مردم عرب نسبت به اوباما به شدت بدبين شده‌اند

۱۶ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۰:۳۵ کد : ۸۲۸۶ اخبار اصلی
62 درصد از مردم عرب نسبت به اوباما و سیاست‌های ایالات متحده در طول دوران ریاست جمهوری او بدبینند و ...
مردم عرب نسبت به اوباما به شدت بدبين شده‌اند

دیپلماسی ایرانی: بر اساس نظرسنجی که روز پنج‌شنبه منتشر شده است، اکثر مردم کشورهای عربی از اوباما رویگردان شده‌اند و نسبت به او آرای صلبی دارند.

به گزارش موسسه بروکینگز در واشنگتن، 62 درصد از مردم عرب نسبت به اوباما و سیاست‌های ایالات متحده در طول دوران ریاست جمهوری او بدبینند و تنها 20 درصد نظر مثبتی به تنها رئیس جمهور سیاه پوست تاریخ امریکا دارند.

این در حالی است که در نظرسنجی‌ای که در ابتدای آغاز ریاست جمهوری اوباما در سال 2009 انجام شد، بیشتر مردم عربی نظری خلاف این دیدگاه داشتند به گونه‌ای که تنها 23 مردم عرب نسبت به اوباما بدبین بودند و 45 درصد گمان می‌کردند که رئیس جمهوری جدید و متفاوت امریکا شیوه تازه‌ای برای اداره امریکا دارد و می‌تواند تغییرات گسترده‌ای در عرصه سیاسی جهان ایجاد کند.

در نظرسنجی موسسه بروکینگز 63 درصد مردم عرب نسبت به سیاست‌های اوباما در خاورمیانه خوش‌بین نیستند و معتقدند که او نمی‌تواند برای صلح اعراب و اسرائیل کاری از پیش ببرد. 16 درصد نیز معتقدند که می‌توان همچنان به دیپلماسی اوباما برای حل مسئله خاورمیانه امیدوار بود.

این نظرسنجی در سال گذشته میلادی نتیجه عکس داشت. در سال 2009 بیش از نیمی از مردم عرب معتقد بودند که اوباما می‌تواند صلح خاورمیانه را به نتیجه برساند در حالی که تنها 15 درصد نسبت به این موضوع بدبین بودند.

نظرسنجی موسسه بروکینگز که در شش کشور مصر، اردن، لبنان، مغرب، عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام شده و نزدیک به چهار هزار نفر در آن مشارکت داشته‌اند، 61 درصد نسبت به سیاست‌های اوباما بر سر درگیری های اسرائیل و فلسطین کاملا ناامید هستند و معتقدند اوباما نمی‌تواند در این زمینه کاری از پیش ببرد.

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی همچنین گفته‌اند که به اعتقاد آنها عراق پس از موضوع فلسطین و اسرائیل دومین اولویت ایالات متحده در خاورمیانه است اما تنها 27 درصد از آنها گفته‌اند که موفقیت اوباما در عراق می‌تواند نظرشان را بر سر اداره اوباما و سیاست‌های ایالات متحده مثبت کند. 54 درصد نیز گفته‌اند که نتایج مثبت در صلح اعراب و اسرائیل بیشترین تاثیر را در تغییر نظرشان بر سر ایالات متحده خواهد داشت.

در انجام این نظرسنجی دانشگاه مریلند و موسسه زگبی اینترنشنال مشارکت داشته‌اند. این نظرسنجی از ماه 29 ژوئن تا 20 جولای انجام شده و به طور دقیق نظرات 3976 نفر پرسیده شده است. ضریب خطای این نظرسنجی 6/1 درصد اعلام شده است.


نظر شما :