مالکى يک گام جلو رفت، العراقيه يک گام عقب نشست

۲۶ مهر ۱۳۸۹ | ۱۲:۳۵ کد : ۹۰۲۰ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در حالى که نورى مالکى براى حل بحران تشکيل دولت در عراق راهى کشورهاى همسايه شده اياد علاوى، رئيس فهرست العراقيه ابراز تمايل کرده که با مالکى بر سر تشکيل دولت آينده وارد مذاکره شود.
مالکى يک گام جلو رفت، العراقيه يک گام عقب نشست

ديپلماسى ايرانى: در حالى که نورى مالکى براى حل بحران تشکيل دولت در عراق راهى کشورهاى همسايه شده و قرار است، امروز دوشنبه 18 اکتبر راهى ايران شود، اياد علاوى، رئيس فهرست العراقيه ابراز تمايل کرده که با مالکى بر سر تشکيل دولت آينده وارد مذاکره شود.

اين در حالى است که اياد علاوى در يک موضع‌گيرى تند که بيش از آن که بوى مخالفت داشته باشد، نشان از استيصالش از عدم رسيدن به پست نخست‌وزيرى عراق است، ايران را به شدت مورد انتقاد قرار داد و مدعى شد که ايران براى اين که نخست‌وزير نشود مانع‌تراشى مى‌کند. وى در مصاحبه‌هاى جداگانه با العربيه و سى‌ان‌ان مدعى شد که ايران مانع اصلى تشکيل دولت در عراق است.

با اين حال العراقيه پذيرفته که پاى ميز مذاکره با ائتلاف دولت قانون بنشيند. گفته مى‌شود در اين مذاکرات اياد علاوى نه بر پست نخست‌وزيرى که ديگر از رسيدن به آن نااميد شده بلکه بر سر تصاحب پست رياست جمهورى با اختيارات بيشتر به مذاکره خواهد نشست. علاوه بر آن العراقيه مدعى است که قصد دارد 7 موضوع را در مذاکرات خود با دولت قانون به بحث بنشيند. به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، تقسيم قدرت آن چه العراقيه منصفانه مى‌داند به گونه‌اى که بتواند در دولت آينده از تصميم‌گيران اصلى سياسى باشد يکى از اين 7 موضوعات است. همچنين مذاکره بر سر سهم بيش از 50 درصد در دولت آينده و آشتى ملى با تفسير العراقيه از ديگر موضوعاتى است که علاوى دنبال مذاکره با آن است.  

اين در حالى است که العراقيه اواخر هفته گذشته مجددا اعلام کرده بود که حاضر به شرکت در دولتى که مالکى رياست آن را داشته باشد، نيست، اقدام تازه العراقيه در حقيقت يک گام رو به عقب از ناحيه اين فهرست محسوب مى‌شود.

از سوى ديگر امير الکنانى، يکى از نمايندگان جريان صدر در پارلمان عراق گفت: «مذاکرات با مجلس اعلا و حزب فضيلت براى بازگشت به دولت مالکى همچنان ادامه دارد و اميدواريم که اين دو جريان به اين جمع باز گردند.»

اين در حالى است که منابع نزديک به مجلس اعلاى اسلامى عراق در گفت و گو با ديپلماسى ايرانى هر گونه حمايت اين جريان از نورى مالکى مادامى که ديگر جريان‌هاى سياسى يعنى کردها و العراقيه با ائتلاف دولت قانون به توافق نرسيده باشند را رد کرد.

نورى مالکى به مجلس اعلا و جريان صدر اطمينان داده که ظرف روزهاى آينده حمايت حداقل 40 نماينده فهرست العراقيه را جلب خواهد کرد و ظرف دو هفته آينده براى راى اعتماد از مجلس راهى پارلمان خواهد شد. مجلس اعلا اعلام کرده است که در صورتى که مالکى بتواند حداقل نزديک به نيمى از نمايندگان العراقيه را به سمت خود بکشد، حاضر است به مالکى راى دهد. اين در حالى است که 9 نماينده از 10 نماينده مجلس اعلاى اسلامى عراق حمايت خود را از نورى مالکى رسما اعلام کرده‌اند. هادى العامرى، يکى از رهبران مجلس اعلاى اسلامى عراق و رئيس سازمان بدر، شاخه نظامى اين جريان با شرکت در يک کنفرانس مطبوعاتى در اين زمينه گفت: «ائتلاف هم‌پيمانى ملى عراق نورى مالکى را براى دور دوم نخست‌وزيرى انتخاب کرده است و ما منتظر پاسخ ديگر جريان‌هاى سياسى هستيم تا نامزدهاى رياست جمهورى و رياست پارلمان نيز مشخص شوند.»  

قاسم البيضانى، از اعضاى دولت قانون نيز در اين باره گفت: «اکنون مخالفت بر سر شخص مالکى نيست بلکه عمده مذاکرات بر سر برنامه حکومت آينده است. اکنون همه اعضاى هم‌پيمانى ملى پذيرفته‌اند که مالکى نخست‌وزير شود چرا که گزينه‌اى بهتر از او ندارند.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :