وقتى روابط اسرائيل و بريتانيا تيره‌تر از هميشه مى‌شود

۱۰ آذر ۱۳۸۹ | ۱۲:۴۲ کد : ۹۵۰۴ اخبار اصلی
سفری که ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا و رهبر اسبق حزب محافظه‌کار به اسرائیل انجام داد، کاملا مایوس‌کننده بود و می‌توان گفت تیرگی روابط لندن – تلاویو را دو چندان کرد.
وقتى روابط اسرائيل و بريتانيا تيره‌تر از هميشه مى‌شود

دیپلماسی ایرانی: در گیر و دار جنجال گسترده‌ای که ویکی‌لیکس با انتشار اسنادش از دستگاه دیپلماسی امریکا به وجود آورده که به گفته فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا "11 سپتامبر دیپلماسی امریکاست"، روزنامه الحیات چاپ لندن، یادداشتی از سیریل تاوسند، سیاستمدار و نماینده سابق مجلس عوام بریتانیا منتشر کرده که به رابطه نه چندان مناسب اسرائیل و بریتانیا پرداخته است.

وی در ابتدای یادداشت خود می‌نویسد: سفری که ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا و رهبر اسبق حزب محافظه‌کار به اسرائیل انجام داد، کاملا مایوس‌کننده بود و می‌توان گفت تیرگی روابط لندن – تلاویو را دو چندان کرد. بی‌شک مسئولان وزارت امور خارجه بریتانیا درک می‌کنند که اکنون رابطه اسرائیل با بریتانیا به مرحله‌ای رسیده که اسرائیلی‌ها دست به هر کاری می‌زنند تا وزرای بریتانیایی در تنگنا قرار بگیرند.

به یاد می‌آورم که داگلاس هرد، رابین کوک و دیوید میلور وزرای اسبق امور خارجه بریتانیا که چگونه مورد انتقاد شدید همتایان اسرائیلی‌شان قرار می‌گرفتند. حتی میلور یک با در غزه در رفتاری خارج از عرف دیپلماتیک از سوی یک افسر اسرائیلی مورد اهانت قرار گرفت. شاید بخواهند بریتانیایی‌ها خود را دلداری دهند و بگویند رفتاری که با آنها شده به بدی رفتاری که تا کنون اسرائیلی‌ها با امریکایی‌ها داشته‌اند، نبوده است و مثال جو بایدن، معاون رئیس جمهوری امریکا که به اسرائیل رسید و اسرائیلی‌ها بر سر ساخت شهرک‌سازی‌ها در قدس شرقی آن رفتار بد را با او کردند، بیاورند. ولی لازم است دیپلمات‌های بریتانیایی برای یک بار هم که شده در جایی به دیپلمات‌های اسرائیلی بفهمانند که بی‌شک رفتارشان باعث تخریب مناسبات تلاویو – لندن خواهد شد و این بیش از همه به ضرر اسرائیلی‌ها خواهد بود.

وی سپس می‌نویسد: این را دیگر همه دیدیم که آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه تندروی دولت اسرائیلی چگونه کمین گرفته بود تا وزیر امور خارجه بریتانیا به اسرائیل بیاید و آن گونه رفتار کند و در حالی که هنوز مذاکراتی صورت نگرفته در حرکتی کاملا غیر دیپلماتیک به رسانه‌ها بگوید که هیچ گفت‌وگوی استراژیکی با بریتانیا صورت نخواهد گرفت.

وی سپس می‌نویسد: انتظار می‌رفت وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در واکنش به بدرفتاری میزبان با حکمت و دقت برخوردی قاطعانه با طرف اسرائیلی می‌کرد. در واقع اسرائیل از عمد زمان دیدار با طرف بریتانیایی را به گونه‌ای تنظیم کرد که مذاکره‌ای صورت نگیرد و نماینده دیپلماتیک بریتانیا دست خالی منطقه را ترک کند در حالی که می‌توانست مذاکرات بسیار سازنده‌ای شکل بگیرد تا به کالبد در حال مرگ مذاکرات صلح نفس تازه‌ای دمیده شود. اسرائیلی‌ها قبل از آن به طور سری به اطلاع وزارت امور خارجه بریتانیا رسانده بودند که مذاکرات استراتژیک معلق خواهد ماند ولی اولا این خبر را هنگامی که ویلیام هیگ در هواپیما در مسیر خاورمیانه بود به اطلاعش رساندند و ثانیا تصمیم گرفته شد با این حال این موضوع سری بماند و تدابیر لازم برای انجام مذاکرات حداقل سازنده میان دو طرف صورت بگیرد، اما هنگامی که هیل وارد فرودگاه تلاویو شد در کمال حیرت دید که رسانه‌های اسرائیلی این خبر را منتشر کرده‌اند و از قبل مقدمات شکست حضور او در اسرائیل را فراهم ساخته‌اند.

وی سپس به اتفاقاتی که بر سر هیل در اسرائیل افتاد اشاره می‌کند و می‌نویسد: ولیام هیگ به مدت یک ساعت با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار داشت و بر خلاف انتظار نتانیاهو به جای آن که بر سر شهرک‌سازی‌ها با وزیر امور خارجه بریتانیا گفت‌وگو کند مذاکرات را به پرونده هسته‌ای ایران کشاند و هیچ توجهی به اشارات هیل بر سر شهرک‌سازی‌ها نکرد. این باعث شد تا هنگامی که هیل در رام‌الله با فلسطینی‌ها مذاکره می‌کرد آنها به تلخی بگویند که اسرائیل دنبال صلح نیست و با ادامه ساخت شهرک‌سازی‌ها عملا تلاش‌های امریکا برای از سرگیری گفت‌وگوها را به نابودی کشانده است.

رفتار نتانیاهو باعث شد تا هیل نیز هیچ سخنی از مبارزه با تروریسم، برنامه هسته‌ای ایران، موضوعات یمن، عراق و سودان که بنا بود جزء محور گفت‌وگوها باشد، نزند و پس از آن دیدار به جمع خبرنگاران بیاید و بگوید مذاکرات استراتژیک همچنان ادامه دارد و مهم نیست که ادامه مذاکرات در بریتانیا باشد یا اسرائیل اگر چه من ترجیح می‌دهم در اسرائیل مذاکرات ادامه یابد.

وی در نهایت می‌نویسد: حقیقت این است که از یک سال پیش تا کنون پس از آن که بریتانیا بر سر جنگ غزه شماری از مقام‌های اسرائیلی را تحت پیگرد قرار داده، روابط اسرائیل و بریتانیا شکراب شده است. وزارت دادگستری بریتانیا به هیچ عنوان حاضر نیست تسلیم فشارهای اسرائیل شود و در حکم صادر شده تجدید نظر کند، این باعث شده تا اسرائیلی‌ها از پیش از بریتانیایی‌ها دلگیر باشند و دائما به رفتارهای آنها خرده بگیرند. از این رو پیش‌بینی می‌شود، روابط لندن – تلاویو از آن هم بدتر شود و روزهای تیره‌تری در انتظار روابط دو طرف باشد.   


نظر شما :