سناتور امريکايى ميانجيگر مذاکرات سوريه و اسرائيل مى‌شود

۲۱ تیر ۱۳۸۹ | ۱۷:۰۸ کد : ۸۰۱۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
منابع خبری گزارش دادند که ارلین اسپکتر، سناتور یهودی مجلس سنای امریکا تحرکات تازه‌ای را برای از سرگیری مذاکرات میان سوریه و اسرائیل آغاز کرده است.
سناتور امريکايى ميانجيگر مذاکرات سوريه و اسرائيل مى‌شود

منابع خبری گزارش دادند که ارلین اسپکتر، سناتور یهودی مجلس سنای امریکا تحرکات تازه‌ای را برای از سرگیری مذاکرات میان سوریه و اسرائیل آغاز کرده است.

به گزارش روزنامه الوطن، چاپ سوریه، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه روز پنج شنبه 8 جولای در دمشق با ارلین اسپکتر دیدار کرد و با او درباره چگونگی تعمیق روابط با ایالات متحده و خروج از رکود رابطه جاری با آن کشور به بحث و تبادل نظر نشست.

اسپکتر همچنین تاکید کرد، سوریه نقش مهمی در صلح منطقه‌ای دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا لزوم مذاکره سوریه و اسرائیل به وجود آید.

در بیانیه‌ای که از سوی سفارت امریکا در دمشق صادر شده، آمده است که سناتور امریکایی گفت که رابرت فورد، به زودی توسط مجلس سنا به عنوان سفیر انتخاب می‌شود و در دمشق فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

روزنامه الشرق الاوسط نیز نوشت، اسپکتر مذاکرات بسیار موفق و عمیقی با بشار اسد در دمشق داشته که عمده آن بر محوریت از سرگیری مذاکرات میان اسرائیل و سوریه بوده است.

در همین رابطه روزنامه یدیعوت احرونوت نیز در این باره نوشت، قرار است اسپکتر نقش نامه رسان تلاویو – دمشق را ایفا کند با این هدف که مذاکرات میان سوریه و اسرائیل از سر گرفته شود.

به ادعای این روزنامه بشار اسد از اسپکتر خواسته است که به طور جدی این وساطت را قبول کند و موضوع از سرگیری مذاکرات را با مقامات اسرائیلی به طور صریح و بی‌پرده در میان بگذارد. اسپکتر روز جمعه به اسرائیل رفت تا از نزدیک نظرات مقامات اسرائیلی را نیز جویا شود.

وی بنا بود در اسرائیل با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و اویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه دیدار کند ولی چون هر دوی این مقامات در سفر خارج بودند، دانی ایلون، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل از او استقبال کرد و نامه تلاویو به بشار اسد را به او داد.

ایلون به اسپکتر گفت که اسرائیل حاضر است در هر مکان و هر زمان ممکنی با سوریه به مذاکره بنشیند به شرطی که هیچ پیش شرطی برای مذاکرات وجود نداشته باشد.

اسپکتر 80 سال سن دارد و تا پایان سال جاری میلادی پس از 30 سال نمایندگی از مجلس سنا کنار خواهد رفت. وی از دوستداران سوریه است و تا کنون 18 بار به دمشق سفر کرده و از دوستان نزدیک بشار اسد رئیس جمهوری فعلی و حافظ اسد رئیس جمهوری فقید سوریه محسوب می‌شود. وی هم‌زمان روابط بسیار نزدیکی با اسرائیل و لابی‌ یهودیان امریکایی دارد. وی قبلا عضو حزب جمهوریخواه بود اما با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و با هدف حمایت از باراک اوباما به عضویت حزب دموکرات در آمد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :