نیروگاه اتمی‌ بوشهر تکمیل می‌شود؟

۱۶ تیر ۱۳۸۹ | ۲۳:۳۲ کد : ۷۹۸۴ اخبار اصلی
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی‌ ایران از راه اندازی نیروگاه اتمی ‌بوشهر در شهریورماه خبر داد. وی گفت با اتمام موفقیت آمیز آخرین تست قبل از راه اندازی یعنی تست گرم، مقدمات ورود به مرحله A4 برای بازبینی تجهیزات و ورود به مدار اول فراهم شده است.
نیروگاه اتمی‌ بوشهر تکمیل می‌شود؟
دیپلماسی ایرانی:‌ علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی‌ ایران از راه اندازی نیروگاه اتمی ‌بوشهر در شهریورماه خبر داد. وی گفت با اتمام موفقیت آمیز آخرین تست قبل از راه اندازی یعنی تست گرم، مقدمات ورود به مرحله A4 برای بازبینی تجهیزات و ورود به مدار اول فراهم شده است.

او همچنین راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را نمادى از همکارى عميق و ريشه دار بين ملت‌هاى ايران و روسيه دانست و اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های فنی و صنعتی بیش از پیش میان ایران و روسیه ادامه یابد.

چندی قبل هم مصطفی بیلی سرکنسول روسیه از تکمیل و راه اندازی نیروگاه بوشهر در شهریور ماه خبر داده بود.

گفتنی است بنابر موافقت نامه هسته‌ای میان ایران و روسیه، روسیه موظف بود در سال 2000 این نیروگاه را به مرحله بهره برداری برساند اما هربار به دلیلی از تحویل این نیروگاه به ایران سرباز زده است. گرچه مقامات مسئول روسی علت این تاخیرها را اشکالات فنی می‌دانند اما بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی معتقدند روسیه به علل سیاسی از تکمیل و بهره برداری از نیروگاه بوشهر سرباز می‌زند.

این بار هم پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت و بلافاصله بعد از آن، وضع تحریم‌های یک جانبه امریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، توقیف برخی تجهیزات لازم برای نیروگاه اتمی‌ بوشهر توسط آلمان، بهانه خوبی دست روسیه داده است تا بار دیگر تحویل این نیروگاه را به تعویق بیندازد.

گرچه مقامات روسی ادعا کرده‌اند که از این عمل آلمان به شورای امنیت شکایت کرده‌اند اما به نظر می‌رسد این اقدام هم دستاویزی به روس ها می‌دهد تا بار دیگر تکمیل این نیروگاه را به تعویق بیندازند.

روسیه معتقد است که تحریم‌های سازمان ملل شامل نیروگاه اتمی ‌بوشهر نمی‌شود و این اقدام آلمان در جهت اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه ایران صورت پذیرفته که روسیه خود را به آنها پایبند نمی‌داند.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در واکنش به این اقدام آلمان گفته است که پایبندی جدی به قطعنامه‌های شورای امنیت نیازمند آن است که اعضای این شورا از به کارگیری محدودیت‌های اضافی علیه ایران اجتناب کنند. به ویژه محدودیت‌هایی که تجاوز به حوزه قضایی کشورها در داخل مرزهای آنها به شمار می‌رود.

با وجود قول شرکت روسی و انجام مقدمات راه اندازی نیروگاه بوشهر و عزم ایران برای راه اندازی این نیروگاه باید منتظر ماند و دید که این بار این وعده ها از جانب روسیه عملی خواهد شد یا باز هم این کشور به بهانه‌ای از افتتاح و تحویل نیروگاه اتمی ‌بوشهر به ایران سرباز خواهد زد؟


نظر شما :