ايران و چالش‌هاى جديد با شوراى امنيت

۲۴ آبان ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۷ کد : ۹۳۴۷ اخبار اصلی
قطعنامه هاى شوراى امنيت عليه ايران،‌ نه تنها خريد و فروش تجهيزات مربوط به تاسيسات هسته اى را براى ايران ممنوع اعلام کرده است بلکه نقل و انتقالات سلاح را هم براى ايران تحريم کرده است و از کشورهاى جهان خواسته است که در صورت نقض تحريم ها، موارد را به اين شورا گزارش کنند.
ايران و چالش‌هاى جديد با شوراى امنيت

ديپلماسى ايرانى: در شرايطى که ايران به دليل ادامه دادن برنامه صلح آميز هسته اى، به شدت از طرف شوراى امنيت تحت فشار قرار دارد، اخيرا اتفاقات حساسيت برانگيز ديگرى رخ داده است که موجب شديدتر شدن اختلافات ايران و شوراى امنيت خواهد شد.

يکى از اين اتفاقات، مسئله ارسال سلاح هاى ايرانى به نيجريه است که با وجود تلاش هاى بسيار وزارت امورخارجه و شخص آقاى متکى، متاسفانه حل و فصل نشده و تبديل به چالش جديدى در رابطه ايران و شوراى امنيت شده است.

بر اساس گزارش روزنامه نيجريايى کومپاس، دولت نيجريه،‌ توضيحات وزير امور خارجه ايران و رئيس جمهور گامبيا، درباره اينکه مقصد اين تسليحات گامبيا بوده است را نپذيرفته و روز شنبه گزارش رسمى خود را درباره توقيف کشتى حامل 13 کانتينر سلاح غيرقانونى جمهورى اسلامى ايران را تسليم شوراى امنيت سازمان ملل متحد کرد. جوی اوگوو سفیر نیجریه در سازمان ملل متحد در این رابطه گفت که ورود غیر قانونی این سلاح ها نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده و نیجریه به عنوان یکی از اعضای غیر دائمی این شورا، ناگزیر از گزارش رسمی این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است.

اودن اجوموگوبیا، وزیر امور خارجه نیجریه نيز روز جمعه در یک مصاحبه مطبوعاتی گفته بود که کشور متبوعش آماده است که موضوع سلاح های کشف شده ایرانی در نیجریه را در صورتی که ورود غیر قانونی این سلاح ها، نقض مصوبات شورای امنیت باشد، برای رسیدگی به شورای امنیت ارجاع کند. وی درباره این موضوع به صراحت گفت که محموله سلاح ها بدون هیچ تردیدی از ایران به نیجریه آمده است. وی تأکید کرد که بررسی مدارک مربوطه، این را نشان داده و موضوع مورد تأیید منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ايران قرار گرفته است.

قطعنامه هاى شوراى امنيت عليه ايران،‌ نه تنها خريد و فروش تجهيزات مربوط به تاسيسات هسته اى را براى ايران ممنوع اعلام کرده است بلکه نقل و انتقالات سلاح را هم براى ايران تحريم کرده است و از کشورهاى جهان خواسته است که در صورت نقض تحريم ها، موارد را به اين شورا گزارش کنند.

ديگر اتفاقى که مى تواند رابطه ايران و شوراى امنيت را تيره تر کند، انتشار گزارش سازمان ملل درباره ارسال تجهيزات هسته اى و موشک هاى بالستيک از سوى کره شمالى به ايران است. بر اساس اين گزارش که پيشتر محرمانه بوده و روز جمعه علنى شده است، کره شمالى فن آورى هسته اى و تجهيزات موشک هاى بالستيک را در اختيار ايران، سوريه و ميانمار قرار داده است.

اين گزارش هم مى تواند در جاى خود باعث فشار بيشتر شوراى امنيت بر مسئله هسته اى ايران شود. به اعتقاد برخى تحليل گران، شوراى امنيت با استناد به اين گزارش مى تواند ترديدهاى جديدى درباره صلح آميز بودن برنامه هسته اى ايران مطرح کند.

وقوع چنين اتفاقاتى و بدتر از آن رسانه اى شدن آن ها، در شرايطى که ايران در انتظار آغاز مجدد مذاکرات با نماينده گروه 1+5 در دسامبر است، مى تواند تاثيرات مخربى بر روند مذاکرات و پرونده ايران در شوراى امنيت داشته باشد. ممکن است که ايران در انتشار گزارش سازمان ملل درباره ارسال تجهيزات هسته اى و بالستيک کره شمالى به کشورهاى ديگر و از جمله ايران، نقشى نداشته باشد و قادر به تاثير گذارى در اين باره نباشد، اما به نظر مى رسد در قضيه ارسال سلاح هاى ايرانى به نيجريه، نوعى عدم هماهنگى ميان وزارت خارجه و فرستندگان ايرانى اين سلاح ها وجود داشته است.


نظر شما :