دولت موظف به مقابله به مثل درمقابل بازرسی کشتی‌ها شد

۲۸ تیر ۱۳۸۹ | ۱۳:۵۰ کد : ۸۰۸۹ اخبار اصلی
با تصویب کلیات طرح مقابله با توطئه‌های آمریکا و انگلیس به منظور صیانت از دستاوردهای هسته‌ای ایران دولت موظف به استمرار غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و تهیه صفحه‌های سوخت، و همچنین اقدام متقابل در مورد بازرسی کشتی‌ها و محموله‌های ایرانی شد.
دولت موظف به مقابله به مثل درمقابل بازرسی کشتی‌ها شد

دیپلماسی ایرانی: کلیات این طرح با  ۱۷۱ رأی موافق، سه رأی مخالف و شش رأی ممتنع در جلسه صبح روز یکشنبه از تصویب مجلس گذشت و نمایندگان در ادامه به بررسی جزئیات طرح «صیانت از دستاوردهای هسته‌ای» که خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس ایران، هدف از آن را مقابله با «توطئه‌های آمریکا و انگلیس» عنوان کرده است، پرداختند.

این طرح دارای 5 ماده است که یکی از مهمترین مواد آن الزام دولت نسبت به مقابله به مثل با کشورهایی که به بازرسی هواپیماها و کشتی‌های ایرانی یا محموله‌های باری کشور مبادرت می‌ورزند و یا از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری می‌کنند است.

این طرح تصریح کرده است که دولت باید نسبت به کشورهایی که به بازرسی کشتی‌های ایرانی و یا محموله‌های باری ایران مبادرت می‌کنند، عمل مقابله به مثل را به هر صورت ممکن انجام دهد. در تصبره این ماده، از دستگاه قضایی نیز خواسته شده است که مساعدت لازم را در همه ابعاد و زمینه‌ها با دولت به عمل آورد.

در صورت تصویب نهایی این طرح، دولت جمهوری اسلامی موظف خواهد شد که در مقابله با «اقدامات زیاده‌طلبانه و زورمندانه برخی کشورهای بزرگ» با سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله چرخه سوخت هسته‌ای، زمینه خوداتکایی کشور در این موضوع را فراهم کند.

دولت همچنین مکلف خواهد بود که تنها در چارچوب مقررات عمومی ان.پی.تی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و اجابت درخواست‌های فراتر از مقررات عمومی ان.پی.تی توسط دولت ممنوع خواهد بود.

مجلس همچنین در این طرح غرب را به «فریبکاری» در مورد تحویل سوخت رآکتور تهران متهم کرده و دولت را به استمرار غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم موظف کرده است.

این طرح در واکنش به فشارهای اخیر به جمهوری اسلامی ایران در مورد پرونده هسته‌ای‌اش به مجلس ارائه و به تصویب رسید. این فشارها خصوصا پس از تصویب قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل وارد فاز جدیدی شده است. در این قطعنامه به مواردی همچون تحریم‌های مالی و بازرسی کشتی‌ها و هواپیماهای به مقصد ایران اشاره شده است.


نظر شما :