چین مخالف تحریم‌های جدید اروپا

۱۶ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۳ کد : ۸۲۱۸ اخبار اصلی
پس از مخالفت روسیه با تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، ...
چین مخالف تحریم‌های جدید اروپا

دیپلماسی ایرانی: چاینا دیلی به نقل از سخنگوی وزارت خارجه چین نوشت که چین با تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران در مورد برنامه غنی سازی اورانیوم این کشور مخالفت کرد و اظهار امیدواری کرد که طرفهای درگیر به ابزارهای دیپلماتیک وفاداری نشان دهند.

جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین، با بیان این که این مسئله باید از طریق گفتگو حل شود گفت که ایران برای گفت‌وگوی فوری با آمریکا، روسیه و فرانسه درباره مبادله سوخت هسته‌ای آماده است و از آن استقبال می کند.

این مخالفت در پی تحریم‌های جدیدی است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه علیه ایران به دلیل سرباز زدن از تعلیق غنی سازی اورانیوم، تصویب کردند.

تحریم‌های سخت‌تر اتحادیه اروپا که همانند تحریم‌های ایالات متحده، از تحریم‌های سازمان ملل فراتر می‌رود در 9 ژوئن به تصوب رسید.

پیش از آن در اول جولای، اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، تحریم‌های جدید علیه ایران را امضا کرد و آن را بر مرکز توان هسته ای ایران موثر دانست.

دولت چین پیش از این نیز پس از تصویب تحریم‌های تازه ایالات متحده آمریکا علیه ایران، واکنش مشابهی داشت.

این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه چین یک روز پس از انتشار خبری مبنی بر سفر قریب الوقوع مقام‌های آمریکایی به کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن و امارات متحده عربی بوده است. هدف این سفر‌ها فشار بر این کشورها برای اجرای کامل تحریم‌ها علیه ایران عنوان شده است.

از سوی دیگر رابرت آینهورن مشاور ویژه کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه آمریکا در نشست کمیته نظارت و اصلاحات دولتی مجلس نمایندگان این کشور گفته بود: «چین باید بداند که به عنوان عضو دایم شورای امنیت مسئولیت دارد تا مانع از گسترش سلاح‌های هسته‌ای شود و باید بر ایران فشار آورد که به سوی سلاح اتمی حرکت نکند.»

مقام‌های آمریکایی نگرانند که با تشدید تحریم‌های اروپا علیه صنایع نفت و گاز ایران، برخی کشورهای آسیایی نظیر چین حضور خود را در بازارهای این کشور افزایش دهند.

چین از پیشنهاد تازه ایران برای مبادله سوخت هسته‌ای نامیده، استقبال کرده است و گفته است که «این پیشنهاد برای پیشبرد روند حل مساله هسته‌ای ایران از طریق گفت و گو و مذاکره مفید است.»

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه پس از تحویل پاسخ ایران به گروه وین در مورد ادامه مذاکرات هسته‌ای، از آمادگی جمهوری اسلامی برای شرکت در این گفت‌و‌گوها بدون هیچ پیش‌شرطی خبر داده بود.


نظر شما :