پرونده محمدی آشتیانی را برای برزیل می‌فرستیم

۱۵ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۲:۰۹ کد : ۸۲۷۶ اخبار اصلی
استفاده رسانه‌های غربی از پرونده‌های قضایی داخل ایران البته کار جدیدی نیست اما ورود مقامات رسمی کشورها در این موضوع نکته‌ای جدید و قابل توجه است که موجب شده سخنگوی وزارت خارجه هم درباره آن اظهارنظر کند.
پرونده محمدی آشتیانی را برای برزیل می‌فرستیم

دیپلماسی ایرانی: سکینه محمدی آشتیانی نامی است که طی چند ماه اخیر رسانه‌های غربی به شدت از آن برای متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر استفاده کرده‌اند. استفاده رسانه‌های غربی از پرونده‌های قضایی داخل ایران البته کار جدیدی نیست اما ورود مقامات رسمی کشورها در این موضوع نکته‌ای جدید و قابل توجه است که موجب شده سخنگوی وزارت خارجه هم درباره آن اظهارنظر کند.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با اظهارات لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل مبنی بر آمادگی این کشور برای اعطای پناهندگی به یک زن محکوم در دادگاه‌های ایران گفت: با شناختی که از آقای داسیلوا داریم ایشان شخصیت انسانی و عاطفی دارند و احتمالا اطلاعات کافی درباره این پرونده به دست ایشان نرسیده است چرا که پرونده مورد نظر بر اساس جرایم مسلم است. کاری که می‌شود کرد این است که ایشان را در جریان پرونده گذاشت تا مسئله روشن شوند.

مهمانپرست گفت ما به همه دولت‌ها توصیه می کنیم از استفاده ابزاری از موضوع حقوق بشر و رفتار دوگانه در این موضوع پرهیز کنند چون استفاده تبعیض آمیز از اصل حقوق بشر باعث از بین رفتن هویت این واژه خواهد شد.

رئیس جمهور برزیل در حالی به این موضوع وارد شده است که مالک اژدر شریفی، رئیس دادگستری آذربایجان شرقی از توقف اجرای حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی به دستور رئیس قوه قضاییه خبر داده بود و گفته بود جرم سکينه محمدى آشتيانى فقط ارتباط نامشروع نيست بلکه جرائم وى متعدد و بسيار سنگين است ولی ما به دليل ملاحظات اخلاقى و انسانى قادر به بيان جزئيات جنايات وى نيستيم. او گفته بود اگر فقط يک مورد از جنايت وى در مورد نحوه به قتل رساندن شوهرش بيان شود، آن وقت عمق بى‌رحمى و جانى بودن وى براى افکار عمومى آشکار خواهد شد.

رئیس جمهور برزیل که خود را برای رقابت‌های انتخاباتی آماده می کند در پیامی خطاب به احمدی نژاد گفته بود که اگر دوستی‌اش با او ارزشی دارد به سکینه محمدی آشتیانی اجازه دهد تا در برزیل پناهنده شود. او گفته اگر این خانم در ایران باعث ناخشنودی است و مشکلاتی ایجاد می کند، برزیل حاضر است با کمال میل از او در خاک خود استقبال کند.

این سخنان داسیلوا مورد استقبال مقامات امریکایی هم قرار گرفته است. فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در این باره گفت اگر برزیل مایل است به این زن پناهندگی دهد ما امیدواریم ایران این عمل را به عنوان عملی انسان دوستانه مورد توجه قرار دهد.


( ۱ )

نظر شما :