ايران، وزير امور خارجه انگليس را به اسرائيل کشاند

۱۷ آبان ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۹ کد : ۹۲۲۱ اخبار اصلی
ويليام هيگ وزير امور خارجه بريتانيا براى نخستين بار از زمان تصدى اين...
ايران، وزير امور خارجه انگليس را به اسرائيل کشاند

ديپلماسى ايرانى: ويليام هيگ وزير امور خارجه بريتانيا براى نخستين بار از زمان تصدى اين پست به اسرائيل مى‌رود. تل‌آويو از هم اکنون برنامه‌اى فشرده براى هيگ طراحى کرده است تا وى در مدت زمان حضور در اسرائيل با بيشترين افراد کابينه ديدار داشته باشد. گفته مى‌شود که برنامه هسته‌اى ايران محور چند ديدار سرى ميان هيگ و مقام‌هاى اسرائيلى خواهد بود. اسرائيل ليستى از مقام‌هاى خود را در برنامه ديدار با هيگ گنجانده است.

روزنامه اسرائيلى هاآرتص در اين خصوص مى‌نويسد: برنامه هسته‌اى ايران همچنان مورد مناقشه اسرائيل با غرب و در راس آنها ايالات متحده است. تل‌آويونشين‌ها اصرار دارند که تنها راه براى نابود کردن برنامه هسته‌اى ايران حمله به نيروگاه‌هاى هسته‌اى اين کشور است. واشنگتن و قاره سبزنشين‌ها اما از تصور حمله به ايران و آغاز نبردى ديگر در منطقه هم واهمه دارند. هيگ پيش از حضور در تل‌آويو اعلام کرده بود که اصرار دارد ديدارى با نخبگان اسرائيلى و تحليل‌گران مسائل سياست خارجى در اين کشور داشته باشد. گفته مى‌شود که هدف هيگ از اين سفر و درخواست براى اين چنين ديدارهايى برخوردارى از نظرات متفاوت در خصوص ايران و بررسى نگاه اسرائيل نسبت به حوادث بين المللى باشد. سرويس‌هاى اطلاعاتى اسرائيل ادعا مى‌کنند که اطلاعات دست اولى در خصوص برنامه هسته‌اى ايران در اختيار دارند.

ديدار هيگ با تحليل‌گران حاضر در کابينه نتانياهو و اعضاى دولت در سفارت بريتانيا در تل‌آويو محقق خواهد شد. رئيس سازمان اطلاعات موساد و کميته تسليحات هسته‌اى اين ر‍ژيم در اين ديدار حضور خواهند داشت. معاون وزير امور خارجه، وزير اطلاعات و انرژى اتمى و وزير مسائل استرات‍ژيک نيز به اين ديدار خواهند آمد.

سفارت بريتانيا پيش از اين سفر هم اعلام کرده بود که لندن و تل‌آويو دغدغه‌هاى مشترکى در خصوص برنامه هسته‌اى ايران دارند. سفارت بريتانيا تاکيد کرد که اين کشور دائما با مقام‌هاى اسرائيلى در خصوص برنامه هسته‌اى ايران گفت و گو مى کند اما نمى‌تواند جزئيات مذاکرات هيگ با اعضاى کابينه نتانياهو را افشا کند. بريتانيا و فرانسه در حقيقت گردانندگان برنامه هسته‌اى ايران در اروپا هستند. دو ضلعى که محور مذاکرات را مشخص مى‌کنند. پس از آن که تحريم‌ها در شوراى امنيت در قالب چهارمين قطعنامه به تصويب رسيد، اين پاريس و لندن بودند که از اتحاديه اروپا خواستند که تحريم‌هاى يک‌جانبه‌اى را عليه ايران اعمال کند. در اواخر ماه جولاى هم اين تلاش‌ها به ثمر نشست و در نهايت اتحاديه اروپا کليد تحريم‌هاى يک‌جانبه را به تبعيت از کنگره ايالات متحده زد. بريتانيا و اسرائيل در خصوص پرونده هسته‌اى ايران هم بسيار از نزديک با هم همکارى دارند.

البته در مقوله فلسطين اين دو طرف تفاوت‌ ديدگاهى با هم دارند. سفير جديد بريتانيا در اسرائيل هم از کارشناسان مسائل ايران و خبر‌گان در اين حوزه است. متو گولد چند سال پيش رياست کميته انگليسى در ايران را بر عهده داشت. ويليام هيگ پيش از اين سفر تاکيد کرد که مى‌خواهد نظر اسرائيل را در خصوص تاثيرگذارى تحريم‌ها بر ايران بداند. معاون وزير امور خارجه اين ر‍ژيم دو هفته پيش با تيمى از اعضاى سرويس‌هاى اطلاعاتى اسرائيل به ايالات متحده سفر کرد و گفته مى‌شود که برنامه هسته‌اى ايران تنها محور اين مذاکرات بوده است. در همين ديدار بود که نماينده امريکا تاکيد کرد که به گمان اين کشور تحريم‌ها بر ايران تاثيرگذار بوده است. اين تاثيرپذيرى هم بيش از حد تصور و انتظار ايالات متحده بوده است. اسرائيلى‌ها هم اعتراف مى‌کنند که اين تحريم‌ها تاثيرگذار بوده است و هم بر اوضاع اقتصادى ايران تاثيرگذار بوده و هم به نوعى فشار سياسى تعبير شده است. اسرائيلى‌ها ادعا مى‌کنند که شايد اين تحريم‌ها تاثيرگذار باشند اما در حقيقت نمى‌توانند تهران را بر سر ميز مذاکرات بنشانند. علاوه بر اين اسرائيلى‌ها به دنبال توقف غنى سازى اورانيوم در نيروگاه‌هاى هسته‌اى هستند و البته که تحريم‌ها نمى‌توانند تهران را به اين کار وادارند.


نظر شما :