شروط عباس برای مذاکره مستقیم با اسرائیل

۲۱ تیر ۱۳۸۹ | ۱۷:۰۹ کد : ۸۰۱۳ اخبار اصلی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته در رام الله ضمن مخالفت با آغاز مذاکرات مستقیم صلح خاورمیانه، خواستار پیشرفت در مذاکرات غیر مستقیم شد. اوباما از هر دو طرف خواسته بود که مذاکرات مستقیم صلح را آغاز نمایند.
شروط عباس برای مذاکره مستقیم با اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته در رام الله ضمن مخالفت با آغاز مذاکرات مستقیم صلح خاورمیانه، خواستار پیشرفت در مذاکرات غیر مستقیم شد. اوباما از هر دو طرف خواسته بود که مذاکرات مستقیم صلح را آغاز نمایند. نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از این پیشنهاد حمایت کرده بود، اما محمود عباس که با انتقادات شدید داخلی به دلیل شکست مذاکرات قبلی مواجه است، آغاز این مذاکرات را مشروط به پیشرفت مذاکرات غیر مستقیم به میانجی‌گری جورج میچل دانسته است. از جمله خواسته‌های فلسطینی‌ها در مذاکرات غیر مستقیم، قطع کامل خانه‌سازی توسط اسرائیل در بیت‌المقدس شرقی و کل کرانه‌ غربی رود اردن بود که اسرائیل فقط توقف موقت شهرک‌سازی را قبول کرده بود. بنابر گزارش رویترز، محمود عباس که به مناسبت مبعث پیامبر در رام الله سخنرانی داشت گفت: ما گفته‌ایم که اگر پیشرفتی حاصل شد، مذاکرات مستقیم را شروع می کنیم. اگر پیشرفتی حاصل نشود، مذاکرات بیهوده چیست؟

محمود عباس گفت فلسطینی‌ها در مذاکرات غیر مستقیم درباره دو موضوع انتظار پیشرفت دارند: مسائل امنیتی و مرزهای دولت فلسطین در کرانه باختری، نوار غزه و بیت المقدس شرقی که اسرائیل در جنگ 1967 خاور میانه آنها را اشغال کرده است.

عباس همچنین تاکید کرد که اسرائیل باید شهرک سازی در کرانه باختری و شرق بیت المقدس را متوقف کرده و همه محاصره‌ها را برای رسیدن به صلح نهایی پایان دهد.

عمروموسی دبیر کل اتحادیه عرب هم پنج شنبه گذشته درباره مذاکرات غیرمستقیم صلح خاورمیانه به خبرنگاران گفته بود که این مذاکرات با شکست کامل مواجه شده است و آغاز مذاکرات مستقیم در صورتی ممکن است که در مذاکرات غیرمستقیم پیشرفتی حاصل شده باشد.

اما به نظر می‌رسد نتانیاهو عزم خود را برای شروع مذاکرات مستقیم جزم کرده است. وی برای رایزنی با مصر درباره آغاز مذاکرات مستقیم با دولت خودگردان فلسطین روز سه شنبه با حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر در قاهره دیدار خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو در حالی وعده مذاکرات مستقیم با فلسطینیان را به باراک اوباما داده است، که مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل با تشکیلات خودگردان فلسطین که با میانجی گری فرستاده ویژه امریکا، جورج میچل در حال انجام بود به نتیجه‌ای نرسیده است و اسرائیل همچنان به شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن و قسمت شرقی بیت المقدس ادامه می‌دهد.

گفتنی است که سفر گذشته نتانیاهو به امریکا به دلیل اختلاف نظر مقامات این دو کشور با استقبال سرد کاخ سفید مواجه شد. اختلاف نظر امریکا و اسرائیل بیش از همه به دلیل ادامه شهرک سازی‌ها در کرانه باختری رود اردن و قسمت شرقی بیت المقدس بود.


نظر شما :