محاکمه دو آمریکایی دربند

۲۸ مهر ۱۳۸۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۹۰۵۳ اخبار اصلی
سه آمریکایی، روز شنبه ۱۵ آبان به اتهام «جاسوسی و ورود غیرمجاز به خاک ایران» توسط قاضی صلواتی محاکمه خواهند شد.
محاکمه دو آمریکایی دربند

ديپلماسى ايرانى: جاش فتال، شین باوئر و سارا شورد، سه جوان آمریکایی که بیش از ۱۵ ماه است در ایران زندانی هستند، روز شنبه ۱۵ آبان (ششم نوامبر) ساعت ۱۰ صبح به اتهام «جاسوسی و ورود غیرمجاز به خاک ایران» توسط قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه خواهند شد. اعلام این خبر موجب شد که نام این سه جوان آمریکایی به صدر اخبار رسانه‌ها برود.

اعلام این خبر توسط وکیل این سه آمریکایی موجب شد که نام آنها دوباره در نخستین اخبار رسانه‌ها مطرح شود. مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی این دو شهروند آمریکایی به علاوه سارا شورد را که پیشتر آزاد شد به «ورود غیرقانونی به ایران و جاسوسی» متهم کرده‌اند. با وجود اتهام جاسوسی، سارا شورد حدود یک ماه پیش و پس از میانجی‌گری مقامات کشور عمان با وثیقه پانصد هزار دلاری از زندان اوین آزاد شد و به آمریکا بازگشت.

از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا خواستار آزادی فوری دو کوهنورد آمریکایی بازداشت شده در ایران شد. هيلاری کلينتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه با اشاره به این که تاریخ محاکمه دو گردشگر آمریکایی از سوی وکیل آنان گزارش شده است اظهار کرد که محاکمه دو شهروند آمريکايی زندانی در ايران «هيچ پايه و اساسی» ندارد. وزیر امورخارجه آمریکا همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران، بر اساس اقدامات بشردوستانه، این دو فرد جوان را آزاد کند.

مارک تونر، یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز روز سه شنبه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره زمان اعلام شده برای محاکمه جاش فتال و شین باوئر گفت موضع ایالات متحده در این مورد بسیار روشن است و به عقیده ایالات متحده، این افراد خلافی مرتکب نشده‌اند و باید فورا آزاد شوند.

خبر محاکمه این اتباع آمریکا در حالی منتشر می‌شود که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، با تکرار اتهام جاسوسی علیه دو جوان آمریکایی بازداشت شده در ایران گفت که آنها باید منتظر محاکمه و صدور حکم قضایی باشند.

در همین حال سیندی هیکی، مادر شین باوئر نیز با بیان این که  فرزندش را بی‌گناه می‌داند، روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشيتدپرس برگزاری دادگاه برای این دو آمريکايی بازداشتی را «کاملا مضحک» خوانده است.

سارا شورد، یکی از سه آمریکایی که اخیرا با وثیقه 500 میلیون تومانی آزاد شده بود پس از آزادی با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، ملاقات کرده بود و اوباما خاطرنشان ساخت که دولتش هر چه در توان دارد برای آزادی دو آمریکایی زندانی در ایران به کار خواهد گرفت.

سارا که نامزد شین باوئر است، در جریان سفر احمدی نژاد به نیویورک، با وی دیدار کرد و خواهان تلاش وی برای آزادی دوستان خود شد.

مسعود شفیعی وکیل این سه آمریکایی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که وی به خانواده هر سه شهروند آمریکایی در مورد روز برگزاری دادگاه اطلاع داده است. وی گفت حضور سارا شورد در این دادگاه بستگی به نظر خانواده وی دارد. او همچنین گفت که عدم حضور سارا شورد در دادگاه می‌تواند موجب ضبط وثیقه شود. عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، نیز پیش از این گفته بود که عدم حضور سارا شورد در دادگاه موجب ضبط وثیقه می‌شود.

گزارش‌هایی منتشر شده است که برخی کشورهای عربی از جمله عمان و اوگاندا طی هفته‌های اخیر به عنوان میانجی برای آزادی دو شهروند آمریکایی دیگر در تلاش بوده است.


نظر شما :