دادگاه حريرى محور مذاکرات على باقرى با رئيس جمهورى سوريه

۰۷ دی ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۰ کد : ۹۸۰۲ اقتصاد و انرژی
على باقرى، معاون سعيد جليلى، رئيس شوراى عالى امنيت ملى جمهورى اسلامى ايران در حالى به دمشق سفر کرده و با رئيس جمورى سوريه ديدار و گفت‌وگو کرده است که به گزارش منابع خبرى لبنانى عمده مذاکرات او درباره پرونده بين‌المللى ترور رفيق حريرى و احتمال صدور راى نهايى دادگاه بوده است.
دادگاه حريرى محور مذاکرات على باقرى با رئيس جمهورى سوريه

ديپلماسى ايرانى: على باقرى، معاون سعيد جليلى، رئيس شوراى عالى امنيت ملى جمهورى اسلامى ايران در حالى به دمشق سفر کرده و با رئيس جمورى سوريه ديدار و گفت‌وگو کرده است که به گزارش منابع خبرى لبنانى عمده مذاکرات او درباره پرونده بين‌المللى ترور رفيق حريرى و احتمال صدور راى نهايى دادگاه بوده است. اين در حالى است که بسيارى اين پرسش را مطرح مى‌کنند که چرا بايد چنين سفرهايى را نه وزير امور خارجه يا سرپرست اين وزارتخانه و معاونانش بلکه معاون رئيس شوراى عالى امنيت ملى انجام دهد.

به گزارش روزنامه لبنانى النهار، باقرى پس از ديدار با بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه در جمع خبرنگاران حاضر شد در پاسخ به اين پرسش که آيا ممکن است در صدور راى نهايى دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى عليه حزب الله اين حزب دست به اسلحه برد، گفت: «دشمنان لبنان ثبات لبنان را هدف قرار داده‌اند، اما درباره مواضع حزب الله بايد بگويم اين موضوع به آنها مربوط است و آنها هر موضعى که خود سلاح بدانند را خواهند گرفت. حزب الله مواضع خود درباره دادگاه و راى احتمالى‌اش را به طور شفاف و صريح اعلام کرده است.»

وى همچنين گفت: «استقرار در لبنان مرهون وحدت ملى و تقويت جريان مقاومت است و هر گونه تحرکى که بخواهد عليه اين وحدت باشد يا بخواهد مقاومت را هدف قرار دهد در حقيقت به نفع خواسته‌هاى دشمنان است.»

با نزديک شدن به ماه ژانويه و نزديک شدن به راى نهايى دادگاه ترور رفيق حريرى فضاى عمومى لبنان بيش از پيش متشنج مى شود. حزب الله تهديد کرده در صورتى که راى اى عليه اين حزب بر سر ترور رفيق حريرى صادر شود واکنش نشان خواهد داد. اين در حالى است که عربستان و سوريه تلاش بسيارى دارند که دادگاه ترور حريرى را ملغى کنند.

در همين رابطه و در رابطه با همکارى‌هاى عربستان – سوريه براى حل بحران لبنان، على عبدالکريم على، سفير سوريه در لبنان گفت که اميدواريم که نگاه خوش‌بينانه‌اى که در افکار عمومى لبنان جارى است تاثيرات ايجابى خود را بگذارد.

اين در حالى است که نبيه برى، رئيس پارلمان لبنان گفت: «مردم محکوم به اميدوارى هستند.»

خانم دکتر بثينه شعبان مشاور رئيس جمهورى سوريه که در رياض پايتخت عربستان به سر مى‌برد به روزنامه عربستانى الرياض گفت: «آقاى بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه بارها تاکيد کرده است که هر گونه اتهامى عليه هر جريانى بايد بر اساس يک دليل قاطع باشد در غير اين صورت هيچ جريانى اتهامى را نمى‌پذيرد.»

وى در ادامه همچنين گفت: «از سال 2005 بلافاصله پس از ترور رفيق حريرى، سوريه را متهم به دست داشتن در اين ترور کردند و امروز از حزب الله سخن مى‌گويند و حتما تا فردا طرف‌هاى سى‌ام و چهلم را متهم خواهند کرد.»

او در اين مصاحبه تاکيد کرد، همان طور که اسناد ويکى‌ليکس و کتاب «سر رئيسان» که در فرانسه صادر شد نشان داد، حجم توطئه غربى – امريکايى عليه عدالت و استقلال کشورهاى ما بسيار زياد است. ثابت شد که هر چه درباره دموکراسى و آزادى مى‌زنند صرفا دستاويزى است براى انجام دسيسه‌هاى مخفى عليه ما و متحدانمان.

بثينه شعبان تاکيد کرد، اگر دادگاه عادلانه است چرا کسى حق ندارد به آن اعتراض کند، اين نشان مى‌دهد که اين دادگاه تا به حال سياسى بوده و از مسير اصلى‌اش منحرف شده است. به اعتقاد ما اين دادگاه فقط براى ضربه زدن به توافق‌هاى صورت گرفته بر پا شده و تنها به نفع رژيم صهيونيستى و نيات طمع‌آميز آن عمل مى‌کند.

اما در فضاى درونى لبنان، ميشل سليمان، رئيس جمهورى لبنان به همراه ژنرال جان قهوجى و شمارى از درجه‌داران ارشد لبنانى در راستاى يک سنت سالانه امروز سه‌شنبه 28 دسامبر راهى جنوب مى‌شود و قرار است ضمن ديدار از پايگاه‌هاى نظامى لبنان از مقر نيروهاى چند ميليتى يا يونيفيل نيز ديدن کند.

قهوجى در اين باره گفت: «تا کنون رئيس جمهورى نتوانست متن سخنرانى خود را براى قرائت در جمع درجه‌داران تهيه کند.»

وى تاکيد کرد، پس از کشف شبکه جاسوسى اسرائيل رئيس جمهورى احساس مى‌کند که اوضاع بسيار حساس شده و بايد در صحبت‌ها براى جلوگيرى از تنش احتمالى دقت بسيارى کرد. به همين دليل هم براى سخنرانى‌اش در جمع نيروهاى نظامى دقت و وسواس بسيارى به خرج مى‌دهد.    


نظر شما :