دور تازه‌اى از نفوذ سوريه در لبنان؟

۱۶ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۵ کد : ۸۲۳۱ اخبار اصلی
پس از سفر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به بیروت که تنها دو هفته پس ...
دور تازه‌اى از نفوذ سوريه در لبنان؟

دیپلماسی ایرانی: پس از سفر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به بیروت که تنها دو هفته پس از سفر میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان به دمشق صورت گرفت، این پرسش مطرح شده است که آیا نفوذ سوریه در لبنان دوران تازه‌ای را آغاز کرده است؟

روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت، در یادداشتی به قلم رابرت فیسک، به تحلیل روابط سوریه و لبنان پرداخته و جزئیاتی از دیدار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان و ملک عبدالله، پادشاه عربستان منتشر کرده است.

فیسک در این یادداشت نوشته است که عمده مذاکرات که کوتاه هم بوده است درباره دادگاه ترور رفیق حریری و لزوم آرام کردن فضای لبنان برای جلوگیری از به تشنج کشیدن دوباره‌اش بر سر اتهام تازه‌ای که به حزب الله در این زمینه زده شده، بود.

فیسک در ادامه به اهمیت سفر بشار اسد به لبنان اشاره می‌کند و می‌نویسد، حافظ اسد، رئیس جمهوری سابق سوریه در دوران ریاست جمهوری‌اش تنها یک بار به لبنان آمد آن هم نه در داخل لبنان و بیروت بلکه به مرزهای سوریه و لبنان. یعنی این که طی 40 سال گذشته این نخستین بار است که رئیس جمهوری از سوریه به لبنان سفر می‌کند. انجام چنین سفری حتما بر اساس یک سری توافقات مهمی انجام شده است.

شاید در نگاه نخست این گونه برداشت شود که سفر بشار اسد به لبنان آن هم به همراه پادشاه عربستان صرفا برای پایین نگه داشتن فتیله جنگ در لبنان است. اما از نگاه دیگر و با توجه به اهمیت چنین سفری می‌توان از آن به عنوان بازگشت نفوذ سوریه آن هم با قدرت و شدتی بیشتر از گذشته به لبنان برداشت کرد.

فیسک به حضور فعال سعد حریری، در تمام مراسمی که بشار اسد در بیروت حضور داشته اشاره می‌کند و می‌نویسد، سعد حریری در فرودگاه بیروت خود از مقامات ارشد استقبال کننده از بشار اسد بود. حریری که قبلا سوریه را به اتهام دست داشتن در ترور پدرش آماج شدیدترین حملات و انتقادهای آتشین قرار می‌دارد، گویا ترجیح داده گذشته را فراموش کند و بشار اسد را در بیروت به مثابه یک دوست دیرینه به آغوش بکشد. این لحظه‌، لحظه‌ای است که به هیچ عنوان فراموش شدنی نخواهد بود.

بشار اسد مذاکرات خود در بیروت و در قصر بعبدا را بسیار ممتاز توصیف کرد. وی که با چهره‌ای خندان و رویی گشاده این خبر را می‌داد در حقیقت به ایران، ایالات متحده امریکا، حزب الله و حتی خود لبنانی‌ها این پیام را می‌فرستاد که نفوذ سوریه در لبنان مجددا آغاز شده است.


نظر شما :