شروط ایران برای آزادی خانواده بن لادن

۲۸ تیر ۱۳۸۹ | ۱۹:۱۸ کد : ۸۱۰۳ اخبار اصلی
عمر بن لادن: ایران آزادی خانواده بن لادن را به میانجی‌گری کشوری غیر از عربستان مشروط کرده و آمریکا نیزبا پذیرش این افراد در خاک خود موافقت کرده است.
شروط ایران برای آزادی خانواده بن لادن

یکی از فرزندان اسامه بن لادن می‌گوید امیدوار است که دیپلماسی قطر به آزادی اعضای خانواده‌اش که در ایران گرفتار شده‌اند منجر شود.

به گزارش رویترز عمر بن لادن روز یکشنبه در مصاحبه با این خبرگزاری گفته است که او امیدوار است که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در حمایت از خواهران و برادرانش که در جریان حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 به ایران گریختند و از آن زمان تحت بازداشت خانگی بوده‌اند، وارد عمل شوند. وی افزود ما با دولت قطر در تعامل بوده‌ایم. آنها بسیار امیدوار بوده‌اند و در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند. آنها به دیگر کشورهای جهان کمک‌های شایانی کرده‌اند و ما امیدواریم که آنها به ما نیز کمک کنند.

او همچنین در مصاحبه با تلوزیون العربیه با تاکید بر این که ایران برای آزادی اعضای خانواده‌اش که از هشت سال پیش در ایران بازداشت شده‌اند، شرط کرده است که کشور ثالثی غیر از عربستان سعودی میانجی‌گری کند. گفت: «گمان می‌کنم اوضاع برای خروج آنها از ایران مناسب است. به دلیل عدم وجود مدارک و گذرنامه برای اعضای خانواده‌ام به کمک کشور ثالثی غیر از عربستان سعودی نیاز داریم.» وی افزود: «برادرم عثمان (که در تهران نگهداری می‌شود) چهار روز پیش به من زنگ زد و از من خواست تا کشوری را بیابم تا واسطه‌ آزادی آنها بشود و آنها را پس از آزادی بپذیرد». وی گفته است، تنها در چنین صورتی آزاد خواهند شد.

عمر بن لادن که در قطر زندگی می‌کند با بیان این که تعداد افراد خانواده رهبر القاعده که در ایران به سر می‌برند حدود ۲۰ نفر است گفت: این افراد درمحلی در تهران زندگی می‌کنند و بدون مجوز نمی‌تواننند آن محل را ترک کنند یا تماس تلفنی برقرار کنند.

به نوشته رویترز چندین تن از فرزندان بن لادن همراه با همسر اولش نجوا در سال 2001 به ایران گریختند. این افراد از جمله عثمان 27 ساله، فاطمه 22 ساله و حمزه 19 ساله فرزندان بن لادن و همچنین خیریه همسر سوم بن لادن در این سال‌ها تحت مراقبت بوده‌اند. در این گزارش آمده که ایمان خواهر 17 ساله عمربن لادن سه ماه پیش آزاد شد و به سفارت عربستان در تهران پناهنده شد و هم اکنون در سوریه است.

فرزند اسامه بن لادن با بیان این که معتقد است که اگر خانواده‌اش برای رفتن به کشوری به غیر از عربستان سعودی برنامه‌ریزی کنند شانس بیشتری برای آزادی دارند گفت: ایران با عربستان مشکل دارد. آنها نمی‌خوانند که این افراد به خانه بازگردند. به همین دلیل است که من از قطر و سوریه کمک می‌خواهم. آنها می‌خواهند به اینجا (قطر) بیایند یا به سوریه بروند و یا هر کشور دیگری که آنها را بپذیرد.

رویترز می‌نویسد: مشخصه روابط بین عربستان سعودی سنی و ایران شیعه غیرعرب رقابت‌های منطقه‌ای و بی‌اعتمادی دوجانبه به خاطر تنش بین شیعیان و سنی‌ها و برنامه هسته‌ای ایران است.

قطر که متحدی نزدیک برای ایالات متحده است و پایگاه نظامی وسیعی را در اختیار آمریکا قرار داده به دنبال ایفای نقش جدی‌تر و پرنفوذتر در منطقه به خصوص در تلاشش برای تعامل با ایران است. کشور کوچکی که بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی جهان است به میانجی‌گری برای صلح در درگیری‌ها مثلا در لبنان، یمن و دارفور تبدیل شده است.

قطر از زمانی که شیعیان به دنبال حمله آمریکا و متحدانش به عراق دراین کشور روی کار آمدند و موجب افزایش نفوذ ایران در منطقه و خصوصا در سوریه، لبنان و در بین فلسطینیان شد، روابط نزدیکی را با ایران برقرار کرده است. دوحه سال گذشته میزبان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در اجلاسی که به خاطر جنگ اسرائیل در غزه برگزار شد، بود. اجلاسی که از سوی مصر و عربستان سعودی تحریم شد.

عمر بن لادن همچنین به خبرنگار العربیه گفت: آمریکا برای کمک به برادرانم جهت خروج از ایران اظهار تمایل کرده و برای پذیرش در خاک خود موافقت کرده است.

درهمین حال سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان طی مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق الاوسط  چاپ لندن گفت "ایمان و پنج تن از خواهران و برادران او پس از حملات سال ۲۰۰۱ آمریکا به افغانستان، به ایران رفته و تحت بازداشت خانگی قرار گرفته‌اند."

رویترزهمچنین گزارش داد که عمر بن لادن و دیگران خصوصا سازمان ملل تلاش کرده‌اند تا خانواده‌اش آزاد شوند. او که چهارمین فرزند رهبر القاعده، اسامه بن لادن، است  بعد از چند سال زندگی در افغانستان از سال 1996 در سال 2001  چند ماه بعد از حملات 11 سپتامبر پدرش را ترک کرد.

اسامه بن لادن در یک خانواده ثروتمند سعودی متولد شد اما چندان به ملیتش پایبند نبود. تصور می‌شود که اوهم اکنون در نواحی کوهستانی در مرز افغانستان و پاکستان پنهان شده است. او از چندین همسرش 20 فرزند دارد.

هرچند در گذشته ایران گزارش‌هایی که بیان می‌کرد افرادی از خانواده بن لادن در ایران حضور دارند را تکذیب کرد اما تاکنون در مورد این اظهارات فرزند بن لادن از خود واکنشی نشان نداده است.


نظر شما :