اعتصاب بازار تهران، خوراک رسانه‌های غربی

۲۷ تیر ۱۳۸۹ | ۱۹:۲۰ کد : ۸۰۸۶ اخبار اصلی
اعتصاب بازار در ایران در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب‌های فراوانی داشته است. در تمامی‌رسانه‌های غربی تعطیلی چند روزه بازار تهران و سرایت این ماجرا به چند شهرستان، به عدم موفقیت سیاست‌های اقتصادی دولت تعبیر شده است.
اعتصاب بازار تهران، خوراک رسانه‌های غربی

ديپلماسى ايرانى: اعتصاب بازار در ایران در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب‌های فراوانی داشته است. در تمامی ‌رسانه‌های غربی تعطیلی چند روزه بازار تهران و سرایت این ماجرا به چند شهرستان، به عدم موفقیت سیاست‌های اقتصادی دولت تعبیر شده است. در این میان نشریه امریکایی فربس FORBES در تازه‌ترین گزارش مغرضانه خود، تعطیلی بازار تهران را به تلاش‌هایی برای انزوای ایران در سطح بین‌المللی و البته به ثمر نشستن استراتژی غرب در ایران مربوط می‌کند.

ملیک کیلن که این گزارش تند و تیز و غالبا خلاف واقع را نگاشته است در این خصوص می‌نویسد: بارها هشدار داده‌ام که تنها راهکار برای آزاد کردن! ایران در داخل این کشور نهفته است. سایر سناریوها برای به زانو در آوردن ایران جواب نخواهد داد. نه تحریم‌ها، نه گزینه نظامی‌ و نه مذاکره و مصالحه هیچ کدام نمی‌تواند در دراز مدت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند. تحریم‌ها در نهایت منجر به محبوب شدن دولت در ایران می‌شود. جنگ نیز ایرانی را ورای باورهای سیاسی کنار هم قرار می‌دهد.

این نویسنده در ادامه مطلب خود ادعا می‌کند که در صورت حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، دولت این کشور بر حجم نفوذ خود در افغانستان و عراق می‌افزاید و حتی شاید با بستن تنگه هرمز و قطع کردن شریان انرژی بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا به نوعی به تحریم کنندگان خود بفهماند که قرار نیست در این بازی ایران به تنهایی بازنده باشد.

نویسنده این مطلب در ادامه به گزارشی منتشر شده در نشریه نیوریپابلیک اشاره می‌کند و می‌نویسد: یک سناریو این است که به ایران مجال کافی برای پیشرفت در حوزه هسته‌ای و دستیابی به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها داده شود. در اینچنین شرایطی غرب می‌تواند با استناد به شیطنت‌های هسته‌ای ایران عدله کافی برای حمله به این کشور در چنته داشته و با حمله نهایی به تاسیاست هسته‌ای تمامی‌ برنامه‌های ایران را چندین سال به تاخیر بیندازد.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران همزمان با تشدید تحریم‌ها در سطح بین‌المللی به نوعی با مشکلات داخلی و نارضایتی دست و پنچه نرم می‌کند! در اینچنین شرایطی تنها کاری که از دست غرب برمی‌آید، تعجیل در حمایت از ناآرامی‌ها در این کشور است. ایالات متحده اخیرا برای حفاظت از منافع خود در منطقه سیستم‌های جاسوسی خود در خاورمیانه را گسترش بخشیده و همزمان بر حجم تجهیزات نظامی‌ مستقر خود در حاشیه خلیج فارس هم می‌افزاید.

نویسنده این گزارش با بزرگنمایی حوادث داخلی در ایران می‌نویسد: بسیاری از امریکایی‌ها تصویر درستی از ناآرامی‌ها در ایران نداشته و ندارند. آنها گمان می‌کنند که اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری با تدبیر دولت ایران پایان یافته است. این در حالی‌ست که ایران هر روز با مشکل تازه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند‌! از آتش سوزی در زندان اوین تا حادثه بمب‌گذاری در سیستان و بلوچستان. از اعتصاب بازار تا شکاف در میان حامیان دولت!

نویسنده این گزارش مغرضانه با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی امارات متحده عربی، این حرکت را به نوعی تحت فشار قرار گرفتن ایران تعبیر می‌کند. اعتصاب در بازار نیز دومین موردی است که نویسنده گزارش از آن به عنوان اهرمی ‌یاد می‌کند که می‌تواند به تنهایی دولت ایران را گرفتار دردسرهای جدی کند! نویسنده این ناآرامی‌ها را به اعتصاب بازاری‌ها در واپسین روزهای سلطنت پهلوی تشبیه می‌کند و البته می‌خواهد نتیجه‌گیری مغرضانه‌ای نیز داشته باشد!

نویسنده این مطلب در ادامه بازار را نبض اقتصاد داخلی ایران می‌خواند و ادعا می‌کند که ناآرامی‌ در بازار به دنبال افزایش 70 درصدی مالیات‌ها می‌تواند جرقه آغاز ناآرامی‌های بیشتر داخلی باشد!


نظر شما :