اردوغان باز هم تابوشکنی کرد

۱۶ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۶ کد : ۸۲۸۵ اخبار اصلی
در بحبوحه محاکمه ژنرال‌ها و مقامات ارتش و سازمان امنیت ترکیه به اتهام دست داشتن در طراحی ترور و کودتا علیه دولت اسلام‌گرای این کشور، اردوغان یک فرد که سه همسر دارد را به عنوان مشاور ارشد خود انتخاب کرده است.
اردوغان باز هم تابوشکنی کرد

دیپلماسی ایرانی: رجب طیب اردوغان هر روز صفحه تازه جنجالی‌‌ای در ترکیه باز می‌کند. در حالی که نظام سکولار ترکیه تابوهای بسیاری را برای این نخست‌وزیر اسلام‌گرا ایجاد کرده وی، از هر فرصتی استفاده می‌کند تا تابوهای موجود در نظام کشور را بشکند.

در بحبوحه محاکمه ژنرال‌ها و مقامات ارتش و سازمان امنیت ترکیه به اتهام دست داشتن در طراحی ترور و کودتا علیه دولت اسلام‌گرای این کشور، اردوغان یک فرد که سه همسر دارد را به عنوان مشاور ارشد خود انتخاب کرده تا خشم سکولارهای ترکیه را که با تعدد زوجات برای مردان بر اساس نظام سکولار کشور مخالفند، برانگیزد.

علی یوکسل، در حالی مشاور ارشد رجب طیب اردوغان شده که در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود از این که هم‌زمان سه زن دارد ابایی ندارد و این موضوع را موضوعی شخصی که هیچ کس حق دخالت در آن ندارد، می‌داند.

روزنامه میهن ترکیه که به سکولارها نزدیک است با حمله‌ای گسترده علیه اردوغان از او می‌پرسد، آقای نخست‌وزیر چه مشاوره‌ای از کسی که سرش با همسرانش گرم است می‌تواند بگیرد یا بشنود؟

چندی پیش علی یوکسل، به یکی از خبرنگاران که از او پرسیده بود، آیا قصد دارد مطابق اجازه شرع همسر چهارم اختیار کند یا خیر، پاسخ داده بود: «بدم نمی‌آید زن چهارمم را هم بگیرم ولی این را به مشیت الهی می‌سپارم.»

سکولارها دولت اسلام‌گرای ترکیه را متهم می‌کنند که به تدریج کشور را به سمت اسلامی شدن هدایت می‌کند و قصد دارد از اصول سکولار کشور بر اساس مبنای حکومت ترکیه فاصله بگیرد.

در سال 2004 دولت اسلام‌گرای ترکیه قصد داشت قانون مجازات زنا را وارد احکام قانونی کشور کند و آن را به اجرا بگذارد که با واکنش شدید مخالفان این طرح مواجه شد و حتی اعتراض‌های اتحادیه اروپا که ترکیه تلاش دارد به عضویت آن در آید را نیز به دنبال داشت. در نهایت دولت اردوغان مجبور شد از این خواسته خود کوتاه بیاید.

رهبران حزب عدالت و توسعه ترکیه از مواضع اسلامی و محافظه‌کارانه به خصوص در زمینه خانواده و ازدواج به شدت حمایت می‌کند و شخص اردوغان نیز زوج‌ها را به تعدد فرزند و داشتن حداقل سه بچه ترغیب می‌کند.

از سال 1926 یعنی زمانی که کمال آتاتورک، انقلابی گسترده در عرصه سیاسی و اجتماعی ترکیه ایجاد کرد و نظام سکولار این کشور را بنیان گذاشت، قانون اساسی ترکیه تعدد زوجات را منع کرده است اما با این حال چشمان خود را به فرهنگ برخی از مناطق و جوامع اسلامی ترکیه که در چنین موضوعاتی تعصب دارند، بسته است.


( ۱ )

نظر شما :