تشدید تحریم‌ها علیه ایران توسط هند

۰۴ دی ۱۳۸۹ | ۲۰:۲۰ کد : ۹۷۵۹ اقتصاد و انرژی
در حالی که یکی از اهداف سفر اوباما به هند، متقاعد کردن این کشور به همراهی با ایالات متحده در اجرای تحریم‌های یکجانبه علیه ایران ذکر می‌شد، با گذشت یک ماه از این سفر به نظر می‌رسد هند اجرای تحریم‌های بیشتر علیه ایران را آغاز کرده است.
تشدید تحریم‌ها علیه ایران توسط هند

ديپلماسى ايرانى: در حالی که یکی از اهداف سفر اوباما به هند، متقاعد کردن این کشور به همراهی با ایالات متحده در اجرای تحریم‌های یکجانبه علیه ایران ذکر می‌شد، با گذشت یک ماه از این سفر به نظر می‌رسد هند اجرای تحریم‌های بیشتر علیه ایران را آغاز کرده است.

روز گذشته بانک مرکزی هند اعلام کرد از این پس برای پرداخت بهای مواد خام وارداتی از ایران، تسهیلات بانکی ارائه نخواهد داد و این پرداخت‌ها باید خارج از چارچوب «اتحادیه پایاپای آسیا» انجام پذیرد. در این بیانیه آمده است: «تصمیم گرفته شد که پرداخت نفت و گاز وارداتی با ارزهای مجاز و خارج از چارچوب اتحادیه پایاپای آسیا انجام شود.»

«اتحادیه پایاپای آسیا» که مقر آن در تهران است شامل کشورهای ایران، هند، پاکستان، بوتان، بنگلادش، مالدیو، میانمار، نپال و سریکانکا است و برای همکاری‌های مالی کشورهای عضو در سال ۱۹۷۴ پایه‌گذاری شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود در صنعت نفت هند گزارش داده است که این تغییر سیاست هند می‌تواند به واردات نفت و گاز این کشور از ایران لطمه بزند و شرکت‌های هندی و شرکت ملی نفت ایران را مجبور کند راه دیگری و چه بسا یک بانک اروپایی را برای تبادلات مالی پیدا کنند.

یک منبع آگاه هندی که به گفته رویترز به طور مستقیم از موضوع اطلاع دارد، به این خبرگزاری گفت: «ما (شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های هندی) باید جایی را برای انتقال پرداخت‌ها پیدا کنیم در غیر این صورت معامله‌ای صورت نخواهد گرفت.» یک منبع دیگر نیز به خبرگزاری رویترز گفته است این اقدام بانک مرکزی هند ممکن است واردات نفت و گاز از ایران را بسیار دشوار سازد. این منبع آگاه در صنعت نفت هند در پاسخ به این پرسش که آیا از این پس نفت خام ایران برای واردات گران‌تر تمام خواهد شد، گفته است که به نظر وی وارد کردن نفت از ایران چه بسا به این سادگی امکان‌پذیر نباشد.

پیش از این نیز خبری منتشر شده بود مبنی بر این که بانک دولتی هندوستان به شعب خارجی خود دستور داده است تا کلیه معاملات با اشخاص ایرانی را متوقف کنند. همراهی هند با تحریم‌های ایالات متحده در حالی رخ می‌دهد که این کشور یکی از منتقدین و مخالفین جدی تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده به ويژه در حوزه انرژی بوده است. هند در حوزه انرژی و نفت به ایران نیازمند است و در این حوزه منافع بسیاری برای خود تعریف کرده است و از این رو پیش از این بارها از تحریم‌های بی‌حد و حصر وضع شده از سوی ایالات متحده شکایت کرده بود.

وزیر انرژی هند چندی پیش گفته بود: «تحریم‌های مد نظر ایالات متحده می‌تواند شرکت‌های دولتی هند را که امیدوار به سرمایه گذاری در بخش انرژی و گازی ایران بودند تحت تاثیر قرار دهد.» پس از تصویب تحریم‌های یکجابنه آمریکا نیز این کشور اعلام کرد که نگران تحریم‌های یک‌جانبه‌ای‌ است که می‌تواند بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی داشته باشد. هند در حال حاضر سالانه 11 میلیارد دلار نفت خام از ایران دریافت می‌کند. تحریم‌های اعمال شده از سوی بانک مرکزی هند بر مبادلات انرژی با ایران تاثیر جدی خواهد گذاشت و ممکن است واردات نفت هند از ایران به طور چشمگیری کاهش یابد.


نظر شما :