واکنش ایران به تهدید امریکا: آماده‌ایم

۱۵ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۰ کد : ۸۲۷۳ اخبار اصلی
اظهارات جنگ طلبانه مقامات امریکایی علیه ایران این روزها آنقدر تکراری شده است که دیگر توجه کشورهای دنیا را برنمی‌انگیزد. گرچه رامین مهما‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه و احمد وحیدی، وزیر دفاع درباره اظهارات مایک مولن موضعگیری کردند...
واکنش ایران به تهدید امریکا: آماده‌ایم

دیپلماسی ایرانی: اظهارات جنگ طلبانه مقامات امریکایی علیه ایران این روزها آنقدر تکراری شده است که دیگر توجه کشورهای دنیا را برنمی‌انگیزد. گرچه رامین مهما‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه و احمد وحیدی، وزیر دفاع درباره اظهارات مایک مولن موضعگیری کردند، اما از عکس‌العمل کشورهای منطقه و جهان جز مواردی محدود خبری نیست.

روز گذشته مهمانپرست در مصاحبه هفتگی با خبرنگاران درباره سخنان مولن گفت اظهارات مقامات نظامی امریکایی خیلی قابل استناد نیست و ما شاهد اظهارات نسنجيده زيادى از طرف مقامات نظامى آمريکا هستيم. فکر مى‌کنيم علت اينگونه بيانات شايد نوعى عصبانيت ناشى از شکست‌هاى پى‌در‌پى است که در اهدافشان در منطقه داشتند و لشکرکشى‌هايى که به منطقه کردند و نتيجه آن چيزى جز ايجاد ناامنى و تلفات بيشتر از مردمان بى‌گناه و تلفات نيروهاى خودشان نبوده است. اگر مى‌خواهند از اينگونه اظهارات در فضاسازى‌ها براى يک جنگ روانى و تبليغاتى استفاده کنند، اينها مورد استناد قرار نمى‌گيرد و کسى به اينگونه اظهارات توجهى نخواهد کرد.

وحیدی هم در پاسخ به سخنان جنگ طلبانه مقامات امریکایی در جمع خبرنگاران در عمان گفت نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى ايران همواره آماده‌اند و براى دفاع از ملت بزرگ و ميهن عزيز ايران طرح‌هاى دفاعى دشمن‌کوب و پشيمان‌کننده‌اى را آماده کرده‌اند. او اضافه کرد اين نوع اظهارات در عين اينکه تداعى ‌کننده ادبيات فاشيسم است و با ادعاهاى آنان مبنى بر تغيير رويکرد، مذاکره و صلح‌طلبى مغايرت دارد، نشان از عجز و ناتوانى‌شان در برابر اراده مستحکم ملت ايران است. اعتراف به اينکه پيامد حمله به ايران براى آنها غيرقابل پيش‌بينى است، گوياى اين واقعيت است. وحیدی گفت: امروز منطقه در شرايط حساسى به ‏سر مى‌برد و ضرورت دارد که کشورهاى منطقه با هوشيارى و مراقبت جدى، تحکيم‌بخش صلح، ثبات و امنيت و آرامش در منطقه باشند.

مایک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در برنامه دیدار با رسانه‌ها که از شبکه ان بی سی امریکا پخش می‌شود گفته بود مقام‌های رده بالای ارتش خود را برای حمله به ایران مهیا می‌کنند. البته امیدواریم که در آینده نیازی به استفاده از این آمادگی نشود. او تاکید کرده بود که گزینه‌های نظامی‌ بر روی میز قرار داشته و همچنان هم قرار دارند. البته این گزینه یکی از گزینه‌هایی است که ما بر روی میز داریم و در حال بررسی آن هستیم.

پیش از مولن، بسیاری از مقام‌های رده بالای امریکایی در خصوص احتمال توسل به گزینه نظامی ‌علیه ایران سخن گفته بودند. رئیس سابق سازمان سیا نیز هفته گذشته به صراحت از حمله نظامی ‌به ایران استقبال کرد.

مولن در ادامه سخنان خود در این خصوص گفته بود: امیدوارم به جایی نرسیم که وادار به توسل به گزینه نظامی ‌شویم. اما این گزینه هم به خودی خود از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است و باید خود را برای به کارگیری آن هم مهیا کنیم.


نظر شما :