بالا گرفتن جدال لفظی اسرائیل و اروپا

۲۰ مهر ۱۳۸۹ | ۲۱:۲۸ کد : ۸۹۶۰ اقتصاد و انرژی
در حالی که نیکلا سارکوزی در حال برنامه ریزی برای ابتکار جدیدی در مورد صلح خاورمیانه است ليبرمن از اروپایی‌ها خواسته است به جای روند صلح،‌ مشکلات خودشان را حل کنند.
بالا گرفتن جدال لفظی اسرائیل و اروپا

ديپلماسى ايرانى: در حالی که نیکلا سارکوزی در حال برنامه ریزی برای ابتکار جدیدی در مورد صلح خاورمیانه است ليبرمن از اروپایی‌ها خواسته است به جای روند صلح،‌ مشکلات خودشان را حل کنند.

روز گذشته نیکلا سارکوزی در دیداری یک ساعته در پاریس به بلر پیشنهاد کرد، در روند مذاکرات صلح بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین مشارکت کند. تونلی بلر نخست وزیر سابق انگلیس و فرستاده ویژه گروه چهار جانبه (سازمان ملل متحد، آمريکا، اتحاديه اروپا و روسيه) براى صلح در خاورميانه است. در این دیدار بلر از ابتکارات سارکوزی در مورد خاورمیانه حمایت کرد.

سارکوزی همچنین اعلام کرد محمود عباس، بنیامین نتانیاهو،حسنی مبارک و سلام فیاض در چهارچوب مقدمات نشست سران اتحادیه مدیترانه، اواخر اکتبر به فرانسه سفر می‌کنند. این نشست اواخر نوامبر در بارسلون برگزار می‌شود و سارکوزی امیدوار است با استفاده از این فرصت، سنگ بنای خود را در روند صلح بگذارد.

پیش از این نیز سارکوزی خواهان مشارکت فرانسه و اتحادیه اروپا در روند صلح خاورمیانه شده بود. او بیست و هفتم سپتامبر پس از دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، بر اهمیت ایجاد سازوکاری برای مشارکت در مذاکرات مستقیم بین فلسطینیان و اسرائیل تاکید کرد. وی با محکوم کردن شکست‌های پی‌در‌پی مذاکرات صلح بین فلسطینیان و اسرائیل که تنها با سرپرستی آمریکا صورت گرفته‌اند، ابراز امیدواری کرد فرانسه و اتحادیه اروپا هم در این روند سهیم شوند.

در همین حال آويگدور ليبرمن، وزير خارجه راست‌گرای اسرائيل در سخنانی به اروپا توصيه کرد که «پيش از تحميل فرمول سازشی به اسرائيل، معضلات اروپا را حل کنند و هنگامی که موفق شدند، آنگاه برای اسرائيل هم نسخه‌پيچی کنند.» او ادامه د اد:«انتظار نداريم که اتحاديه اروپا همه معضلات جهانی را حل کند اما حل معضلاتی در اروپا مانند پايان دادن به بحران کوزوو يا نزاع قبرس از سوی اتحاديه اروپا انتظار زيادی نيست.»

آويگدور ليبرمن در حالی اين سخنان را بیان کرد که میزبان برنار کوشنر و ميگل انخل موراتينوس، همتايان فرانسوی و اسپانيايی خود بود. او افزود: «جامعه بين‌المللی می‌کوشد تا شکست‌های خود در افغانستان، سودان و کره شمالی را با تحميل توافق صلح به اسرائيل در يک سال آينده جبران کند.»

وزیر خارجه اسرائیل همچنین با اشاره به این که اروپا در سال ۱۹۳۸ برای آشتی دادن هيتلر که حرص و آز تسلط بر اروپا را داشت، به جای حمايت از چکسلواکی، آن کشور را قربانی کرد گفت: «اسرائيل چکسلواکی دوم نخواهد شد و بر منافع حياتی خود پافشاری خواهد کرد.»

‌آویگدور ليبرمن همچنین با بیان این که فشار بيشتر بر اسرائيل نتيجه‌ای مانند انفجار سال ۲۰۰۰ (آغاز انتفاضه الاقصی) خواهد داشت، به اتحاديه اروپا توصيه کرد که «ابتدا با اتحاديه عرب در باره آنچه که قرار است در سال ۲۰۱۲ در عراق رخ دهد، گفت‌وگو کنيد.»

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به اظهارات ليبرمن گفت: «درست است که ما در اروپا مشکلاتی داريم و نيز درست است که دخالت اروپا (در گفت‌و‌گوهای اسرائيلی- فلسطينی) به اندازه آمريکا نيست اما اروپا قرن‌ها در حل معضلات موفقيت داشته است.»

میگل آنخل موراتینوس، وزیر خارجه اسپانیا، نیز در واکنش به سخنان ليبرمن گفت: «اگر اروپا نقش و نفوذی نداشت و وزنه‌ای به حساب نمی‌آمد، دوستمان، ليبرمن آن اظهارات را نمی‌گفت.»

با این حال سخنان آقای ليبرمن تنها شکايتی نيست که مقامات اسرائيلی از وزيران خارجه اروپايی در سفر آنها به اسرائيل مطرح کرده‌اند.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، نيز يکشنبه در جريان ديدار با وزيران خارجه فرانسه و اسپانيا در بيت‌المقدس از ابراز آمادگی اروپا برای احتمال شناسايی استقلال کشور فلسطين در شورای امنيت ابراز ناخشنودی کرد.

پیش از آن برنارکوشنر، وزیر خارجه فرانسه، در مصاحبه با روزنامه فلسطينی الايام گفته بود که در صورت ارائه درخواست فلسطينی‌ها يا اتحاديه عرب به شورای امنيت برای شناسايی استقلال کشور فلسطين، اروپا حامی آن خواهد بود.

نخست وزير اسرائيل در پاسخ به این سخن گفت: «استقلال فلسطين تنها از راه مذاکرات مستقيم با اسرائيل بدست می‌آيد نه از طريق شورای امنيت.»

به نوشته روزنامه هاآرتص، آقای نتانياهو به وزيران خارجه فرانسه و اسپانيا گفته است که چنين حمايت‌هايی از سوی اتحاديه اروپا فلسطينی‌ها را تنها از ميز مذاکرات با اسرائيل دور می‌کند.

وزيران خارجه فرانسه و اسپانيا دوشنبه در رام الله با سلام فياض، نخست وزير تشکيلات خود گردان فلسطينی ديدار کرده و تاکيد کردند که اروپا برای صلح خاورميانه تلاش بيشتری خواهد کرد و نقش مهم‌تری را برای خود در اين کوشش‌ها جستجو می‌کند. وزيرخارجه فرانسه پس از این دیدار نسبت به رسيدن به تفاهمی که از سرگيری گفت‌و‌گوهای مستقيم اسرائيلی- فلسطينی را امکان پذير کند، ابراز خوش‌بينی کرد.

وزيران خارجه فرانسه و اسپانيا پس از آن به اسرائيل و سرزمين‌های فلسطينی رفتند که نشست سران اتحاديه عرب در خليج سرت ليبی در روزهای اخير يک ماه ديگر به آمريکا فرصت داد تا اسرائيل را متقاعد کند که خانه‌سازی‌ها در کرانه باختری را متوقف کند.

به نظر می‌رسد پس از ناتوانی آمریکا به متقاعد کردن اسرائیل برای توقف شهرک‌سازی‌ها، اروپایی‌ها قصد دارند نقش فعال‌تری در این موضوع بازی کنند شاید که بتوانند دو طرف را به ادامه مذاکرات و یافتن راهی برای صلح قانع کنند. ورود اروپا به این موضوع می‌تواند فشارها را بر اسرائیل بیشتر کند و شاید از این رو است که اسرائیل اینچنین به تندی به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.


نظر شما :