تحریم‌ها و تاثیر آن بر روابط ایران و امارات

۲۲ آذر ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۵ کد : ۹۳۳۸ گفتگو
گفتارى از مهدی فاخری، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران
تحریم‌ها و تاثیر آن بر روابط ایران و امارات

ديپلماسى ايرانى: تلاش‌های امریکا برای اعمال فشارها بر ایران با شدیدتر کردن تحریم‌ها همچنان ادامه دارد. این تحریم‌ها بر روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها تاثیر گذار بوده و هست. یکی از شرکای اقتصادی ایران کشور کوچک امارات متحده عربی است که این تحریم‌ها باعث ایجاد موانع اقتصادی مهمی در مسیر تبادلات بازرگانی دو کشور شده است. 

گفتاری از مهدی فاخری، معاون امور بین الملل اتاق ایران، برای دیپلماسی ایرانی:

آنچه که در اثر تحریم‌ها رخ داده این است که برخی از کشورها تحت تاثیر این روند روابط اقتصادی خود را با کاهش داده‌اند که کشور امارات متحده عربی یکی از این آنهاست. اما باید توضیحی درباره جنبه‌های مختلف تحریم‌ها داد. بدین معنا که تحریم ها دو جنبه دارد، یکی جنبه اعلامی و دیگری جنبه اعمالی است. آنچه که جنبه اعلامی دارد، همان قطعنامه سازمان ملل و شورای امنیت است و تحریمهای یک‌جانبه‌ای که امریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن و کره علیه ایران در نظر گرفته‌اند. در چنین فضایی یک سری از کشورها اعلام کردند که از این تحریم‌ها حمایت می‌کنند، اما ما تفاوت محسوسی را در روابط تجاری آن‌ها ندیده‌ایم. یا اینکه نوع کالاهایی که بین دو کشور مبادله می‌شده، مشمول تحریم‌ها نبوده است.

اما نوع دیگری نیز وجود دارد که کشورها چیزی اعلام نکرده‌اند، ولی در عمل این تحریم‌ها را اعمال می‌کنند و حتی فراتر از حد تحریم‌هایی که وجود دارد، عمل می‌کنند. ممکن است کالایی مثل مواد غذایی و یا دارو باشد که در نهایت اجازه تجارت آن را می‌دهند اما آنقدر پیچ و خم‌های اداری درست می‌کنند که تاجر را از تجارت آن کالا منصرف می‌کند. بر طبق گزارش‌های رسیده از سرمایه‌داران ایران، برای مبادلات تجاری در دبی حتی خارج از آنچه که مشمول تحریم‌ها بوده است، مشکلاتی را در سر راه ایرانی‌ها ایجاد کرده‌اند که دیگر تجار ایرانی را از ادامه مبادلات بازرگانی منصرف کرده است.

بنابراین، در ارتباط با دبی ما گروه دوم را داریم؛ یعنی بیش از آنکه چیزی از تحریم‌ها اعلام کنند، نظر و موضع آنها درمورد ریز تحریم‌ها مشخص نیست. امارات متحده عربی جزو کشورهایی بوده است که در شورای امنیت رای به تحریم ایران نداده است، اما در عین حال خارج از چارچوب آنچه که در کشورهای دیگر اعمال می‌شود، محدودیت‌های بسیاری را برای بازرگانان ایرانی ایجاد کرده است.

این درحالی است بخشنامه‌ای از بانک‌ها و موسسات مالی کشور امارات خواسته است که از داد و ستد با ۴۱ بانک یا موسسه مالی و اعتباری ایرانی خودداری کنند. در چنین فضایی موسسات مالی و تجار ایرانی هم دیگر تمایلی به ادامه مبادلات خود در این کشور نشان نمی‌دهند و برخی از سرمایه داران ایرانی که به دلیل سهولت در مبادلات بازرگانی به این کشور رفته بودند به همین دلایل مذکور به دنبال محیط‌های دیگری برای انجام کارهای تجاری خود می‌گردند که از پیچیدگی کمتر و حساسیت‌های سیاسی کمتری برخوردار باشند. طبیعتا کشورهای مسلمان غیرغربى مثل ترکیه و مالزی و برخی دیگر نظر تجار ایرانی را بیشتر جلب کرده‌اند.

آنچه که مورد بحث است و نکته‌ای که در مورد اثر تحریم‌ها می‌بینیم، در حقیقت اثر روانی تحریم‌ها از خود تحریم‌ها سنگین‌تر شده است. بدین معنا که موسسات تجاری، بانک‌ها و یا موسسات بیمه بدون این‌ که آن کالای مورد نظر در لیست تحریم‌ها قرار داشته باشد، خود آن‌ها یک سری احتیاط‌های بیش از حدی را اعمال می‌کنند که این مسائل بر روند تجاری آنها با ایران تاثیرگذار است.

در پایان می‌توان این‌گونه استباط کرد که کشور امارات متحده عربی بیشتر از آنکه به فکر اعمال تحریم‌ها در برابر ایران باشد، تحت تاثیر روانی این موضوع که نام موسسات مالی ایران در لیست سیاه شورای امنیت است قرار گرفته و به محدود کردن روابط تجاری خود با ایران اقدام کرده است.


نظر شما :