مصر مجددا ادعاى دخالت ايران در امور داخلى کشورهاى عربى را تکرار کرد

۰۵ دی ۱۳۸۹ | ۱۸:۱۳ کد : ۹۷۷۵ اقتصاد و انرژی
اين در حالى است که مطبوعات مصرى دائما صحبت از وجود تلاش‌هاى دو جانبه براى عادى‌سازى روابط ايران و مصر مى‌کنند. در حالى که اظهارات وزير امور خارجه مصر نشان از بى‌ميلى قاهره به عادى‌سازى روابط با تهران دارد.
مصر مجددا ادعاى دخالت ايران در امور داخلى کشورهاى عربى را تکرار کرد

ديپلماسى ايرانى: احمد ابوالغيط، وزير امور خارجه مصر در اقدامى متناقض با آن چه برخى روزنامه‌هاى مصرى بر سر رابطه با ايران منتشر کرده‌اند با شرکت در يک کنفرانس مطبوعاتى در قاهره پايتخت مصر گفت: «ايران نبايد در امور داخلى کشورهاى عربى دخالت کند و تا زمانى که چنين سياستى از سوى تهران دنبال مى‌شود و در امور داخلى کشورهاى عربى‌اى نظير عراق، لبنان و يمن دخالت مى‌کند نبايد انتظار رابطه دوستانه با جهان عرب از جمله مصر را داشته باشد.»

اين در حالى است که مطبوعات مصرى دائما صحبت از وجود تلاش‌هاى دو جانبه براى عادى‌سازى روابط ايران و مصر مى‌کنند. در حالى که اظهارات وزير امور خارجه مصر نشان از بى‌ميلى قاهره به عادى‌سازى روابط با تهران دارد. چندى پيش نيز با سفر حميد بقايى، رئيس سازمان امور گردشگرى ايران به مصر تصميم گرفته شده بود تا پروازهاى تهران – قاهره پس از سال‌ها قطعى روابط از سر گرفته شود. البته اين پروازها تا کنون انجام نشده و مشخص نيست که در چه زمانى قرار است انجام شود.   

وى درباره اينکه بر اساس اسناد افشا شده ويکى‌ليکس، مصر به دنبال دستيابى به سلاح هسته‌اى است، گفت: «مصر به هيچ وجه به دنبال دستيابى به سلاح هسته‌اى نيست و مى‌خواهد که خاورميانه همواره عارى از هر گونه سلاح هسته‌اى باشد.»

اين در حالى است که ويکى‌ليکس نامه‌اى را منتشر کرده که در مى 2008 حسنى مبارک، رئيس جمهورى مصر به اطلاع مسئولان امريکايى مى‌رساند که در صورتى که ايران به بمب هسته‌اى دست يابد مصر نيز به دنبال توليد بمب هسته‌اى خواهد رفت.

در سال 2007 نيز دولت مصر اعلام کرده بود که به دنبال ساخت نخستين رآکتور هسته‌اى براى توليد برق است که البته تا کنون راه‌اندازى نشده است. اسرائيل با دستيابى مصر يا هر کشور عربى ديگر به تکنولوژى هسته‌اى به شدت مخالف است و حق خود مى‌داند که در صورت دستيابى هر کدام از کشورهاى عربى به اين تکنولوژى با آنها با قوه زور برخورد کند. مثلا سوريه را به همين بهانه قبل از آنکه از سوى آژانس چيزى مشخص شود که آيا در حال راه‌اندازى تاسيسات هسته‌اى است يا خير، در سال 2008 مورد حمله نظامى قرار داد. در اتفاقى مشابه در دهه 80 اسرائيل تاسيسات در حال ساخت هسته‌اى عراق را در شهر دهوک بمباران کرد.

به گزارش ميدل ايست آن لاين، سايت حزب ملى مصر يعنى حزب حاکم در اين کشور نيز گزارشى را از ابوالغيط منتشر کرده که در آن آمده است: «مصر بارها و بارها بر عارى بودن منطقه از سلاح هسته‌اى تاکيد داشته و اعراب در صورت رسيدن ايران و اسرائيل به سلاح هسته‌اى خود را دست بسته در برابر آنها مى‌بينند.»

وى که در نشست يکى از کميسيون‌هاى حزب ملى صحبت مى‌کرد همچنين درباره اخبار منتشر شده بر سر اين که مصر به دنبال دستيابى به سلاح هسته‌اى است، گفت: «سلاح هسته‌‌اى از سوى هيچ کدام از کشورهاى منطقه مورد استفاده قرار نخواهد گرفت چرا که هزينه بهره‌بردارى و استفاده از آن حداقل بين 15 تا 20 ميليارد دلار است.»

روابط ايران و مصر از سال 1980 در پى معاهده صلح کمپ ديويد ميان مصر و اسرائيل تا کنون قطع بوده و هر بار که هر دو کشور به سمت عادى‌سازى روابط حرکت کرده‌اند، به موانعى برخورده‌اند که از عادى‌ شدن روابط ميان دو کشور جلوگيرى ‌کرده است.

ويکى‌ليکس همچنين نامه‌اى را منتشر کرده که با سال 2009 باز مى‌گردد و در آن آمده است که عمر سليمان، رئيس سازمان امنيت مصر به امريکايى‌ها مى‌گويد که مصر از اين که ايران در برخى سياست‌هايش تندروى مى‌کند، نگرانى دارد.  


نظر شما :