واکنش امريکا به سفر مالکى به ايران و تحرکات تازه مخالفان او در عراق

۲۸ مهر ۱۳۸۹ | ۰۱:۱۹ کد : ۹۰۴۴ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در حالى که با سفر نورى مالکى به کشورهاى مختلف منطقه از جمله ايران، نخست‌وزيرى او تقريبا مسجل شده اما با اين حال در جبهه رقيبانش نيز تحرکات تازه‌اى آغاز شده که باز هم مى‌تواند معادلات جارى سياسى در عراق را تحت تاثير قرار دهد.
واکنش امريکا به سفر مالکى به ايران و تحرکات تازه مخالفان او در عراق

ديپلماسى ايرانى: در حالى که با سفر نورى مالکى به کشورهاى مختلف منطقه از جمله ايران، نخست‌وزيرى او تقريبا مسجل شده و به جرات مى‌توان گفت تا به حال يک گام بزرگ از همه رقبايش براى تشکيل دولت جلوتر است، اما با اين حال در جبهه رقيبانش نيز تحرکات تازه‌اى آغاز شده که باز هم مى‌تواند معادلات جارى سياسى در عراق را تحت تاثير قرار دهد.

فهرست العراقيه در کنار مجلس اعلاى اسلامى عراق، حزب فضيلت، جبهه توافق سنى و فهرست وحدت عراق به يک اجماع کلى رسيده‌اند که عبدالمهدى را به طور رسمى در برابر مالکى نامزد کنند و مدعى هستند که با اين کار 130 کرسى پارلمان را پشت سر عبدالمهدى خواهند داشت.

روز دوشنبه جلسه مهمى ميان فهرست العراقيه و مجلس اعلا برگزار شد که در آن بر نامزدى عبدالمهدى اجماع کلى حاصل شد. اما عبدالمهدى از حاميانش خواست، دو روز به او وقت دهند تا وى به نجف برود و در اين زمينه رضايت مرجعيت شيعه عراق را نيز جلب کند. همچنين طى اين دو روز با کردها به رايزنى بپردازد تا نظر نهايى آنها را براى حمايت از او و فهرست العراقيه به دست آورد.

همچنين گفته مى‌شود، ايالات متحده امريکا فشارهاى خود به ائتلاف پيمان کردستانى را بيشتر کرده تا از حمايت اين جريان با نخست‌وزيرى مالکى جلوگيرى کند. عدنان السراج، يکى از اعضاى ائتلاف دولت قانون اعلام کرده است، روز چهارشنبه ديدار مهمى ميان پيمان کردستانى و پيمان ملى برگزار خواهد شد که اين ديدار تکليف نهايى اين دو جريان براى هم‌پيمانى را مشخص خواهد کرد. دادن تعهدنامه کتبى از سوى تک تک اعضاى دولت قانون به پيمان کردستانى مبنى بر رضايت مطالبات 19 گانه اين ائتلاف و همچنين دادن تعهد کتبى مبنى بر خروج وزراى کرد از کابينه در موقع لزوم و سقوط دولت در آن صورت دو نکته اختلافى اصلى اين دو ائتلاف محسوب مى‌شوند.

پس از اعلام حمايت جريان صدر از نخست‌وزيرى مالکى و وعده دادن امتيازهاى بزرگ از سوى مالکى به اين جريان که مورد حمايت ايران هستند، امريکايى‌ها از اين هم‌پيمانى به شدت ابراز نگرانى کرده‌اند.

اين در حالى است که نورى مالکى دوشنبه عصر با سفر به قم با مقتدى صدر ديدار کرد و با او درباره آخرين وضعيتش در عراق به رايزنى پرداخت.  

در همين حال سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در يک تلاش مغرضانه خواستار خودداری از مبالغه در تفسیر اهمیت دیدار مالکی از ایران شد.

فیلیپ کراولی در پاسخ به سؤالی درباره دیدار مالکی از ایران گفت: «درباره ی اهمیت این سفر نباید مبالغه کرد هرچند به نظر ما ایران با به رسمیت شناختن استقلال عراق و خودداری از حمایت از گروه های خرابکار می تواند همسایه بهتری برای آن باشد.»

او مدعى شد که ایالات متحده نسبت به ایران و دخالت هایش در امور داخلی عراق نگران است و در عین حال گفت که دولت عراق باید با همه همسایگانش بهترین روابط را داشته باشد.

او درباره ی حکومت جدید عراق گفت: «ما خواستار تشکیل دولتی هستیم که از حمایت همه طیف‌های ملت عراق اعم از کرد و عرب و شیعه و سنی برخوردار باشد.»

از سوى ديگر و در ادامه تحولات جبهه مخالفان مالکى، یکی از سران جریان صدر تاکید کرده که کوتاه آمدن العراقیه از نخست وزیری ممکن است راه را برای توافقی میان چهار تشکل اصلی سیاسی باز کند.

يک منبع مطلع نزديک به مذاکرات العراقیه و مجلس اعلا گفته است که در نشست مشترک اعضای این تشکل سیاسی در مجلس تصمیم گرفته شده که هیئت مذاکره کننده‌ این گروه سیاسی در مذاکرات خود با مجلس اعلا تصمیم مناسب را بگیرد حتى اگر لازمه آن چشم پوشی از حق قانونی العراقیه در تشکیل دولت و نخست وزیری عادل عبدالمهدی باشد.

به گزارش عراق آزاد به نقل از روزنامه العالم چاپ بغداد، به گفته‌ اين منبع در صورت نهایی شدن این موضوع تشکل جدیدی با 130 کرسی در مجلس شکل می گیرد و این موضوع تا دو روز آینده رسما اعلام خواهد شد. پیش‌بینی مى‌شود که برخی گروه‌های نزديک به جریان صدر نيز از این ائتلاف جدید حمایت کنند زیرا برخی از اعضای آن اعلام کرده‌اند، حتى اگر مالکی نامزد نهایی باشد در مجلس به او رای نخواهند داد.

این منبع درباره نقش ایالات متحده در این باره مدعى شده است که امریکایی ها پشت صحنه منتظرند تا ببینند کفه کدام طرف قوی‌تر است تا از او حمایت کنند و عملا عبدالمهدی یا مالکی برایشان فرقی ندارد.

اين در حالى است که احمد چلبى، هفته گذشته پس از بازگشتش از امريکا به اطلاع اعضاى ائتلاف ملى رسانده بود که واشنگتن از نخست‌وزيرى مجدد مالکى پس از هم‌پيمانى‌اش با جريان صدر نگران است و تلاش‌هاى تازه‌اى براى شکستن اين پيمان يا جلوگيرى از نخست‌وزيرى مجدد مالکى آغاز کرده است.

درباره نقش ایران نیز این منبع گفته با وجود تمایل آشکار ایران به مالکی اما اگر تشخیص داده شود که عادل عبدالمهدی بهتر می‌تواند مصالح شیعیان را حمایت کند ایران از او حمایت خواهد کرد.

این منبع هم چنین افزوده که در صورت تشکیل این تشکل با 130 کرسی حق ائتلاف دولت قانون در قدرت محفوظ است زیرا سازوکار پیشنهادی ما برای تشکیل حکومت جدید سهم 25 درصدی هر یک از چهار تشکل اصلی برای قدرت است برای همین این به معنای کنار زدن ائتلاف دولت قانون نخواهد بود.

در همين راستا روز گذشته ميسون الدملوجى، سخنگوى العراقيه اعلام کرد، علاوی به زودی به اربیل خواهد رفت تا در دیدار با بارزانی کردها را به واگذار کردن ریاست جمهوری به العراقیه و اکتفا به ریاست مجلس راضی کند.

عالیه نصیف، عضو فهرست العراقیه، نيز در يک کنفراسن خبرى در بغداد اعلام کرد که در رای گیری داخلی اعضای این تشکل سیاسی به اجماع آرا با نامزدی عادل عبدالمهدی برای نخست وزیری موافقت شده و در این باره هماهنگی‌های لازم با مجلس اعلا نيز انجام شده است.

او همچنين گفت: توافق مقدماتی بر نامزدی عادل عبدالمهدی بر نخست‌وزیری به شرط اعطای 50 درصد حق تصمیم گیری به العراقیه برای پیگیری پرونده‌هایی که به مطالبات العراقیه مربوط می شود حاصل شده است.

نصيف تاکید کرد، وقتی در ماه جولای گذشته برنامه حکومتی پیشنهادی مجلس اعلا را دریافت کردیم دیدیم که آنان در رویکردشان به این موضوع با العراقیه مطابق‌اند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :