حزب بعث با نامی جدید در عراق فعال شد

۲۰ تیر ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۳ کد : ۸۰۰۳ اخبار اصلی
منابع مطلع عراقی اعلام کردند، رهبران کادر سابق حزب منحل شده بعث با نامی جدید وارد عرصه سیاسی عراق شده اند و برای این کار در وهله نخست فعالیت خود را در مناطقی از عراق که هنوز به صدام حسین دیکتاتور مخلوع وفادارند، آغاز کرده اند.
حزب بعث با نامی جدید در عراق فعال شد

دیپلماسی ایرانی: منابع مطلع عراقی اعلام کردند، رهبران کادر سابق حزب منحل شده بعث با نامی جدید وارد عرصه سیاسی عراق شده اند و برای این کار در وهله نخست فعالیت خود را در مناطقی از عراق که هنوز به صدام حسین دیکتاتور مخلوع وفادارند، آغاز کرده اند.

به گزارش روزنامه القدس العربی چاپ لندن، این حزب جدید نام "حزب العوده" یا "حزب بازگشت" را بر خود دارد.

سجی قدوری، یکی از رهبران حزب الدعوه اسلامی و یکی از اعضای سابق شورای استانداری استان بعقوبه در این باره گفت: «اطلاعات امنیتی نشان می‌دهد که حزب العوده که در امتداد حزب بعث فعال شده، فعالیت گسترده خود را آغاز کرده و توانسته 60 هزار نفر را به عضویت خود در آورد. عمده فعالیت این حزب فعلا در مناطق متفرق استان بعقوبه در شمال بغداد است.»

وی همچنین گفت: «این حزب همچنین توانسته در سازمان‌های امنیتی و دولتی کشور به خصوص در بعقوبه نفوذ کرده که اتفاقا شامل دستورات سازمان پاکسازی حزب بعث نیز هست. یکی از آنها عامر الکرخی، رئیس دیوان پاکسازی در استانداری است. افراد بسیاری دیگری نیز در سازمان امنیت نفوذ کرده‌اند که یک خطر حقیقی و جدی برای امنیت و استقرار استان بعقوبه و استان‌های مجاور آن محسوب می‌شود.»

قدوری همچنین از نشانه‌های بازگشت حزب بعث و فعال شدنش با نام حزب العوده را افزایش عملیات انتحاری و بمب‌گذاری‌ها در شش ماه اخیر دانست.

طالب محمد حسین، رئیس مجلس استان بعقوبه نیز در این باره گفت: «ما شاهد لغزش‌های روشنی در میان اعضای حزب بعث هستیم. کاملا مشخص است که آنها در دستگاه‌های دولتی در بعقوبه نفوذ کرده و فعال شده‌اند. اما نمی‌توانیم بگوییم که خطری حقیقی برای اوضاع امنیتی کشور هستند.»

وی در ادامه تاکید کرد، 70 درصد از اعضای حزب بعث در استان دیالی فعالیت خود در این حزب را رها کرده‌اند و وارد جریان سیاسی کشور شدند. آنها هیچ تهدید جدی‌ای برای امنیت کشور ندارند و نمی‌توان گفت که اوضاع سیاسی استان را تحت نظر دارند.   


( ۱ )

نظر شما :