سوریه، ایران را جا می‌گذارد؟

۰۱ دی ۱۳۸۹ | ۱۹:۳۸ کد : ۹۷۱۷ اقتصاد و انرژی
رئیس مرکز تحقیقاتی اطلاعات ارتش اسرائیل سال گذشته در گفتگو با یک مقام امریکایی تاکید می‌کند که در فضای صلح با اسرائیل، سوریه دست ایران را در حنا خواهد گذاشت!
سوریه، ایران را جا می‌گذارد؟

ديپلماسى ايرانى: ویکی لیکس دست بردار نیست. هر روز افشاگری‌های جدید و هر روز نام کشورهای جدیدی که آماج حمله قرار می‌گیرند. در این میان رابطه ایران با دیگر کشورها بسیار هدف قرار گرفته است‌. غرب همواره از رابطه ایران با کشورهای عربی مانند لبنان و سوریه دلخون بوده است. شاید به همین دلیل است که بیشترین حجم افشاگری‌ها همین مساله را نشانه رفته بود‌.

روزنامه اسرائیلی جورزالیم پست در تازه ترین نگاه مغرضانه خود به این افشاگری‌ها می‌نویسد: رئیس مرکز تحقیقاتی اطلاعات ارتش اسرائیل سال گذشته در گفتگو با یک مقام امریکایی تاکید می‌کند که در فضای صلح با اسرائیل، سوریه دست ایران را در حنا خواهد گذاشت!

بر اساس این سند، سخنان فوق در دیدار این مقام اسرائیلی با معاون وزیر دفاع آمریکا در نوامبر 2009 میان دو طرف رد و بدل شده است. سوریه و ایران از روابط بسیار حسنه‌ای برخوردار هستند و همین موضوع تبدیل به خار چشم امریکایی‌ها شده است. باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در نخستین روزهای حضور در کاخ سفید با غیرمستقیم خطاب قرار دادن سوریه تصریح کرد که واشنگتن از این پس دستان خود را به سمت دستان کشورهایی که در زمان بوش دشمن نام گرفته بودند، دراز می‌کند‌. در همان بازه زمانی بود که چند هیات امریکایی به ریاست دموکرات‌ها راهی دمشق شدند تا شاید یخ حاکم بر روابط آب شود. اروپایی‌ها نیز با تبعیت از سیاست جدید کاخ سفید به سمت سوریه دست دراز کردند. در نهایت اما رابطه میان دمشق با کشورهای قاره سبز بهتر از رابطه این کشور با واشنگتن شد. درست در همین دوره زمانی بود که اسرائیلی‌ها از بیم بهبود رابطه دمشق با کاخ سفید بازی اطلاعاتی جدیدی به راه انداخته و ادعا کردند که خاندان اسد همچنان موشک و تجهیزات نظامی‌ در اختیار سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان قرار می‌دهد‌. همین اطلاع دهی کافی بود تا کاخ سفید تحریم‌های سوریه را یک سال دیگر تمدید کند‌.

به گزارش جورزالیم پست، در این دیدار مقام‌های اسرائیلی ادعا می‌کنند که اگر دمشق با تل آویو و واشنگتن رابطیه صمیمانه و برپایه احترام و اطمینان متقابل پیدا کند، از دایره دوستی با ایران خارج خواهد شد!

بر اساس این سخنان در شرایطی که بشار اسد در موضع انتخاب میان صلح یا رابطه با ایران و حماس قرار گیرد، بی‌شک گزینه نخست را انتخاب و تهران و حماس را طرد خواهد کرد! این ادعا در حالی مطرح می‌شود که سوریه تاکنون چندین بار بر موضع دوستانه خود با حماس، حزب الله لبنان و تهران تاکید و نفی این رابطه را غیرممکن خوانده است.

اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند که در صورت عدم حمایت سوریه از حزب الله لبنان این حزب با شکست و فقدان متحد در منطقه روبه رو خواهد شد و بدین ترتیب شکست دادن آن آسان تر از پیش می‌شود‌. البته این مقام اسرائیلی همین قاعده را برای ایران هم به کار می‌برد‌.

بر اساس افشاگری‌های ویکی لیکس در سال 2009 میلادی، حجم بزرگنمایی پرونده هسته ای ایران توسط اسرائیل به اوج خود می‌رسد و مقام‌های این رزیم در دیدارهای مرتب خود با غربی‌ها و ساکنان کاخ سفید تاکید می‌کنند که تهران تا دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تنها یک سال فاصله دارد: در سال 2012 میلادی، ایران می‌تواند در عرض چند هفته یک بمب اتم بسازد و در بازه زمانی شش ماهه هم به تجهیزات هسته‌ای دیگر دستیابی یابد‌.

اسرائیلی‌ها در حقیقت از ابزار بزرگنمایی پرونده هسته‌ای ایران کمال استفاده را کردند تا بتوانند واشنگتن را به عکس العمل صریح وادارند.

اسرائیلی‌ها درباره حزب الله لبنان هم ادعا می‌کنند که این گروه دست در دست ارتش و نیروهای امنیتی لبنان کار می‌کند‌. در حالی که ایالات متحده میان ارتش لبنان و شاخه نظامی‌ حزب الله تفاوت بسیاری قائل است، اسرائیلی‌ها برای بدبین کردن واشنگتن به این گروه و البته دولت مرکزی در بیروت، ادعا می‌کنند که همکاری نیروهای نظامی‌ حزب الله با نیروهای امنیتی دولتی در لبنان تبدیل به سنت و البته یک استراتژی دیرینه شده است‌.

نهادهای اطلاعاتی اسرائیل ادعا می‌کنند که از محل اختفای تسلیحات متعلق به حزب الله در خاک سوریه آگاهی دارند و مراتب را به دوستان امریکایی خود هم گزارش داده‌اند.  

رئیس مرکز تحقیقات اطلاعاتی ارتش اسرائیل می‌گوید: در این برهه زمانی تمام دغدغه ما این بود که به سوریه حمله کنیم یا خیر؟

نکته جالب اینجاست که اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند از خیر حمله گذشته‌اند و نتیجه آن دستیابی حزب الله لبنان به موشک‌های پیشرفته شده است‌. سوال اینجاست که اسرائیلی که ساختمان نیمه کاره در سوریه را به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای در آن منهدم می‌کند، چگونه می‌تواند از مکان انبار تسلیحات متعلق به حزب الله در سوریه مطلع باشد اما سکوت اختیار کند.

درست در همین برهه زمانی که این روزنامه اسرئیلی اقدام به انتشار اسناد جدیدی از ویکی لیکس می‌کند، بشار اسد در جامه رئیس جمهوری سوریه تاکید می‌کند که دمشق نمی‌تواند با دولت فعلی در اسرائیل به صلح برسد. بشار اسد در این خصوص می‌گوید: ما خود را برای برقراری صلح مهیا کرده‌ایم و برنامه مدون و مشخصی هم برای آن داریم. برای این صلح به یک شریک نیاز داریم و البته هنوز آن را نیافته‌ایم. اکنون نوبت به اسرائیلی‌ها رسیده است که از دولت خود سوال کنند چرا از صلح خبری نیست‌. این که آیا مردم اسرائیل در صدد تغییر دولت و رویکرد خود قرار می‌گیرند یا خیر در قلمرو پیش بینی من نیست‌.

بشار اسد همچنین ادعای اسرائیل در مورد تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را قویا رد کرد: تا آنجا که ما می‌دانیم ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست. ایرانی‌ها آمادگی خود را برای همکاری با غرب اعلام کرده‌اند.


نظر شما :