علامه فضل الله و فضاسازی مشکوک رسانه‌های غربی

۲۰ تیر ۱۳۸۹ | ۱۶:۰۱ کد : ۸۰۰۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: بهرام گل زاده
واکنش برخی از رسانه‌های غربی، همچنین رسانه‌ها و سایت‌های اسراییلی پس از درگذشت آیت الله محمدحسین فضل الله، و تلاش مشکوک و جانبدارانه برای نمایش چهره‌ای غیرواقعی از این مرجع نواندیش و نوگرا، نشان داد که ...
علامه فضل الله و فضاسازی مشکوک رسانه‌های غربی

واکنش برخی از رسانه‌های غربی، همچنین رسانه‌ها و سایت‌های اسراییلی پس از درگذشت آیت الله "محمدحسین فضل الله"، و تلاش مشکوک و جانبدارانه برای نمایش چهره‌ای غیرواقعی از این مرجع نواندیش و نوگرا، نشان داد که آمریکایی‌ها و محافل غربی و اسراییلی، پیش از آنکه مخالف هر گونه خشونت و تفکرات افراط گرایانه باشند، با اندیشه‌های عقلگرایانه، منطق محور و گفت و گو مسلک، و واقع گرا مخالفند.

اگر در روزهای اخیر به تبلیغات و خبررسانی هدایت شده این قبیل رسانه‌ها که ادعای آزادی اندیشه، حقوق شهروندی، مخالفت با خشونت گرایی، مخالفت با تخطئه عقاید، و دولت و جامعه ی سکولار و غیرایدئولوژیک آنان گوش فلک را کر کرده است، هشیارانه تاملی کنید، متوجه خواهید شد که تا چه حد آنان به دموکراسی و لیبرالیسم، و آزادی اندیشه معتقد بوده اهل مدارا و احترام به افکار مخالف هستند و حقوق آنان را محترم می‌شمارند.

هیچ مطلع و آگاه سیاسی تردیدی در نواندیشی، آزادمنشی و افکار اصلاح گرایانه علامه فضل الله و مخالفت دائم ایشان با خشونت و ترور و وحشت ندارد و البته مقاومت این مرجع نواندیش در برابر تجاوز و نسل کشی؛ اما می‌بینیم که پس از درگذشت ایشان، حجم تبلیغات و حملات تبلیغی و ناجوانمردانه بر علیه این مرجع، آنچنان بود که تردیدی بر نقش محافل اسراییلی به خود نمی‌توان راه داد.

فضل الله از مبارزان صف اول مقابله با تجاوز به سرزمین‌های لبنان و فلسطین و مخالفان سیاست‌های رهبران آمریکایی همانند جرج بوش، در خاورمیانه بود در عین حال، از نخستین شخصیت‌های سیاسی بود که حادثه ۱۱ سپتامبر و عملیات تروریستی در آمریکا را محکوم کرد. اصولا این شخصیت و مرجع، زاویه ای کامل با تفکرات طالبانی و تروریستی داشت و همواره اقدامات تروریستی افراطیون القاعده را محکوم می‌کرد و میان تروریسم، و مقاومت شرافتمندانه در برابر تجاوز، آنهم از طریق روش‌های تعریف شده و معمول، تفاوت بسیار قائل بود.

اما چگونه است که بلافاصله پس از درگذشت، مورد کینه و هجوم برخی رسانه‌های غربی و محافل صهیونیستی قرار می‌گیرد تا آنجایی که خبرنگار و سرادیتور لبنانی الاصل شبکه خبری "سی ان ان" خانم "اوکتاویا نصر" به دلیل پست کردن یک پیامک در تویتر و اعلام تاثر از درگذشت آیت الله العظمی‌محمد حسن فضل الله، به دستور رئیس این شبکه قدرتمند تلویزیونی از کار بر کنار شد.

آیا این جز آن است که علامه در عین نواندیشی در فقه و دین، عقلانیت و تدبیر در سیاست را سرلوحه عمل سیاسی خود قرار داد، و این خشم غربی‌ها را برانگیخت صرفا به این دلیل که همواره با سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه و به خصوص لبنان و فلسطین مخالفت کرد و اسراییل را تجاوزگر و تروریسم دولتی معرفی نمود. و به همین دلیل، مورد حمایت طبقات مختلف مسلمان و غیرمسلمان در منطقه قرار گرفت و نقشی هدایت گر و محوری ایفا کرد؟

یادمان باشد که علامه فضل الله بارها هدف حملات نظامی‌ تروریسم دولتی اسراییل قرار گرفت و جان سالم به در برد. حال دشمنان وی به طور مشکوک، از او با عنوان حامی‌ تروریسم یاد می‌کنند! تا بلکه توانند خصوصیات و ویژگی‌های بارز و نوگرایانه و نواندیشانه وی و شخصیت کاریزمایش را به محاق برده و علامت سوالی در مقابل وی قرار دهند. علامه فضل الله با کشتار بی گناهان و ترور با اعتفاد و استدلال عقلی، و اخلاقی و دینی، مخالف بود اما در مقابل ترور دولتی و حمله دولت‌های تجاوزگر به زنان و کودکان وغیرنظامیان و تجاوز می‌ایستاد. با سیاست‌های سرکوبگرانه و تجاوزکارانه و دخالت درامور کشورهای دیگر سخت مخالفت می‌کرد. طبیعی است که این قبیل سیاست‌ها و ایده‌های فضل الله برخی دولت‌های غربی و اسراییلی‌ها را نگران و عصبانی کند. و نباید از خاطر دور داشت که فضل الله به عنوان یک مرجع دینی شیعه و رهبری معنوی، شخصیتی فرادینی و فرقه ای، و در واقع مورد وثوق قاطبه مردم لبنان، اعم از شیعه و سنی و مسیحی و مارونی و ملی، نقش ایفا می‌کرد و سالها طول خواهد کشید که جامعه اسلامی ‌و لبنانی موفق به تربیت چنین شخصیتی شود.

اما مردم لبنان و مسلمانان پیرو وی و حتی مسیحیان و نیرویهای ملی نیز به هیچ عنوان تحت تاثیر این تبلیغات مسموم قرار نگرفتند و مراسم تشییع پیکر این مرجع شیعه خود دلیل کافی بر این مدعاست. هرچندافکار و عقاید نوگرایانه فضل الله مخالفان سرسختی نیز در میان کشورهای اسلامی ‌داشت و وی به عبور از خط قرمزهای تفکر شیعی و اسلامی ‌متهم شد!

اتفاقات این روز حداقل یک حقیقت آشکار را روشن کرد که برخی از رهبران غربی و صهیونیست‌ها وجود دولت‌ها و تفکرات ماجراجو و خشن را به سیاسیون و رهبران دینی عقل گرا و منطق محور ترجیح می‌دهند و منافع و امنیت و حیات آنان، در گرو وجود دولت‌های افراطی و غیرمنعطف، و ماجراجو در منطقه است.

چگونه است که این رسانه‌ها بدون داشتن سند و مدرک، فضل الله را از حامیان انفجار پایگاه نظامیان آمریکا در غرب و پایگاههای نظامی‌ اسراییل در منطقه می‌دانند و از آن با عنوان تروریسم یاد می‌کنند، اما جمله‌ای در ارتباط با تجاوزات به سرزمین‌ها، کشتار مردم بی گناه در حوادث لبنان و فلسطین، حمله هواپیماها به مناطق مسکونی به بهانه مقابله با مبارزان فلسطینی و لبنانی، حمله به کشتی حامل کمک‌های اقتصادی به محاصره شدگان غزه و قتل سرنشینان کمک رسان داخل کشتی نمی‌گویند و نمی‌نویسند؟! و آن وقت این رسانه‌ها ادعای استقلال و رفتار حرفه‌ای می‌کنند.

چه اصراری است که از این مرجع نواندیش، که خود قربانی خشونت و ترور بوده و منش و رفتار و گفتار او بر همگان روشن است، به عنوان شخصیتی خشونت طلب و حامی ‌تروریسم، یاد شود؟! اسراییل و برخی سیاسیون افراطی آمریکایی حامی‌اسراییل، نگران ترویج تفکرات کدام فضل الله هستند؟ فضل الله نواندیش و روادار، و در عین حال، مقاوم و مخالف تجاوز؟، یا فضل الله دیگری که ما نمی‌شناسیم؟

بهرام گل زاده

نویسنده خبر


نظر شما :