غير از ايران و چين دنيا از بحران اقتصادى عبور کرد

۲۰ تیر ۱۳۸۹ | ۰۲:۱۲ کد : ۷۹۹۵ اقتصاد و انرژی
بحران مالی که در دو سال اخیر اقتصاد جهان را در چنگ خود داشت، رو به پایان است. در سراسر جهان صنعتی شواهد رشد اقتصادی هر روز آشکارتر می‌شود. اما هنوز تضمینی وجود ندارد که بحران بار دیگر ظهور نکند.
غير از ايران و چين دنيا از بحران اقتصادى عبور کرد

دیپلماسی ایرانی: بحران مالی که در دو سال اخیر اقتصاد جهان را در چنگ خود داشت، رو به پایان است. در سراسر جهان صنعتی شواهد رشد اقتصادی هر روز آشکارتر می‌شود. اما هنوز تضمینی وجود ندارد که بحران بار دیگر ظهور نکند.

صندوق بین‌المللی پول تخمین رشد اقتصادی را در سال جاری از ۲/۴ به ۶/۴ درصد بالا برد. به ویژه در آلمان میزان تولید و صادرات با شتاب بالا رفته است. گفته می‌شود که امریکا با ۳/۳ درصد و کانادا با ۶/۳ درصد رشد، در صف مقدم جهان صنعتی قرار دارند.

در اروپا میزان رشد متفاوت است. برخی از کشورهای واحد پولی یورو همچنان با بحران دست و پنجه نرم می‌کنند، اما برخی دیگر به مدار رشد عادی باز گشته‌اند. صندوق بین‌المللی پول برای آلمان رشدی حدود ۴/۱ درصد پیش بینی می‌کند، اما بنیادهای اقتصادی آلمان با خوش‌بینی بیشتری، به رشدی میان ۲ تا دو و نیم درصد چشم دوخته‌اند.

طبق آمار تازه صادرات آلمان بیش از پیش رو به فزونی است. آمار رسمی نشان می‌دهد که میزان صادرات این کشور در ماه مه امسال نزدیک ۳۰ درصد نسبت به همین مقطع در سال گذشته افزایش داشته است. این میزان از رشد، در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. امسال صادرات در مجموع رشدی برابر ۸ درصد خواهد داشت. با وجود آن که میزان واردات نیز به میزان حدود ۳۴ درصد افزایش داشته، اما به طور کلی عدم موازنه ارقام تجارت خارجی بالا رفته است.

این در حالی است که به گزارش آخرین شماره مجله نیوزویک، چین رشد اقتصادی‌ای کمتر از سال گذشته میلادی خواهد داشت و با فشارهایی که به این کشور بر سر افزایش حقوق کارگران و کارکنان و تثبیت نرخ ارز می‌آید پیش‌بینی می‌شود از میزان صادرات این کشور نسبت به سال گذشته میلادی کاسته شود. اما کشورهایی نظیر قطر و عربستان سعودی در کشورهای منطقه از رشد بالایی برخوردار خواهند بود و پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی قطر در سال جاری میلادی به بالای 30 درصد برسد.
 
اما بر خلاف کشورهای همسایه ایران رشد اقتصادی کشورمان کمتر از یک درصد خواهد بود.


نظر شما :