطرح می‌شود که زمزمه‌هایی نیز دال بر اظهار نظرهایی مشابه از سوی پادشاه عربستان در دیدار با اوباما به گوش می‌رسد.


نظر شما :