مالکى براى حل بحران تشکيل دولت به ايران مى‌آيد

۲۴ مهر ۱۳۸۹ | ۲۳:۰۰ کد : ۹۰۰۴ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
به گفته برخى منابع خبرى عراقى، چلبى در سفرى سرى اکنون در تهران به سر مى‌برد و پيام امريکايى‌ها بر سر مالکى را به ايرانى‌ها داده است.
مالکى براى حل بحران تشکيل دولت به ايران مى‌آيد

ديپلماسى ايرانى: نورى مالکى، نخست‌وزير عراق روز دوشنبه به همراه حسن دانايى‌فر، سفير ايران در عراق به تهران مى‌آيد. البته سفير ايران از بغداد به تهران مى‌رسد و نورى مالکى از اردن راهى تهران خواهد شد. قرار است مالکى يک‌شنبه شب به تهران برسد و صبح دوشنبه با مقامات کشورمان ديدار کند.

مالکى پيش از آن که به تهران بيايد روز يک‌شنبه در اردن خواهد بود. برخى از منتقدان مالکى بر اين اعتقادند که هدف سفر وى به اردن جذب حمايت اردن از نخست‌وزيرى‌اش و انجام مانور تبليغاتى بر سر اين حمايت توسط مالکى است.

اين براى نخستين بار پس از انتخابات عراق است که مالکى اقدام به سفر خارجى مى‌کند. پيش از آن همه سران جريان‌هاى سياسى سفرهاى خارجى مستمرى انجام مى‌دادند و البته هنوز هم انجام مى‌دهند ولى مالکى نخستين بار است که چنين سفرى را انجام مى‌دهد. مالکى نمايندگانش را براى رايزنى به خارج مى‌فرستاد ولى خودش هيچ گاه از عراق خارج نشد. او بر اين اعتقاد است که رايزنى براى تشکيل دولت بايد در داخل عراق صورت گيرد.

مالکى قبل از همه به سوريه رفت. او در سوريه به دنبال جذب حمايت سورى‌ها از نخست‌وزيرى‌اش بود. ايران، ترکيه و سوريه متحدان استراتژيک منطقه‌اى هم هستند و مالکى درصدد است با جذب حمايت آنها موقعيت داخلى خود براى نخست‌وزيرى را تثبيت کند.

در سوريه مالکى تلاش بسيارى کرد که بشار اسد، رئيس جمهورى اين کشور را براى تمديد نخست‌وزيرى‌اش همراه کند. البته سوريه تحت فشارهاى منطقه‌اى با نخست‌وزيرى مالکى کنار آمده است ولى همچنان ترجيح مى‌دهد کسى غير از مالکى نخست‌وزير آينده عراق شود. بشار اسد در ديدار با مالکى تاکيد کرد، دمشق از دولتى حمايت مى‌کند که در آن تمام جريان‌هاى سياسى عراق مشارکت داشته باشند.

روابط سوريه و عراق در سال گذشته ميلادى مجددا رو به تيرگى نهاد. عراق سوريه را متهم کرده بود که در چند حادثه تروريستى در عراق، تروريست‌هايى که در سوريه پناه گرفته‌اند، دست داشته‌اند.

از سويى سوريه و عراق هفته گذشته سفراى خود را مجددا به پايتخت‌هاى هم فرستادند.

مالکى قصد دارد سفرى هم به ترکيه داشته باشد تا آنها را نيز براى نخست‌وزيرى مجددش با خود همراه کند.

تا کنون مجلس اعلاى اسلامى عراق، فهرست العراقيه و حزب فضيلت راضى به شرکت در دولت مالکى نشده‌اند. جريان صدر که حمايت قاطع خود را از مالکى ابراز داشته نيز اعلام کرده است که در دولتى که العراقيه و مجلس اعلا شرکت نداشته باشند، شرکت نخواهند کرد.

اين در حالى است که ايالات متحده نسبت به حمايت جريان صدر از مالکى و قول و قرارهايى که مالکى براى دولت آينده خود به آنها داده ابراز نگرانى کرده و گفته مى‌شود، حمايت خود را از او قطع کرده است. گفته مى‌شود مالکى پست‌هاى امنيتى را پذيرفته که به جريان صدر واگذار کند که اين موضوع نگرانى امريکايى‌ها را بر انگيخته است. ظاهرا تا کنون مالکى به نگرانى امريکايى‌ها وقعى ننهاده است.

در همين رابطه، احمد چلبى، رئيس کنگره ملى عراق و يکى از اعضاى برجسته ائتلاف ملى که از حاميان نورى مالکى محسوب مى‌شود، به سران ائتلاف ملى اطلاع داده است که ايالات متحده پس از آن که جريان صدر پشت سر مالکى ايستاد، حمايت خود را از او قطع کرده است. چلبى که هفته گذشته در سفرى سرى در ايالات متحده امريکا به سر مى‌برد و با مقامات واشنگتن ديدار داشته، از فحواى کلام آنها متوجه شده است که امريکايى‌ها حمايت خود را از مالکى قطع کرده‌اند. به گفته برخى منابع خبرى عراقى، چلبى در سفرى سرى اکنون در تهران به سر مى‌برد و پيام امريکايى‌ها بر سر مالکى را به ايرانى‌ها داده است.

مالکى همچنين قرار است پس از پايان سفرش به تهران به کشورهاى عربى حاشيه خليج فارس نيز سفر کند. عبدالهادى الحسانى، از اعضاى ائتلاف دولت قانون در اين باره گفت: «مالکى دعوتى از عربستان سعودى دارد و پس از ايران به اين کشور سفر خواهد کرد.»

کشورهاى ديگرى که قرار است مالکى به آنها سفر کند، هنوز اعلام نشده است.     

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :