نشست‌هاى پرتعداد ولى بى‌نتيجه

۲۷ مهر ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۴ کد : ۹۰۴۲ اقتصاد و انرژی
تلاش براى حل مسئله افغانستان بازيگران بين المللى را بر آن داشته است تا اين بار در رم و تحت عنوان گروه تماس افغانستان گرد هم آيند تا بلکه بتوانند راه حلى براى خروج از بحران افغانستان پيدا کنند.
نشست‌هاى پرتعداد ولى بى‌نتيجه

ديپلماسى ايرانى: تلاش براى حل مسئله افغانستان بازيگران بين المللى را بر آن داشته است تا اين بار در رم و تحت عنوان گروه تماس افغانستان گرد هم آيند تا بلکه بتوانند راه حلى براى خروج از بحران افغانستان پيدا کنند.

در اين نشست که با حضور نمايندگانى از ناتو،‌ اتحاديه اروپا،‌ سازمان ملل متحد، ‌کنفرانس اسلامى‌و کشورهاى تاثيرگذار در مسئله افغانستان تشکيل شد، مدير کل بخش آسياى غربى وزارت خارجه هم به نمايندگى از ايران حضور داشت.

نشست رم در حالى برگزار مى‌شود که دستاورد کنفرانس قبلى کشورهاى تاثير گذار در مسئله افغانستان که در کابل برگزار شده بود،‌ منجر به تشکيل شوراى عالى صلح شد. هدف از تشکيل اين شورا مذاکره و گفت‌وگو با طالبان براى ادغام اين گروه در جامعه و دولت افغانستان اعلام شده است.

اين شورا در حالى براى مصالحه با طالبان تشکيل شده که به نظر مى‌رسد طالبان قدرتمندتر از هميشه،‌ در حال انجام ماموريت‌هاى خود است و اعلام کرده است که تا زمانى که نيروهاى خارجى از اين کشور خارج نشوند حاضر به ورود به مذاکرات نيست.

نمايندگان حاضر در اين نشست همگى بر نقش ايران در حل بحران افغانستان تاکيد کرده‌اند، اما در اين ميان سخنان ريچارد‌ هالبروک، نماينده ويژه امريکا در امور افغانستان و پاکستان جالب توجه است. او بيان اين که درباره احتمال حضور ايران در اين نشست با امريکا مشورت و موافقت واشنگتن در اين باره حاصل شده بود، گفته است: این دیداری درباره افغانستان است و به افغانستان محدود می‌شود. آنچه اینجا مورد بحث قرار می‌گیرد تحت تاثیر مسائل دوجانبه‌ای که در هر جای دیگر در ارتباط با ایران مورد بحث قرار می‌گیرد نیست و بر آن تاثیر هم نخواهد گذاشت.

گرچه اين اولين بار است که ايران به طور رسمى‌ به گروه همکارى‌هاى تحت نظارت ناتو و امريکا مى‌پيوندد و نماینده‌اى رسمى‌ را به گفتگوها درباره راهبرد نظامی ائتلاف اعزام مى‌کند. اما نخستين بار نيست که ايران در مسئله افغانستان با نيروهاى بين المللى همکارى مى‌کند.

رامين مهمانپرست،‌ سخنگوى وزارت امور خارجه هم درباره تمايل و آمادگى ايران براى همکارى درباره مبارزه با تروريسم روز سه شنبه به خبرنگاران گفته است: درباره برطرف کردن تهديدات تروريستى از منطقه همه کشورهاى منطقه بايد همکارى داشته باشند تا ريشه‌هاى اين تهديدات از بين برود. اگر کشورهايى در مناطق ديگر هم به صورت جدى مايل به مبارزه با تروريسم هستند بايد کمک کنند اين پديده ريشه کن شود و به هيچ وجه هيچ شکلى از تروريسم نبايد مورد تأييد قرار گيرد.

او درباره آمادگى ايران براى همکارى با کشورهاى جهان درباره مبارزه با تروريسم گفته است: هر کشورى مايل باشد با پديده تروريسم در منطقه ما مبارزه کند و نياز به کمک جمهورى اسلامى‌ ايران داشته باشد، ما آمادگى کمک کردن را داريم. ولى به شرط اينکه با صداقت اين کار را بکنند و بعدها معلوم نشود که با برخى از اين گروه‌ها همکارى داشتند يا به تقويت آنها اقدام کردند.


نظر شما :