کینه‌هایی که سر بازکرده‌اند

۲۰ تیر ۱۳۸۹ | ۰۶:۲۱ کد : ۷۹۹۹ اخبار اصلی
انگار گزافه گویی مقامات کشورها عربی درباره ایران و بعد از چند روز تکذیب رسمی این مواضع توسط دستگاه سیاست خارجی این کشورها، این روزها به عرفی دیپلماتیک از سوی آنها تبدیل شده است.
کینه‌هایی که سر بازکرده‌اند

ديپلماسى ايرانى: انگار گزافه گویی مقامات کشورها عربی درباره ایران و بعد از چند روز تکذیب رسمی این مواضع توسط دستگاه سیاست خارجی این کشورها، این روزها به عرفی دیپلماتیک از سوی آنها تبدیل شده است. یک روز پادشاه عربستان در اظهارنظری خصمانه می‌گوید ایران لیاقت موجودیت ندارد و روز بعد تکذیب می‌کند، روز دیگر سفیر امارات در امریکا می‌گوید امارات از حمله امریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت می‌کند و چند روز بعد این اظهارات از سوی وزارت خارجه این کشور تکذیب می‌شود.

باور این تکذیب‌ها زمانی سخت می‌شود که این اظهارات را در کنار رفتار این کشورها در قبال ایران قرار دهیم. امارات متحده عربی چندی پیش و در راستای اجرای قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل دارایی‌های 43 شرکت ایرانی را بلوکه کرد. چند روز بعد خبری مبنی بر عدم فروش سوخت به هواپیماهای کشوری ایران از سوی این کشور مخابره شد. هر چند این خبر با این ادعا که شرکت بی پی، و نه دولت امارات از فروش سوخت به هواپیماهای ایران ایر خودداری کرده است، تکذیب شد، اما با توجه به عملکرد دولت امارات متحده عربی در چند ماهه اخیر، خبر اول هم چندان غیر قابل باور نبود.

در طرف دیگر عربستان سعودی اقدامات ضد ایرانی خود را، از طریق سخت گیری‌های شدید بر حجاج ایرانی سامان داده است. اعمال محدودیت جهت ورود زنان زیر 40 سال ایرانی بدون همراهی یکی از محارم مرد برای مراسم عمره مفرده از سوی عربستان سعودی، اقدامی توهین آمیز برای ایرانیان محسوب می‌شود. حرکت این کشور برای دست یابی به انرژی هسته‌ای و حتی سلاح هسته‌ای هم که اخیرا آغاز شده، در رقابت با ایران تحلیل می‌شود.

اختلافات بین ایران و کشورهای عربی منطقه مسئله تازه‌ای نیست و بسیاری از تحلیل‌گران ریشه این اختلافات را مسائل مربوط به شیعه و سنی می‌دانند، امارات هنوز جریان جزایر سه گانه را از یاد نبرده و عربستان هم بعد از انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی، ایران را رقیبی برای خود در جهان اسلام می‌بیند که هر دو ادعای مرکزیت ام‌القری اسلامی را دارند. آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که چرا این کشورها که زمانی این اختلافات را از یاد برده بودند یا حداقل به سیاست‌های ضد ایرانی خود پایان داده بودند، امروز دوباره به اختلافات دامن می‌زنند و دوباره روابط را متشنج می‌کنند؟

اظهارات ضد ایرانی مقامات عربستان سعودی و امارات که قدرت‌های درجه چندم و ذره‌ای منطقه محسوب می‌شوند، از شدت فشارهای بین‌المللی علیه ایران حکایت دارد. فشارهایی که این کشورها را اقناع کرده تا علیرغم سود اقتصادی فراوانی که رابطه با ایران برای آنها دربردارد، به چنین اقدامات و اظهارات خصمانه‌ای روی آورده و روابط این کشورها با ایران را در معرض خطر قرار دهند. عربستان به دلیل حجم زیاد مسافر ایرانی که برای زیارت مکه و مدینه به این کشور مسافرت می‌کنند و امارات به دلیل سرمایه‌گذاری‌های فراوان و مسافرت ایرانی‌ها به این کشور، نفع اقتصادی فراوانی در ارتباط با ایران دارند که این اظهارات و اقدامات می‌تواند این منافع را در معرض خطر قرار دهد.


نظر شما :