فراز و نشيب‌هاى خاورميانه 2011

۰۶ دی ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۲ کد : ۹۷۹۲ اقتصاد و انرژی
يادداشتى از جفرى فلتمن، معاون وزير امور خارجه امريکا در خاور نزديک درباره مسائل خاورميانه که در روزنامه الحيات منتشر شده است.
فراز و نشيب‌هاى خاورميانه 2011

ديپلماسى ايرانى: در دو سال اول رياست جمهورى باراک اوباما، ايالات متحده روابط خود را با حکومت‌ها و مردم خاورميانه مستحکم کرد. حالا همه ما با مجموعه‌اى از تهديدهاى متنوع که بسته به هر منطقه متفاوت است، مواجهيم که مى‌توان آنها را از طريق گسترش مشارکت عمومى حل و فصل کرد. ما همه با هم به فکر پيشرفتيم و تلاش مى‌کنيم که راه تحقق صلح را فراهم سازيم و از فروپاشى مصالح مشترکمان جلوگيرى کنيم و ضمن حفظ احترام متقابل به مبادى جهانى نيز پايبند باشيم.

دوران جنگ ايالات متحده در عراق به پايان رسيده است و اکنون دو طرف روابط حسنه و نزديکى بر اساس حفظ مصالح دو طرف برقرار کرده‌اند که با عقب‌نشينى کامل نيروهاى امريکايى از عراق در سال آينده ميلادى گسترش بيشترى خواهد يافت. اکنون به فکر گسترش وظيفه ديپلماتيکمان بر اساس توافق‌نامه امنيتى سال 2008 هستيم. عراقى‌ها به رغم اين که عمليات تشکيل حکومت بسيار نگران‌کننده بود، موفق شدند حکومتى تشکيل دهند که نماينده همه آنها باشد. سياست ايالات متحده در اين مرحله بر اين استوار بود که از تصميم‌هاى رهبران عراقى حمايت کند تا وحدت ملى در ميان آنها شکل بگيرد و با توجه به پيشرفت سياسى و اقتصادى اعتماد به نفسشان بيشتر شود.

در بحث امنيت هسته‌اى، باراک اوباما، رئيس جمهورى امريکا همه تلاش خود را به کار بست تا به مسئوليت‌هاى هسته‌اى‌اش پايبند باشد و در اين زمينه توافق‌نامه‌اى براى جلوگيرى از انتشار سلاح هسته‌اى که در نوع خود بى‌سابقه بود، امضا کرد. در خصوص مذاکرات کشورهاى دائم شوراى امنيت به علاوه آلمان با ايران ايالات متحده تلاش کرد که در اين گفت‌وگوها بر اساس ديپلماسى‌ سازنده شرکت کند و ايران را وادار سازد که به مسئوليت‌هاى بين‌المللى‌اش پايبند باشد.

ايالات متحده در زمينه فلسطين مهمترين کشورى است که بيشترين تلاش را براى تشکيل کشور مستقل فلسطينى که فلسطينى‌ها به دنبال آنند، مبذول داشته است. ما براى تحقق اين امر از تلاش‌هاى جامعه جهانى حمايت مى‌کنيم چرا که ما هم به دنبال پيشبرد اهداف فلسطينيان در کرانه باخترى و غزه براى تشکيل کشور مستقل فلسطينى از طريق گفت‌وگو هستيم و همان طور که هميشه تلاش کرده‌ايم به دنبال صلحى عادلانه، دائمى و کامل در منطقه‌ايم که تضمين‌کننده آينده‌اى بهتر براى اسرائيل و فلسطين و کشورهاى همسايه آنها باشد.

ايالات متحده در سال 2010 در تبادلات آموزشى و فرهنگى در خاورميانه نيز سرمايه‌گذارى کرد. مثلا شمار دانشجويان عربستانى‌اى که در ايالات متحده در همه رشته‌ها تحصيل مى‌کنند، رشد قابل توجه داشته است. شرکت‌هاى ما در بخش نوآورى، اشتغال‌زايى و علوم و تکنولوژى توانستند رابطه نزديکى ميان کشورهاى عربى با ايالات متحده ايجاد کنند و کمک کردند که افکار جديدى در راستاى گسترش روابط تجارى، علمى و اقتصادى ميان دو طرف ايجاد شود.

حال در آستانه سال 2011 لازم است که خاورميانه تصميم‌هاى مهمى اتخاذ کند:

حکومت عراق در سال 2011 وارد مرحله سياسى جديدى مى‌شود و ايالات متحده نيز در تقويت روابط اسراتژيک با عراق نيز پايبندى بيشترى از خود نشان خواهد داد. روابط دو جانبه ما نيز در بخش‌هاى امنيتى گسترش خواهد يافت و با اعتماد به همين روابط مراودات تجارى، فرهنگى، علوم، تکنولوژى اطلاعات، بهداشت و آموزش نيز رشد خواهد کرد. کشورهاى عربى همسايه عراق نيز بايد به اين کشور کمک کنند تا بتواند نقش ايجابى خود را در منطقه ايفا کند و روابطشان را با ملت و دولت عراق تقويت کنند. در همين راستا تصميم اتحاديه عرب به برگزارى نشست سالانه‌اش در بغداد در مارس 2011 حرکتى نويدبخش از جانب اتحاديه عرب محسوب مى‌شود.

اسرائيلى‌ها و فلسطينى‌ها در سال 2011 با انتخاب‌هاى سختى مواجه خواهند شد که تحقق صلح را ضرورى مى‌سازد، صلحى محق که مورد نياز مردم دو طرف است. لازم است همه کشورهاى منطقه و جهان از مذاکرات دو طرف حمايت کنند تا توافقى نهايى در اين زمينه حاصل شود. اوباما و هيلارى کلينتون وزير امور خارجه امريکا بر اين باورند که وضعيت درگيرى فعلى چندان ادامه نخواهد داشت و دو طرف بايد براى اتخاذ تصميم‌هاى سخت ولى اساسى خود را آمادگى کنند. ما همه وظيفه داريم تا به آنها براى تحقق اين هدف کمک کنيم.

رهبران ايران در سال 2011 بايد از ميان عدم پايبندى به تعهدات بين‌المللى يا پذيرفتن آن و ايفاى نقش ايجابى در عرصه بين‌المللى يکى را انتخاب کنند. تمام کشورهاى جهان بايد به معيارهاى بين‌المللى در راستاى جلوگيرى از انتشار سلاح هسته‌اى و التزام به حقوق بشر و احترام به استقلال کشورهاى ديگر پايبند باشند و اکنون هم زمان آن رسيده که ايران مسئوليت‌هايش را بپذيرد.

در سال 2011 ميليون‌ها شهروند در خاورميانه از اديان مختلف فرزندانشان را به مدارس مى‌فرستند و شرکت‌هاى مختلف نيز براى بهبود وضعيت کارى، خانوادگى و اجتماعى‌شان فعاليت‌هايشان را از سر مى‌گيرند. ايالات متحده حمايت خود را از اين شهروندان، کارهايشان و جامعه مدنى‌شان همچنان ادامه مى‌دهد. امکان ندارد که آموزش، کار و نوآورى بدون وجود بازار آزاد، پژوهش و جوامع دموکراتيک باز پيشرفت کند. از اين رو ما همچنان ضمن دفاع از حقوق جامعه بين‌الملل از اصلاحات سياسى و اقتصادى در سراسر منطقه براى بهبود وضعيت زندگى مردم، جامعه‌شان و آينده فرزندانشان حمايت مى‌کنيم.

ايالات متحده به حفظ و گسترش رابطه با خاورميانه بسيار اهميت مى‌دهد. منطقه جايگاهى حياتى براى رشد امنيت مشترکمان محسوب مى‌شود. کسى نمى‌داند تهديدها و مخاطرات قرن بيست و يکم در بعد ملى و منطقه‌اى چيست و براى اين که بتوانيم با اين تهديدها مبارزه کنيم لازم است که از تاکتيک ايجاد ترس و دو دستگى اجتناب کنيم. جامعه بين‌المللى بايد در تصميم‌هايى که مى‌گيرد جدى باشد و روح مشارکت و گشايش را در منطقه تقويت کند.

خاورميانه از ارزش‌هاى انسانى و اقتصادى بسيار بالايى برخوردار است. بنا به گستردگى هر منطقه‌اى از خاورميانه، کشورها نقش به سزايى در پيشرفت علم، تجارت و فرهنگ جهانى دارند که مى‌تواند بر عرصه جهانى بسيار تاثيرگذار باشد. کشورهاى حاشيه خليج فارس اهتمام بسيارى براى حل مشکلات جهان دارند مثلا امارات متحده عربى و قطر تلاش بسيارى مى‌کنند که در گسترش انرژى پاک و درمان بحران امنيت غذايى به جامعه جهانى کمک کنند. ما هم از طريق شرکت‌هايمان تلاش خواهيم کرد تا روابطمان با دولت‌ها و شهروندان در همه نقاط جهان با هدف گسترش افق‌هاى مشترک گسترش يابد.

منطقه خاورميانه شاهد نسل جديدى از مردان و زنان است که تلاش مى‌کنند مکان امنى در جهان براى خود به وجود بياورند. شکى نيست که آنها نمى‌توانند به تنهايى با مشکلات و محدوديت‌هايى که کشورهايشان با آنها مواجهند برخورد کنند از اين رو لازم است که دولت‌هايشان و کشورهاى همسايه به آنها کمک کنند تا پيشرفت کنند و موفقيت‌هاى لازم را به دست آورند. در سال‌هاى آينده تلاش مى‌کنيم که از اين مشکلات عبور کنيم و زمينه‌اى ايجاد کنيم که مورد رضايت همگان باشد تا تضمين‌کننده آينده‌اى بهتر براى نسل‌هاى آينده باشد.

نويسنده: جفرى فلتمن، معاون وزير امور خارجه امريکا در امور خاور نزديک
منبع: الحيات


نظر شما :