سفر بشار اسد به عربستان لبنانى‌ها را به تکاپو انداخت

۲۷ مهر ۱۳۸۹ | ۲۳:۲۷ کد : ۹۰۴۳ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بشار اسد در حالى در سالن تشريفات فرودگاه رياض با پادشاه عربستان ديدار کرد که متوجه شد او بسيار از تحولات لبنان نگران است.
سفر بشار اسد به عربستان لبنانى‌ها را به تکاپو انداخت

ديپلماسى ايرانى: دو روز پس از نشست کوتاه بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه در فرودگاه رياض جزئيات بيشترى از اين سفر منتشر مى‌شود. به گزارش روزنامه القدس العربى، بشار اسد در حالى در سالن تشريفات فرودگاه رياض با پادشاه عربستان ديدار کرد که متوجه شد او بسيار از تحولات لبنان نگران است. پادشاه عربستان به بشار اسد گفت: «اگر وضعيت لبنان به خوبى درک نشود مملکت منطقه به مرز انفجار خواهد رسيد.»

مقامات سورى به ديدگاه پادشاه عربستان بسيار اهميت داده‌اند. به گونه‌اى که به گفته ديپلمات‌هاى سورى نگرانى‌هاى منطقه‌اى که پادشاه عربستان بر آنها تاکيد کرده به اولويت ديپلماسى سوريه تبديل شده است. از همين ديدگاه رئيس جمهورى سوريه به پادشاه عربستان گفت: «اگر مقامات عربستان موضع راسخ و محکمى در برابر پرونده‌هاى بحرانى خاورميانه اتخاذ نکنند اوضاع از وضعيت کنونى‌اش نيز بدتر خواهد شد و لازم است عربستان سعودى در بعد منطقه‌اى نقشى فعال‌تر و پوياتر داشته باشد.»

در همين رابطه روزنامه سورى تشرين در سرمقاله امروز خود نوشت: در نشست رهبران سوريه و عربستان دو طرف به اين نتيجه رسيدند که پرونده‌هاى عربى منطقه بيش از آنچه فکر مى‌کردند پرچالش و سخت شده است ولى اين موضوع را هم مد نظر دارند که يافتن راه حل نهايى براى آنها غير ممکن نيست. آنها تصميم گرفتند که حتما براى هر کدام از آنها راه حلى پيدا کنند چرا که رها ساختن آنها باعث افزايش چالش‌ها و بحران‌ها خواهد شد. اين بدان معنا است که ضرورت دارد عصر همکارى عربى مشترک به طور واقعى مورد بررسى قرار گيرد چرا که اگر در برابر پرونده‌هاى موجود خاورميانه سکوت کند تنها باعث بحرانى‌تر شدن اوضاع خاورميانه خواهد شد.

از سوى ديگر روزنامه الحيات چاپ لبنان نوشت: بشار اسد به محض اين که از سفر چند ساعته‌اش به عربستان برگشت با طلال ارسلان، يکى از نمايندگان دروزى جريان 8 مارس در پارلمان لبنان ديدار کرد و با او درباره بحران جارى در لبنان به بحث و تبادل نظر نشست. اسد همچنين با محمد رعد، رئيس فراکسيون وفا به مقاومت که از نزديکان سيد حسن نصرالله محسوب مى‌شود نيز در دمشق ديدار کرد و با او درباره لزوم تقويت آرامش و استقرار در لبنان گفت‌وگو کرد.

در همين رابطه يک‌شنبه شب سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله لبنان با وليد جنبلاط رهبر دروزى‌هاى لبنان و رهبر حزب سوسياليست پيش‌رو در لبنان ديدار کرد و با او درباره چگونگى همکارى براى دور ساختن لبنان از بحران‌ها و محدوديت‌هاى امنيتى موجود و مخاطراتى که استقرار و آرامش لبنان را تهديد مى‌کند به بحث و تبادل نظر پرداخت. نتيجه اين ديدار بر اساس بيانيه حزب الله اين بوده است که سيد حسن نصرالله به جنبلاط اطمينان داده است که حزب الله براى حفظ آرامش در روزهاى آينده موضع تندى اتخاذ نخواهد کرد.

همچنين سيد حسن نصرالله، حسين الخليل، معاون سياسى‌اش را مامور کرد که به ديدار سعد حريرى برود که تقاضاى آن داده شده که با استقبال بسيار نخست وزير لبنان نيز مواجه شده است. همچنين گفته مى‌شود، ميشل سليمان، رئيس جمهورى لبنان نيز به زودى راهى سوريه خواهد شد تا با بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه درباره دستاوردهاى سفر بشار اسد به عربستان ديدار و گفت‌و‌گو کند. گفته مى‌شود، رئيس جمهورى لبنان به بشار اسد اطلاع داده که به زودى به رياض خواهد رفت و پس از آن به دمشق خواهد آمد تا درباره حل بحران جارى دادگاه ترور رفيق حريرى بحث و گفت‌وگو شود. احتمال مى‌رود در سفر سليمان به رياض، نبيه برى، رئيس مجلس لبنان و سعد حريرى، نخست‌وزير اين کشور نيز در صورت تمايل عربستان رئيس جمهورى لبنان را همراهى کنند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :